قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته خبرها و مطالب زیادی پیرامون سرنوشت شرکت پدیده ؛ سهامداران و البته کسانی که به انها حواله داران گفته میشود در رسانه ها بیان شده است

گفتند دولت قبل گفته بروید بسازید ما مجوزها را به وقتش می دهیم/پروژه هاتمام شود۱۲هزار میلیارد،اما الان دوپول سیاه هم نمی ارزد/پدیده ایها نمی توانند، خود دولت ساختمانها رابفروشد

 بنا بر اخبار رسیده قرار بود ۱۵شهریور و پس از تعیین تکلیف شورای عالی امنیت ملی برای مدیران پدیده ؛ این افراد تکلیف حواله داران یعنی کسانی که سهام خودرا به شرکت فروخته و بجای پولشان حواله ای با ۳۰درصد سود ماهانه دریافت کرده بودند بتوانند حواله خودرا نقد کرده وپولش را دریافت کنند .این درحالی است که دراین تاریخ مسوولان شرکت پدیده به بهانه اینکه شرکت با فرد یا افرادی که نامهایشان هم مطرح شده بودو یک بانک وارد مذاکره شده و حتی بانک موصوف پولی به حساب شرکت ریخته که صرف حقوق پرسنل شده است ، سهامداران وحواله داران را به نهم مهرماه حواله دادند که آنهم به جایی نرسید و پول نشد.سهامداران وحواله داران چند باری درمحل شرکت تجمع کردندو چون به نتیجه نرسیدند دوباره راهی تجمع مقابل استانداری خراسان رضوی شدند تا با تحت فشار گذاشتن مقامهای استانی درخواستشان را برای بار هزارم مطرح کنند.

دراین زمینه یکی از سخنانی که باعث شد تا سهامداران و حواله داران تاحدودی به ارامش خاطر برسند اظهارات موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد درمجلس شورای اسلامی بود که از پایان رسیدگی به پرونده پدیده خبر داده  و گفته بود که پدیده درمقابل 6هزار میلیارد تومان بدهی به سهامداران و سایرطلبکاران 12هزار میلیارد تومان ملک واموال دارد.

درهمین راستا ودرحالی که این اموال تا کنون نتوانسته حتی ریالی از پول سهامداران را بپردازد خبرنگار قدس آنلاین گفتگویی با این نماینده مجلس یعنی موسی الرضا ثروتی داشته تا ببیند ماجرا از چه قرار  بوده است .

ثروتی با گلایه از رسانه هایی که تلاش وی برای به نتیجه رسیدن پرونده پدیده را نوعی فعالیت انتخاباتی عنوان کرده اند گفت : بنده تا زمانی که مردم حوزه انتخابیه ام به من مراجعه نکرده و درخواست پیگیری واحقاق حقشان را نداشتند اصلا به این مساله ورود نکرده بودم اما درمقابل مردم حوزه انتخابیه ام مسوولیت دارم واین ارتباطی به انتخابات ندارد.

وی افزود: بعد از اردیبهشت ماه بود که مردم به من مراجعه کردند و گفتند که 1500میلیارد تومان سهام خریدندو اکنون سرشان کلاه رفته و این سهامشان نقد نمیشود ؛ بخاطر همین بود که به مشهد آمدم  برای بازدید از پروژه پدیده رفتم و انجا را دیدم ، من فقط همان زمان به پدیده رفتم وشنیدم که خیلی از نمایندگان مجلس ومقامهای مسوول قبلا اینجا امده اندو مراسمهای زیادی را دراینجا برگزار کرده اند.

***دولت قبل وعده های بیخود داده بود

ثروتی خاطرنشان کرد: دراین بازدید پهلوان هم که مدیر عامل بود امد وگفت که دادستان جلوی کارمن را گرفته و نمیگذارد کار کنم تا پول مردم را بدهم ، منهم با دادستان مشهد تماس گرفتم که چرا جلوی کارپهلوان راگرفته واو هم توضیح داد که قیمت سهام را بادکنکی بالابرده است.

