قدس آنلاین: رئیس شورای عالی استانها گفت: نخستین همایش روسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های کشور در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهر ماه در مشهد برگزار می‌شود.

نخستین همایش روسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های کشور  برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا بصیری پور عصر امروز در نشستی خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان تالار شهر مشهد برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: نخستین همایش روسای شوراهای اسلامی شهرستانهای کشور در تاریخ 22 و 23 مهر ماه در مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: در این همایش حجت الاسلام رئیسی؛ دادستان کل کشور به نمایندگی از قوه قضاییه، حجت الاسلام ابوترابی فر به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی و در صورت فراهم شدن شرایط، رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان نماینده قوه مجریه در این همایش حضور خواهد داشت.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها خانواده‌ای بزرگ در سراسر کشور با 117 هزار نفر عضو در 38 هزار شورا هستند گفت: در این میان 35 هزار شورا، روستایی، یک هزار و 230 شورا مربوط به شهر و مابقی شوراهای فرادستی هستند.

بصیری پور افزود: ما برای فعال سازی تمامی شوراهای شهر کشور این برنامه را طرح ریزی کرده‌ایم و امید داریم تا آثار خوبی داشته باشد.

وی یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش را پویایی شوراها در سراسر کشور عنوان کرد و تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین اولویت کاری ما در شورای عالی استان‌ها، مدیریت واحد شهری است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: هم اکنون در مجلس شورای اسلامی لوایحی از سوی مجلس و دولت در راستای شرح خدمات و یا اصلاح مواد قانونی وظایف شوراها مطرح می‌شود که تنها کاهش اختیارات شوراهای شهر را در بر دارد.

بصیری پور بیان داشت: خوشبختانه پس از چند سال برای نخستین بار شورای عالی استان ها به عضویت کارگروه مدیریت محلی شورا نگهبان انتخاب شده است.

وی به انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها پرداخت و یادآور شد: امروزه این انتقاد به برخی رسانه ها وارد است که فکر می‌کنند کل کشور تنها در تهران خلاصه شده در صورتی که ما در کشور هزار واحد شورایی فعال داریم و این گِله وجود دارد که چرا برخی رسانه‌ها تنها تهران را نشان می دهند.

بصیری پور تاکید کرد: پرداختن به امور شوراها و فعال کردن آنها جزو مباحثی است که به صورت جدی برای روسای شهرستان‌ها در مشهد طرح می‌شود و امید است در این دو روز بتوانیم تحول مورد نیاز را با مسئولان کشوری و محلی در رابطه با شوراهای سراسر کشور انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: هر طرحی که در راستای کاهش اعضای شورای شهر وارد مجلس شود و یا به تصویب برسد قطعا سبب تضعیف نظام شورایی کشور خواهد شد.

بصیری پور گفت: امروزه فاصله‌های بسیاری در قانون بین اختیارات و انتظارات وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها فاصله بین مفاد قانون اساسی و قانون مجلس است.

وی کاهش اختیارات شورا را کاهش اختیار مردم در تصمیم گیری‌ها دانست و تاکید کرد: موفقیت شوراها در این است که خودباوری در شورا را زنده کنیم و در مقابل این موضوع نیز مجلس و دولت باید شوراباور باشند؛ زیرا ما معتقد هستیم که دولت و دولتمردان در شرایط کنونی باید اهتمام بیشتری نسبت به شوراها از خود نشان دهند.

بصیری پور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان همکاری شورای شهر تهران و شورای عالی استان‌ها گفت: کمترین ارتباط با شورای عالی استان‌های از سوی شورای شهر تهران بوده و به نحوی می‌توان گفت که آنها هیچ ارتباطی با ما نداشته‌اند به شکلی که حتی یک بار از مجموعه ما و بنده برای حضور در شورای شهر تهران دعوت به عمل نیامده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بنده در دورترین شوراهای کشور از جمله استان‌های اردبیل و آذربایجان تا شرقی ترین شورای سیستان و بلوچستان حضور یافته‌ام؛ حال سوال من این است که فاصله این شوراها با شورای عالی استانها چندبرابر طولانی تر از شورای شهر تهران است؟

بصیری پور تصریح کرد: نمی‌دانم در پشت پرده چه مسائلی است که رئیس شورای شهر تهران از شورای عالی استانها و بنده برای حضور در این شورا دعوت به عمل نمی‌آورد.

وی در ادامه به ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در زمینه تفسیر ماده 123 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان، اشاره کرد و گفت: ما به صراحت اعلام کردیم که ممانعت از عضویت شورائیان در هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان وجاهت قانونی ندارد. این دستور سبب خدشه جدی به سلامت انتخابات نظام مهندسی ساختمان است.

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه آئین نامه‌ها نمی‌توانند مغایر قانون باشند، افزود: در ماده 14 قانون شوراها، عضویت در شوراها افتخاری و نه شغل دانسته شده است، بنابراین بخشنامه وزیر راه و شهرسازی شامل شوراها نمی شود.

بصیری پور درباره پیگیری های انجام گرفته در این باره گفت: بنده علاوه بر اینکه تلفنی پیگیر این موضوع بودم، مکاتباتی نیز با معاون حقوقی رئیس جمهور داشته‌ام. شورای عالی استان‌ها به دیوان عدالت اداری نیز در این زمینه شکایت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.