۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 315502

قدس آنلاین: با توجه به افزایش قیمت سوخت و آلودگی هوا پیدا کردن جایگزین‌هایی مناسب برای سوخت خودروهای بنزینی امری طبیعی است. 

 ۹ سوخت پاکی که نفس کشیدن را راحت می کند

به گزارش گروه گردشگری و محیط زیست قدس آنلاین، همان طور که می‌دانید جایگزین‌های بسیاری وجود دارند و بسیاری از آنها در حال استفاده بوده و برخی دیگر در حال توسعه هستند. مدتی زمان می‌برد تا برخی از سوخت‌های جایگزین به مصرف انبوه برسند.

9- هیدروژن

ابتدا ممکن است با شنیدن نام هیدروژن خطرناک بودن آن به ذهن شما خطور کند ولی در واقع هیدروژن کاملا ایمن است. هیدروژن می‌تواند سوخت دو نوع مختلف از وسایل نقلیه باشد: خودروهای پیل سوختی و خودروهایی که موتور احتراق داخلی داشته و با تغییرات مهندسی در آنها از هیدروژن به جای بنزین استفاده می‌شود.

در خودروهای پیل سوختی از هیدروژن برای تولید برق مورد نیاز موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود. بنابراین به جای استفاده‌ از باتری، ماشین هیدروژنی از یک پیل سوختی برای تولید برق خود استفاده می‌کند. در پروسه شیمیایی داخل پیل سوختی از هیدروژن و اکسیژن برای تولید برق استفاده شده و تنها محصول فرعی این پروسه بخار آب است. هوندا FCX کلاریتی از این فناوری استفاده می کند و در حال حاضر در کالیفرنیای جنوبی به راننده‌ها اجاره داده می‌شود.

در این نوع خودروها، موتور از احتراق داخلی استفاده کرده و به جای بنزین از هیدروژن به عنوان منبع سوخت استفاده می کند. در این صورت به جای تولید گاز دی اکسید کربن تنها بخار آب تولید خواهد شد. بسیاری از تولید کنندگان خودرو در حال آزمایش خودروهای هیدروژنی هستند. مدل " هیدروژن ۷ " بی ام و شاید معروف‌ ترین خودرو هیدروژنی باشد. این مدل در اختیار مقامات ارشد دولت های آلمان و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. نتیجه برخی از آزمایش ها نشان داده‌اند که این خودرو هوای اطراف اش را تمیز می‌کند.

به دلیل عدم وجود زیر ساخت لازم برای ایستگاه‌های عرضه سوخت هیدروژن، استفاده از خودروهایی که از این سوخت استفاده می کنند مرسوم نیست، اما سوخت بعدی (برق) سهل الوصول است.

8- برق

با وجود این که مدت ها در انتظار تولید خودروهای الکترونیکی بوده ایم اما برخی از نخستین خودروهای جهان با موتور برقی حرکت می کردند. توسعه سریع و خیره کننده تکنولوژی باعث شده استفاده از خودروهای الکتریکی به یکی از روش های سفرهای روزانه تبدیل شود.

دلیل این تاخیر می‌تواند تکنولوژی باتری ها باشد. حرکت دادن یک خودرو نیروی زیادی نیاز دارد و در سرعت‌های بالا و مسافت‌های طولانی به طرز قابل توجهی می‌تواند باتری یک خودروی الکتریکی را خالی کند. در گذشته ماشین‌های الکتریکی نمی توانستند مسافت زیادی طی کنند و زمانی که باتری آنها خالی می‌شد شارژ مجدد شان به ساعت‌ها زمان نیاز داشت.

با استفاده از تکنولوژی جدید در تولید باتری‌ها، برخی از سازندگان خودرو در حال غلبه بر این محدودیت‌ها هستند. باتری‌های جدید ( لیتیوم - یون ) سریع ‌تر شارژ شده و مدت زمان بیشتری شارژ نگه می‌دارند. خودروهایی مثل رودستر تسلا در موتور الکتریکی اش از این باتری‌ها استفاده می‌کنند. باتری این خودروها می‌توانند پس از اتصال به برق شهری شارژ شوند.  

7- بیو دیزل

سوخت بیو دیزل با استفاده از روغن آشپزی و چربی تولید می‌شود و هر خودرویی با موتور دیزل می‌تواند از آن استفاده کند. تعداد زیادی از صاحبان خودروهایی که از سوخت بیو دیزل استفاده می کنند، روغن های خوراکی رستوران های محلی را درون باک خودروشان می ریزند.

6- اتانول ( الکل معمولی )

اتانول سوخت جایگزین در حال رواج است. این سوخت با هدف کاهش آلودگی هوا به بنزین افزوده می شود. اتانول نوعی الکل است که از مواد گیاهی استخراج می شود. این سوخت در ایالات متحده و برزیل از ذرت و نیشکر گرفته می شود.