وی با بیان اینکه بعد از این بود که نمایندگان سه استان را دعوت کرده ومسوولان پدیده را هم اوردیم توضیح بدهند اظهار داشت : پهلوان و ریاحی امدند وتوضیح دادند و نمایندگان مشهد هم گفتند که با دادستان و استاندار خراسان رضوی مذاکره کردیم و مشکل اصلی این است که اینها نمیتوانند به کارشان ادامه دهند چون بدون مجوز کار کردند و حالا هم نمیشود بدون مجوز ادامه داد.

ثروتی گفت : اینجا بود که فهمیدم مشکل کار از دولت قبل بوده است ؛ مسوولان دولت قبل که گویا با پهلوان رابطه خوبی داشتند به او گفتند که تو برو کارت را بکن ما خودمان مجوزت را درست میکنیم و بوقتش بهت مجوز را می دهیم و کار شروع شده است ودران زمان کسی هم به کاراینها کاری نداشته و حالا که دولت عوض شده ماجرای مجوز رو شده است .

نماینده مردم بجنورد درمجلس افزود: دوتا مشکل دراین پرونده بود یکی ساخت وساز بدون مجوز وتغییر کاربری و دیگری فروش سهام خارج از بورس که باید مسوولان دولت قبل درباره اینکه چرا بوقتش جلوی کار رانگرفته اند پاسخ بدهند .چرا که طبق قانون برنامه پنجم از سال 90 باید تمامی کسانی که قصد دارند نسبت به انتشار اوراق بهادار اقدام کنند باید از طریق بورس اوراق بهادار وارد شوند و عدم ثبت دربورس تخلف محسوب میشودو معاملات این اوراق هم باید فقط از طریق بورس انجام شود و معاملات خارج از بورس تخلف است که هردوی این موارد درپدیده رخ داده است .

***وزیر اقتصاد قبلی باعث شد مردم ضرر کنند

این نماینده مجلس تصریح کرد: درهر صورت وزیر اقتصاد ودارایی باید جلوی کار اینها را میگرفته که وزیر وقت اینکار رانکرده و وزیر اقتصاد فعلی هم خیلی به موضوع ورود نکرده تا جایی که دادستان وارد کارشده و به تخلفات انها پایان داده است.

وی با بیان اینکه از 4 وزیر اقتصاد، اطلاعات ، دادگستری و کشور بابت پرونده پدیده سوال کردم یاداورشد:به وزیر اطلاعات گفتم شما چشم وگوش نظامید چرا باید سکوت کنید تا مردم مغبون و متضرر شوند ؛ بیایند تجمع کنند برای پولشان و کار بجایی برسد که 130هزار سهامدار به خیابانها بریزند و بحران اجتماعی در شهری مثل مشهد یا تهران درست شود و اقای وزیر هم یکسری توضیحات داد که بنده را قانع نکرد.

ثروتی افزود: وزیر دادگستری هم گفت که درزمانی که رییس سازمان بازرسی بودم تخلفات زیادی که در پدیده انجام شده بود را طبق پرونده وگزارشش به دولت احمدی نژاد دادم که انها هیچ ترتیب اثری به گزارش من ندادند.

نماینده مردم بجنورد با اشاره به نگارش نامه به رییس مجلس با 35 امضا گفت : دراین نامه به رییس مجلس گفتیم که اگر مساله پدیده حل وفصل نشود استیضاح سه وزیر کشور، دادگستری و اقتصاد را به اجرا خواهیم گذاشت که اقای ابوترابی از طرف رییس مجلس جلسه گذاشت و نامه برای پیگیری به وزیر کشور ارجاع شد.

این نماینده با بیان اینکه پیگیریهای بنده و چند نماینده دیگر منجر به تشکیل جلسه ای در وزارت کشور باحضور وزیر اقتصاد وبانک مرکزی و معاون دادستان کل و استاندار خراسان رضوی و نمایندگان پدیده شد تصریح کرد: دراین جلسه معاون وزیر کشور گزارشی داد که بر اساس ان بخشی از بدهی های پدیده 4هزار میلیارد تومان سهام مردم با قیمت 12هزارتومان ؛800 میلیارد تومان بدهی به موسسه میزان و برخی تعهدات دیگر بود که درمجموع به رقمی حدود 6هزار میلیارد تومان بالغ میشد و درمقابل این مقام مسوول گفت که درصورتی که مجوزها به پدیده داده شود تا پروژه هایش را به پایان برساند براساس یک حسابرسی که هنوز تایید نشده 12هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت ؛ ولی درصورتی که بخواهیم درشرایط فعلی قیمت گذاری کنیم که دو پول سیاه هم ارزش ندارد.

