گروه اقتصادي- فرزانه غلامی: رئیس جمهور گفت: افت قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق هسته ای، افزایش مشکلات اقتصادی کشور را در پی دارد. ..

احتمال بازگشت به رکود وجود دارد

به گزارش خبرنگار ما، دکتر حسن روحانی روز گذشته در نخستین همایش بین‌المللی سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در مرکز همایشهای صدا و سیما از نگرانی‌های خود در خصوص پیامدهای تأخیر در اجرای توافق سخن راند و اذعان داشت: تبدیل یک مسأله بین‌المللی به حزبی در آمریکا و ارجاع آن به کنگره سبب شد، اجرای توافق به تأخیر بیفتد و همین فاصله زمانی به دلایلی برای اقتصاد دردسر آفرین است، از جمله اینکه خریدار احتمالاً می‌گوید، صبر می کنم تا تحریمها لغو و وضع بهتر شود و در نتیجه تقاضا را در بازار دچار مشکل می‌کند و دیگر اینکه ضمن برنامه ریزی‌های انجام شده، سرمایه‌گذاری و اجرای قراردادها بدرستی پیش نمی رود. رئیس جمهور با بیان اینکه حالت انتظار برای خریدار داخلی و فعالان اقتصادی جهان پیش آمده است، افزود: این انتظار، بازار و تولید را متأثر می کند و مشکلات ما را در ماه‌های آینده بیشتر می کند.  وی البته ابراز امیدواری کرد، به زودی جهش و رونق اقتصادی، تعامل با دنیا و ورود سرمایه گذاران خارجی و فناوری‌های جدید به کشور محقق شود.

 

  دو چالش پیش‌روی دولت

روحانی همچنین به بازار کار اشاره کرد و گفت: متأسفانه از سال 85 تا 90  و به رغم اینکه درآمد نفتی بسیار خوب بود، میزان اشتغال خالص دست‌کم صفر است و دولت از سویی با تورم و از سوی دیگر با رکود و خیل بیکاران و تغییر ترکیب نیروهای کار مواجه شده که باید برای ترکیب جدید اشتغال آفرینی کند. به گفته رئیس جمهور از آنجا که در تابستان سال گذشته قیمت نفت کاهش یافت و زمان مذاکرات به طول انجامید، اجرای برنامه‌های دولت برای رونق، توسعه پایدار و اشتغال زایی با مشکل مواجه شده است. روحانی خاطر نشان کرد: دولت برای اشتغال زایی، صادرات غیرنفتی و رونق، برنامه ریزی جامعی در نظر دارد.  وی به پرسشهای احتمالی صنعتگران کشور در فضای کنونی اقتصاد اشاره و اضافه کرد: شاید بپرسند، واقعاً رقابت سالم و آزادی وجود دارد؟ و رقیب ما فقط قدرتهای اقتصادی هستند؟ آیا سیاستهای دولت باثبات خواهد ماند؟ آیا قوه قضاییه و مقننه به دنبال تصویب قوانین و اجرای قوانینی برای تسهیل کسب و کار هستند و یا اگر در کشور کارآفرین و معروف شدم، کسی نمی گوید چرا این قدر زود و سریع رشد کردی؟؟

وی افزود: پرسشهای دیگر  اینکه آیا در خصوص انرژی مورد نیاز تولید کننده برنامه‌ریزی شده و قرار نیست بگویند، تابستان و زمستان برق کم داریم؟ و یا آیا اگر منابع مالی داخلی کافی نباشد، می توانم از منابع خارجی کمک بگیرم و دروازه‌های صادرات باز خواهد ماند؟ روحانی دولت و رئیس جمهور را موظف به پاسخگویی به این پرسشها دانست و ادامه داد: دولت، قوای سه گانه و رهبر معظم انقلاب حامی تولید هستند و ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به همین معناست و بنده هم  از ابتدای تابستان امسال از تیم اقتصادی خواستم به دلیل کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته ای، فصل سیاستی جدیدی برای 6 ماهه دوم سال ارایه دهند که این امر انجام و ابعاد مختلف آن دیده شده است. وی خاطر نشان کرد: با حمایت از تولید بخش خصوصی، حذف موانع تولید و ایجاد فضای رقابتی قادر خواهیم بود از مشکلات عبور کنیم و بی تردید اقتصادی که در اندیشه صادرات و واردات نباشد، درون گرا باشد و به بیرون بی توجه باشد و به مزیتهای اقتصادی توجه نکند، نمی تواند جهش را تجربه کند. به گفته روحانی، امروز شرایط کشور با دو یا سه سال گذشته کاملاً متفاوت است و تحریمها به زودی برداشته می شود.  وی افزود: دوران ایران هراسی به سر آمده و جهان از ایران استقبال می کند و در سفر اخیرم به سازمان ملل در جلسه ای از فعالان اقتصادی آمریکا برای حضور و سرمایه‌گذاری در کشور دعوت کردم که البته این منوط به رفع موانع داخلی خودشان است و ایران مانع سرمایه گذاران آمریکایی نبوده است  و مشکل به خودشان بر می‌گردد.