بسیاری از خودرو سازان موتورهایی ارائه می‌کنند که می‌توانند از بنزین معمولی و اتانول E85 استفاده کنند. اتانول E85 سوختی ترکیبی - ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول - است. کارشناسان از اتانول به عنوان راه حلی مناسب برای پایان دادن به وابستگی آمریکا به نفت خارجی نام می برند.

5- گاز طبیعی مایع

سوخت جایگزین بعدی که هم اکنون از آن استفاده می‌ شود گاز مایع طبیعی است. گاز طبیعی نوعی سوخت فسیلی است که بین لایه‌های سفره‌های زیر زمینی یافت می‌شود. زمانی که برای رسیدن به نفت زمین را می‌شکافند مقدار زیادی گاز طبیعی به دست می آید که به نسبت نفت و بنزین آلایندگی کمتری دارد.

4- نفت گاز مایع ( LPG )

پروپان ( پارافین گازی و مشتعل ) یک اسم رایج برای نفت گاز مایع است که صحیح نیست. نفت گاز مایع گاز هیدروکربنی تحت فشار پایین است و ماده اصلی تشکیل دهنده آن پروپان است ولی شامل سایر گازهای هیدروکربنی نیز می‌شود. برای آن که LPG مایع بماند آن را تحت فشار نگه می‌دارند. همانند گاز طبیعی مایع (LNG)، نگهداری LPG در حالت مایع باعث می‌شود تراکم انرژی بالایی داشته و برای راه‌اندازی خودروها مناسب‌تر باشد.

LPG در خودروهایی که موتور احتراق داخلی آنها برای این نوع سوخت مهندسی شده باشند، استفاده می‌شود.

3- گاز طبیعی فشرده

چه اتفاقی می‌افتاد اگر هر بار سوخت ماشین تمام می‌شد به جای مراجعه به پمپ بنزین، یک خط سوخت در خانه‌ی خودمان داشتیم؟

با یک خودروی گاز طبیعی فشرده (CNG) شما از قبل این امکان را دارید. گاز طبیعی فشرده همان سوختی است که از طریق خطوط شرکت گاز به منزل شما کشیده شده‌است و شما از آن برای آشپزی و سیستم گرمایش در منزل خود استفاده می‌کنید. این گاز برای استفاده در خودروهای CNG در سیلندرهای فشار بالا نگه داشته می‌شود. گاز طبیعی فشرده به نسبت بنزین فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

2- هوای فشرده

هوا همه جا وجود دارد، پس چرا به عنوان سوخت خودرو استفاده نشود؟ در خودروهایی که از این نوع سوخت استفاده می‌کنند، هوا در لوله‌های فشار قوی فشرده می‌شود. موتورهای معمولی از هوای مخلوط با بنزین که با یک جرقه مشتعل می‌شود برای تولید نیرو استفاده می‌کنند در حالی که موتور خودروی هوای فشرده از خاصیت انبساط هوای فشرده شده هنگام خروج از لوله‌های فشار قوی برای حرکت دادن پیستون‌های موتور استفاده می‌کند.

خودروهای هوای فشرده تنها از هوا استفاده نمی کنند و به موتورهای الکتریکی " آن‌ بورد " برای فشرده کردن هوا در لوله‌های فشار بالا نیز نیاز دارند ولی چون این موتورهای الکتریکی مستقیما چرخ‌ها را به حرکت درنمی‌آورند، نمی‌توان این وسیله نقلیه را خودروهای الکتریکی نامید. به هرحال خودروهای هوای فشرده هم مانند خودروهای الکتریکی باید شارژ شوند.

1- نیتروژن مایع

نیتروژن نیز مانند هیدروژن در جو زمین وجود دارد و به نسبت بنزین و گازوئیل آلودگی کمتری ایجاد می کند. موتور خودروی نیتروژنی مثل موتور خودروی هوای فشرده عمل می‌کند. در این مدل خودروها، نیتروژن برای ماندن در حالت مایع سرد نگه داشته می‌شود و برای به حرکت درآوردن خودرو وارد موتور شده و در آنجا برای تولید انرژی، حرارت دیده و منبسط می‌شود.

موتورهای بنزینی و دیزلی از عمل احتراق برای تکان دادن پیستون‌ها استفاده می‌کنند در حالی که یک موتور نیتروژن مایع از خاصیت انبساط نیتروژن برای به حرکت درآوردن توربین‌ها استفاده می‌کند.

با این که نیتروژن مایع یک راه حل پاک و کارآمد برای به حرکت درآوردن خودرو است ولی باز هم با مشکل مشترک اکثر سوخت‌های جایگزین یعنی فقدان شبکه گسترده‌ ایستگاه‌های سوخت رسانی، مواجه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.