***نمایندگان مجلس نبودند پدیده حالاحالا پرونده بود

وی با بیان اینکه بعد از این جلسه بازهم پرونده را پیگیری کردم که گفتند از ریاست جمهور ارجاع داده شده به معاون اول تا درکمیسیون مفاسد اقتصادی مورد بررسی قرا رگیرد خاطر نشان کرد: از یکی از نمایندگان مجلس که عضو ستاد مبارزه بامفاسد بود پیگیری کردم که پرونده پدیده به کجا رسید و او گفت که حالا حالا کار دارد و زمان زیادی می برد تا پرونده ای دراین ستاد به نتیجه برسد و این همه درحالی بود که هرروز نه تنها مردم حوزه انتخابیه که بخاطر یک مصاحبه حالا مردم از تمام نقاط کشور با من تماس گرفته و خواستار ارایه پاسخی روشن بودند.

وی اظهارداشت : درهمین زمان برخی مقامهای قضایی نیز درمصاحبه هایشان گفته بودند که نمایندگانی که درباره پدیده مصاحبه میکنندو خبرهای خوش به مردم میدهند دنبال رای هستند که من و چند نماینده دیگر بشدت اعتراض کردیم به این مساله وبخاطر همین جلسه ای با دادستان گذاشتیم وگفتیم که پیگیری ما بخاطر درخواست جدی و فراوان مردمی است که پولشان دراین پرونده برباد رفته است.

ثروتی با اشاره به اینکه درعین حال این جلسات نتیجه ای برای مردم پول نمیشدو کار فرسایشی شده و هرهفته به هفته بعد حواله داده میشد گفت : وقتی دیدم با این روش کار پیش نمیرود استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدم تا شاید موضوع جدی تر پیگیری شود که گفتند موضوع حل شده و مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره پدیده شامل 16 ماده است که ابلاغ شده و این پروژه باید مجوزها را گرفته و وارد بورس شود و ادامه کارش را از طریق بورس دنبال کندو سهامداران هم باید ازاین طریق به پولشان برسند.حتی گفتند که بنا براین مصوبه قرار شده که نهادهای دولتی مجوزها را با رعایت قانون به اینها بدهندو جریمه های مربوطه را فعلا نقد نگیرند تا کار راه بیافتد وهر وقت همه پول مردم را دادند انوقت جریمه های دولتی اخذ شود.

این نماینده مجلس یاد اورشد : بنا براین مصوبه اگر مدیران شرکت پدیده از اجرای مصوبه استنکاف کنند یا توانایی اجرای انرا نداشته باشند باید خود دولت ورود کرده و با گماردن یک مدیر مصوبات را اجرا کرده ؛ پروژه را فروخته و پول مردم را بدهد.و به همین دلیل بود که من به مردم گفتم پرونده بسته شده است چرا که تمام راههای پیگیری یک نماینده مجلس انجام شده و کار به پایان رسیده بود بعد از این دیگر نماینده مجلس نمیتوانست درامور داخلی شرکتهای خصوصی دخالت کند که بفروشند یا نفروشند یا چگونه بفروشند یا به کی و چه قیمت بفروشند ؛ولی این به این معنی نیست که مردم به پول سهامشان رسیده اند یا شرکت پدیده کارش درست است و مردم حق ندارند اعتراض یا شکایت کنند .

***هنوز هم میشود شکایت کرد

وی افزود: حتی اگر مسوولان پدیده کار را به تاخیر بیاندازندو یا مقامهای دولتی استان نتوانند با مدیریت خود کار را به نتیجه رسانده ومصوبات شورای عالی امنیت ملی را اجرا کنند مردم میتوانند دوباره به نمایندگان اعلام کرده وشکایت کنند تا به کمیسیون اصل 90 بیاوریم یا حتی از طریق ماده 49 و236 دستگاهی که کوتاهی کرده را به کمیسیون مربوطه بکشانیم تا پاسخگو باشند.

