قدس آنلاین- تبریز: رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: از چهار دریاچه در سه ایالت کالیفرنیا و نوادا و یوتای آمریکا بازدید شد و نشست‌های مختلفی برگزار شد و مشابهت‌های دریاچه ارومیه با این چهار دریاچه بررسی شد.

سفر هیئت احیای‌دریاچه ارومیه به ۳ ایالت آمریکا

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اصغر اصغری‌مقدم ظهر امروز در نشست ارائه دستاوردهای هیئت اعزامی به آمریکا در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه با اشاره به سفر خود و هیئت همراه به کشور آمریکا اظهار داشت: بازدیدهای میدانی یکم تا 11 تیرماه در ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا و یوتا صورت گرفت.

وی عنوان کرد: کارگاه‌هایی در این زمینه برگزار شد و از 4 دریاچه در این سه ایالت بازدید شد و نشست‌های مختلفی برگزار شد و مشابهت‌های دریاچه ارومیه با این چهار دریاچه بررسی شد.

رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: دریاچه‌های سالتو سی، اونز، مونو و گریت سالت در آمریکا در  زمینه‌های مختلف احیا مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز احیای اکولوژیک و زهکشی آب کشاورزی، استحصال مواد معدنی و آینده‌پژوهی دریاچه‌ها را از جمله موارد مشابه‌سنجی دریاچه‌های آمریکا و ارومیه بیان کرد و گفت: انتقال زه آبهای کشاورزی به دریاچه سالتو سی موجب شده تا آب‌های آلوده وارد این دریاچه شده و مشکلات اکوسیستم و کاهش گردشگر را به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: هر یک از این چهار دریاچه در جنبه‌های مختلف می‌تواند حاوی نکات ارزشمندی از گذشته حال و آینده دریاچه ارومیه باشد و بر همین اساس مطالعاتی داشته‌ایم.

اصغری‌مقدم بر وجود تشکل آب بران در مدیریت آب منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: در حوزه دریاچه ارومیه این تشکل وجود ندارد و این در حالی است که در مدیریت دریاچه سالتو سی مشابه دریاچه ارومیه این روش به عنوان راهکاری برای کنترل مصرف آب در نظر گرفته شده است.

وی تشکیل موزه، اعمال مقررات شدید و همکاری خوب دانشگاه‌ها و زهکشی آب شور را از اقدامات موثری دانست که می‌توان به عنوان تجربه در حوزه دریاچه ارومیه استفاده شود.

رئیس دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز استخراج نمک از دریاچه‌های آمریکایی برای کاهش نمک، مدیریت چرا و رسیدن به درک مشترک عدم احیای کامل دریاچه را از درس‌هایی دانست که می‌توان به داخل منتقل و استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.