 

  بازار صادراتی مشترک

وی افزود: یکی از مدیران معروف اقتصادی آمریکا از من خواست تا آمریکا را برای رفع موانع پیش رویشان برای حضور در ایران تشویق کنیم و امروز اگر موانع برداشته شود، راه برای همه باز است و ما  در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کار آفرینان خارجی هستیم، به شرط اینکه سرمایه گذاری و فناوری وارد کشور کنند. به گفته رئیس‌جمهور،  بخشی از بازار 80 میلیونی در اختیار کارآفرینان خارجی قرار خواهد گرفت و بازار صادراتی مشترک برای هر دو ایجاد می شود و سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور می توانند سرمایه گذاری کنند. روحانی در بخشی دیگر از سخنانش هدف دولت را رسیدن به تورم تک رقمی دانست و گفت: حتی شاید پیش از پایان دولت به این هدف برسیم و شاید هم به صورت نقطه به نقطه تا پایان سال جاری تورم یک رقمی شود، در حالی که  نقدهایی به این سیاست وارد می شود  و آن را حرکتی انقباضی می دانند که نمی تواند به خروج از رکود کمک کند، در دو سال گذشته از رکود مستمر خارج شدیم . رئیس کابینه تدبیر و امید خاطر نشان کرد: وقتی در دو دوره سه ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم؛ یعنی به رونق رسیده و از رکود خارج شده ایم که بر این اساس در دو سال گذشته شاهد رشد اقتصادی در سه ماهه اول ، دوم ، سوم بودیم و 3 درصد رشد داشتیم، البته باید حواسمان جمع باشد؛ چون احتمال بازگشت به رکود وجود دارد. رئیس جمهور افزود:   باید به تقاضای واحدها برای دریافت تسهیلات مالی پاسخ داده شود و برای کالاهایی که در انبار مانده، تقاضا به وجود آید ضمن اینکه ناامنی در کشورهای همسایه مشکلاتی ایجاد کرده و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت برای اقتصاد کشور و بخش خصوصی و دولتی که به نفت و گاز وابسته اند، بیشتر است. وی گفت: با اینکه از تابستان سال گذشته بیش از 50 درصد قیمت نفت کاهش یافت و بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت دچار تنش در بازارهای ارزی شدند و تورم آنها بشدت افزایش یافت، در ایران نه تنها تنشی در بازار نداشتیم، تورم هم افزایش نیافت. وی همچنین اذعان داشت: گرچه برخی از وزارتخانه ها به خاطر درآمد کم در ارایه خدمات به جامعه با مشکلاتی مواجهند، اما دولت توانسته است با تمام مشکلات مسیر و برنامه ریزی خود را ادامه دهد.

 

  شروط دستیابی به رشد 8 درصدی

در ادامه این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت هم تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه را منوط به تولید، تجارت و صادرات دانست و گفت: با وجود رشد نسبی صادرات غیرنفتی به دلیل رکود جهانی، با کاهش درآمد صادراتی مواجه بودیم. نعمت زاده تاکید کرد: برای جهش در صادرات افزون بر اجرای سیاستهای گذشته و حال باید تدابیر جدیدی توسط دولت و کارآفرینان اتخاذ شود تا سرمایه‌گذاری و تولید صرفاً با هدف صادرات باشد. به گفته وی، سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات کالا با فناوری بالا، بهره مندی از شبکه‌های مجازی بین‌المللی و داخلی با هدف توسعه صادرات، برندسازی و استفاده از برند‌های معتبر خارجی برای توسعه صادرات، حمایت شرکتهای بزرگ مقیاس صادراتی و تنوع‌بخشی به صادرات از تدابیر لازم برای جهش در صادرات است. نعمت زاده تاکید کرد: همواره باید در راستای رفع موانع تجارت خارجی، برنامه ریزی منطقی برای صادرات غیرنفتی داشته باشیم؛ زیرا رفع تحریمها به تنهایی کاری را از پیش نمی برد و جهش صادراتی نیازمند همدلی و همفکری سه قوه، تشکلها و سازمانهای کشوری، اتاقهای بازرگانی و نمایندگی‌های سرمایه گذاران خارجی است. به گفته وی، برای ایجاد جهش در اقتصاد باید به سهم تجارت خارجی از تولید ناخالص داخلی توجه کرد، در همین راستا دولت و کارآفرینان باید تدابیر جدیدی تدوین و اجرا کنند.  نعمت‌زاده ادامه داد: متأسفانه امسال ظرفیتهای تولید برای جهش اقتصادی مهیا نیست و با توجه به نیاز بازارهای هدف سرمایه‌گذاری باید تدوین و تبیین شود، در غیراین صورت راه به جایی نخواهیم برد. وزیر، توجه به سرمایه گذاری، سرمایه در گردش بخش صادرات و اختصاص تسهیلات مکفی به صادرات و فاینانس‌های تجاری را از ملزومات رشد اقتصادی دانست. نعمت‌زاده گفت: به ازای یک سرمایه گذاری خارجی، دو واحد به ظرفیتهای صادراتی یک کشور اضافه می‌شود، اما متأسفانه ایران به خاطر مشکلات اقتصادی داخلی و تحریمها از این مزیت بی‌بهره است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی بدبخت IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    کی خارج شدید