موسی الرضا ثروتی تاکید کرد : چند روز قبل بخاطر همین پدیده و میزان با معاون و مشاور رییس جمهور درگیرشدم وکارمان به دعوا هم کشید که وی معتقد بود که شما دارید بخاطر همین شرکتها همه وزرا را به مجلس میکشید و من گفتم که تا به نتیجه نرسد موضوع را ول نمیکنم و پیله خواهم کرد چرا که 500میلیارد تومان پول مردم حوزه انتخابیه ام درپدیده و 400میلیارد تومان درمیزان است وخیلی از مردم کشور هم با من تماس میگیرند وتوقع دارند که موضوع را تا به نتیجه رسیدن ول نکنم.

***دادخواهی سهام‌داران پدیده از دادستان

درعین حال سهامدارن پدیده شاندیز که انگار دیگر از وعده های مسوولان استانی و کشور خسته شده اند پیگیری نمایندگان مجلس را هم موثر ومثمر نمیبینند خود دست بکارشده وبا تجمع درتهران ومشهد خواستار احقاق حقوقشان شده اند.

سهام‌داران پدیده شاندیز با تجمع جلوی ساختمان اصلی پدیده شاندیز در تهران از دادستان خواستند به حقوق آن‌ها رسیدگی شود.

سهامداران پدیده خسته از انتظار چندین ماهه برای روشن شدن وضعیتشان، این روزها را در نگرانی بیشتر سپری می کنند.

جمعی دیگر از شاکیان سردرگم پدیده نیز  ، با تجمع در مقابل استانداری خراسان رضوی خوستار تعیین تکلیف سهام و روشن‌شدن وضعیتشان شدند.

این سهامداران معترض که شعارنوشته‌هایی همچون «٩ ماه وعده شنیدیم اما عمل ندیدیم» و «جدی هستیم» نیز همراهشان بود، از مسئولان پدیده می‌خواستند تا به سوالاتشان جواب دهند.

سهامداران می‌خواهند که مسوولان پدیده در جمعشان حاضر شوند و در قبال سوالاتشان پاسخگو باشند، اما انگار این روزها دیگر کسی حاضر نیست در کافه پدیده دور پاتیناژ بنشیند و به حرفهای مردم گوش دهد یا پاسخ گوید!

از سوی دیگر سهامداران منتظر انتشار بیانیه سوم شرکت به منظور شفاف ‌سازی فعالیت‌ها هستند، آن‌ها دل پر دردی دارند از روزگاری که چندین ماه است به آنان سخت گرفته است.

***اخرین شایعات مدیران پدیده

در بین مدیران پدیده هم دو دستگی دیده می‌شود، ظاهرا عده ای که از چند ماه پیش همه گزینه های روی میز را پایین ریختند و روی سرمایه گذاری حساب کردند که هنوز دست به پول نشده، پس از رد سرمایه گذاران پیشنهادی دیگر راه حلی برای این مشکل پیدا نکرده اند. ایده ها و راه حلهای قبلی عملا بی ثمر شده اند و شاید به خاطر این باشد که نمی‌توانند به درستی به جمع بندی برسند.

اما بنا برشایعاتی که مدیران پدیده دوست دارند انها را اخبار نیمه رسمی بنامند فردی بنا اقبال که خودش را وکیل شرکت پدیده معرفی کرده  درباره اوضاع این شرکت گفته است :

"همون ابتداي ماجرا ب ما گفتن شما ميتونيد بريد بورس و ما تعامل ميكنيم تا زودتر بريد و ما هم فكر كرديم روي قول اينها ميشه حساب كرد و 7ماهه تعهد داديم و گفتن ما مجوزها را ميديم ولي در عمل اينطور نشد

از 4ماه پيش و بعد از اينكه مجوزات را ندادن فهميديم كه اين پول را نميتوانيم جور كنيم، هيچ شركت و موسسه اي در ايران اين حجم نقدينگي را ندارد، براي پاس شدن بدهي ها بايد كنسرسيومي تشكيل ميشد

