گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - رئیس سازمان توسعه تجارت برای مدیران برندهای خارجی پرفروش در ایران خط و نشان کشید...

 تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان مشوق برای حمایت از صادرات

 

به گزارش خبرنگار ما، ولی ا... افخمی راد روز گذشته در نشستی خبری با اصحاب رسانه و در آستانه روز ملی صادرات درصدد دلجویی از تولیدکنندگان داخلی برآمد و مدیران برندهای معتبر کره ای مانند سامسونگ و ال جی و البته ژاپنی ها و دیگر شرکتهای خارجی را به برخورد جدی و قاطع تهدید کرد.

وی گفت: این شرکتها در ایران بازار خوبی برای محصولات خود ایجاد کرده‌اند، اما اقدام قابل قبولی برای داخلی سازی این محصولات در ایران صورت نداده اند و بهانه‌شان برای این کوتاهی هم تحریمها و مشکلات بانکی ایجاد شده است، بنابراین از این پس اگر در ایران سرمایه گذاری نکنند و به داخلی سازی بی توجه باشند، قطعاً بازارشان را از دست می دهند.

افخمی راد با بیان اینکه صادرکنندگان کشور در شرایط سخت اقتصادی فعالیت می‌کنند، گفت: دولت تلاش می کند از تولید صادراتی حمایت لازم را به عمل آورد و به همین منظور سازمان مدیریت موافقت اولیه خود را با تخصیص 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی اعلام کرده و آیین نامه اجرایی آن هم تصویب شده و به زودی به تصویب و اجرا می‌رسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: البته پیشنهاد سازمان بیش از این رقم بود، اما این حمایتها مختص گروه‌های کالایی با ارزش افزوده بیشتر است و افزون بر این با حمایتهای زیرساختی نظیر حضور شرکتهای معتبر در نمایشگاه‌های بین‌المللی، دعوت از هیا‌تهای خارجی و اعزام هیأتهای ایرانی به خارج از کشور، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و خطوط منظم کشتیرانی در سواحل و کمک سود تسهیلاتی کمکهای تجاری از فعالان اقتصادی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مشوقهای صادراتی به صورت  نقدی و جایزه مستقیم و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن کمکهای پشتیبانی و خدماتی باشد.  افخمی راد عملکرد سالهای گذشته مشوقهای صادراتی و پرداخت جوایز نقدی را نامطلوب و بی‌نتیجه توصیف و اضافه کرد: اعطای مشوقهای صادراتی مورد تأیید وزارت صنعت و فعالان اقتصادی صادراتی است، اما اختصاص مبالغی با این عنوان نیازمند تأمین منابع است که در شرایط کنونی کشور کار آسانی نیست.

افخمی راد اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت هیچ گاه مدافع پرداخت جایزه نقدی به صادرات نیست چرا که هیچ کشوری به صادر‌کنندگان یارانه نقدی نمی‌دهد. ما بر کاهش هزینه تولید در کشور تاکید داریم و برای تحقق این هدف هم به اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی و افزایش بهره وری نیاز داریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی میزان صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی را در 6 ماهه اول امسال 20 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام کرد که به گفته وی، این عدد به معنی تحقق 60 درصدی اهداف برنامه امسال تاکنون است.

به گفته معاون وزیر صنعت در پی تداوم تحریمها و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول، وزن و ارزش صادرات غیرنفتی در این مدت به ترتیب  6 و 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و اهداف صادرات غیرنفتی در برنامه پنجم به طور کامل محقق نشده است.

وی همچنین به تحقق 50 درصدی اهداف برنامه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل نبود ضمانت نامه بانکی برای حضور در مناقصه‌ها، تامین پیش پرداخت و حسن انجام کار نتوانستیم در این حوزه حضور موفقی داشته باشیم، اما از این پس و با اجرای برجام امیدواریم شاهد بهبود رقم صادرات این حوزه باشیم.

افخمی در ادامه به افزودن 40 قلم کالای ایرانی به لیست تعرفه ترجیحی با ترکیه در آینده اشاره کرد و گفت: این فهرست هر ماه بازنگری می شود و چنانچه ببینیم در مواردی کالاهای این فهرست سبب زیان تولیدکننده داخلی می شود، آن را لغو می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فهرستی که با ترکیه بسته‌ایم، شامل 140 قلم کالا از طرف ترکها و 125 قلم کالا از طرف ایران است و طی هشت ماه سپری شده از برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه، واردات از این کشور پنج درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت همچنین در خصوص واردات خودروهای لوکس به کشور گفت: پیشنهاد داده ایم حجم موتور ملاک لوکس ‌بودن خودرو نباشد، بلکه لوکس ‌بودن فقط با قیمت معنا پیدا کند.

به گفته وی، در سال گذشته 200 دستگاه خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی بر اساس ثبت سفارشهای قبلی وارد کشور شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.