گشتيم و سرمايه گذار بزرگي پيدا كرديم تا قوي باشد و تعداداينها در ايران به تعدادانگشتهاي يك دست هم نميرسد، براي امدن سرمايه گذار هم بايد حسابهاي داخلي بررسي گردد و هم خارجي، اقاي گلرخسار و عدالتيان و كنسرسيومي از چين تركيه و ايتاليا قراره با هم باشند، نقدينگي داخلي سرمايه گذار حدود 700ميليارد بود و حساب ارزي حدود 4ميليون دلار پهلوان گفته حالا كه شركت واگذار شده تا قرون اخر پول مردم را بايد بدهد

همه مجوزها گرفته شده و فقط جهاد مونده كه اونو بايد قاضي تكليفشو مشخص كنه، مكانيزم پرداخت ما به اينصورت خواهد بود كه تا اصل پول را ندهيم نميتوانيم به كسي سود بدهيم."

***نکته اخر

همه این اظهارات واین حرفها درحالی است که نه خبری از این سرمایه گذار میلیاردی است ونه خبری از پول و اگر این اقای میلیاردر هم پول داشت که مجتمع خودرا تکمیل میکرد تا اینکه بیاید وپدیده را به مبلغ چندهزار میلیارد تومان بخرد ....

انچه درعالم واقعیت رخ داده این است که مدیران شرکت پدیده حاضر نیستند از سودهای خود بگذرندو پروژه را به شخص دیگری واگذار کنندو هنوز امیدوارند که مردم خسته و ناامیده شده وحاضر شوند سهامشان رابه ارزانترین قیمت ممکن بفروشند کاری که شرخرها با چکهای برگشتی میکنند ومابقی ماجراها از قبیل سرمایه گذار داخلی وخارجی وگلسرخی و عدالتیان وامثالهم هم برای وقت کشی و کش دادن وخسته کردن مردم است .

دراینجا ست که مقامات دولتی باید با تعیین یک مدیر موفق و کارکرده بعنوان مدیرعامل کاررا به دست او بسپارند تا دیون مردم را تمام وکمال پرداخت کرده و این پروژه را به سرانجام برساند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    5 3
    با تشکر از آقای ثروتی نماینده محترم: ما پرسنل پدیده 9 ماهه حقوق نگرفتیم سرمایه زندگیمون که سهام خریده بودیم از دست رفت پدرم سکته کرد مرد.ای خدااااااااااا فریاد رسی نیست.یکی به داد ما برسه...خواهش میکنیم به دولت برای تعیین تکلیف پدیده و اینکه خود دولت ورود پیدا کنه و یک مدیر بزاره و املاک پدیده رو بفروشه فشار بیارین.به مولا علی داریم میمیریم......یا خدا
  • ایجی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    7 0
    پروردگارا ماکه بیچاره شدیم اگه نمیخواهی کاری برای بندگان نگون بختت انجام بدی حداقل بانی رو که میدانی کیست | رو مکافات کن بلایی بسر خود و خانواده اش در بیاورکه تازنده است در نکبت و بدبختی و بیچارگی باشه آمین
  • جوادي IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 0
    بهترين شيوه فرار از مسئوليت ، فرافكني است مجموعه عظيمي همچون پديده داراي تعداد زيادي وكيل و مشاور حقوقي است كه تا توانستند پول گرفتند و راه هاي فرعي را نشان سرمايه دار ها دادند حالا كه مشتشان باز شده توپ را توي زمين دولت قبل مي اندازند و فردي را هم اجير مي كنند تا عذر بدتر از گناهشان را تشريح كند . اين آقايان مگر عاقل و بالغ نبودند مگر نمي دانستند كه بدون مجوز قانوني و به صرف وعده و وعيد كار كردن عاقبتي ناخوشايند دارد؟ چرا مي دانستند اما آن موقع دستشان رو نشده بود . خوب است به مجموعه پديده و پرسنل شاغل در آن سري بزنيد تا ببينيد كه پوست همه آنها برق مي زند از سيري و سلامتي . آنوقت انتظار دارند كه مظلوم نمايي هايشان دل مردم را به درد آورد .... اشتباه مي كنيد همانطور كه اشتباه كرديد و بر روي اگر ها خانه ساختيد . نتيجه اش همين است كه امروز مي بينيد . فقط بيچاره مردمي كه به شما اعتماد كردند .