زندگی سالم / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - توصیه هایی در مورد بیماری‌های قلبی بانوان و روشهای پیشگیرانه به مناسبت هفته سلامت بانوان به طور کلی بیماری‌های قلبی در آقایان شایع تر است، ...

 سلامت قلب زنان، سلامت قلب خانواده است

اما طی چند سال اخیر مشخص شده این ناراحتی ها یکی از مهمترین علل مرگ و میر خانمهاست. احتمال فوت خانمها در اثر سکته قلبی 50 درصد است، در حالی که تنها 30 درصد آقایان در صورت ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند.

همچنین احتمال فوت در اثر بیماری‌های قلبی -عروقی پس از 65 سالگی در خانمها دیده می‌شود، از همین رو لازم است خانمها پس از دوران یائسگی توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشند، زیرا هورمونهای استروژن و پروژسترون در سنین باروری نقش حفاظتی از بدن دارند و خطر تصلب شریان کمتر خواهد بود.

 

 سلامت قلب خانمها

خانم محترم! آیا تاکنون به سلامت قلب خود و زمینه‌های ابتلا به این ناراحتی ها توجه کرده اید؟ هر چه زودتر به فکر مراقبت از این اندام حیاتی باشید، کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشیده‌اید. آیا می‌دانید چرا خانمها طی سالیان اخیر بیشتر مستعد ابتلا به ناراحتی‌های قلبی - عروقی شده اند؟ از جمله مهمترین علل این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سطح بالای استرس و اضطراب: خانمها مسؤولیتهای زیادی از جمله رسیدگی به امور منزل، بچه ها، شغل ، نگهداری از والدین سالمند و... دارند. توجه به همه این وظایف زمینه ساز برخی مشکلات قلبی می‌شود که استرس و اضطراب زمینه ساز آن است.

- تفاوت نشانه‌های بیماری در آقایان و خانمها: درد دست و تنگی نفس جزو نشانه‌های  ناراحتی‌های قلبی آقایان است که تشخیص بهنگام بیماری را راحت تر می‌کند. اما علایم ابتلا در خانمها متفاوت و مبهم است. در این صورت خستگی و دردهای عضلانی – اسکلتی بروز می‌کند که چندان مهم و مرتبط با قلب تلقی نمی شود. متأسفانه زمانی فرد به پزشک مراجعه می‌کند که بیماری کاملا پیشرفت کرده است.

- گرایش بیشتر خانمها به مصرف دخانیات: مصرف سیگار یکی از مهمترین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی است که طی چند سال اخیر در میان خانمها رواج بیشتری یافته است.

 

  بیشتر خانمها نشانه‌های «حمله قلبی» را نمی شناسند!

گرچه بسیاری از نشانه‌های هشدار دهنده حمله قلبی در خانمها و آقایان مشابه است، اما بعضی از آنها در خانمها شایع‌تر است و البته با دیگر ناراحتی ها اشتباه گرفته می‌شوند. افزون بر این بیشتر خانمها چندان شناختی نسبت به این علایم و روشهای پیشگیرانه ندارند که این موضوع نگران کننده خواهد بود. از جمله نشانه‌های بسیار رایج نشان دهنده بروز حمله قلبی در خانمها باید به موارد زیر اشاره کرد:

- حالت تهوع و استفراغ: در صورت بروز حمله قلبی، خانمها تا دو برابر بیشتر از آقایان دچار علائم تهوع، استفراغ، ترش کردن و سوء هاضمه می‌شوند، اما چندان توجهی به این نشانه‌ها نمی شود. بخصوص اگر علایم دیگر نیز احساس شود باید حتما بیماری بسیار جدی تلقی شود. 

- احساس تنگی نفس: ممکن است فرد از کمبود شدید هوا چه در زمان استراحت یا انجام فعالیتهای جسمانی معمول رنج ببرد. در این صورت نیاز به تنفس شدید هوای تازه احساس می‌شود. زمانی که قلب نتواند خون را بدرستی پمپاژ کند، خون در ریه ها جمع می‌شود و مانع از تنفس صحیح
 می‌گردد.

- خستگی غیر معمول: در بعضی موارد، ناگهان کمبود انرژی احساس می‌شود و ممکن است چندین روز ادامه یابد و بتدریج افزایش یابد. خستگی بدون دلیل در بیش از نیمی از بانوان  که دچار حمله قلبی می‌شوند بروز می‌کند.

- درد بخش میانی قفسه سینه: چنین دردی معمولا چند دقیقه طول می‌کشد و البته ممکن است متناوب باشد. این علامت خیلی زود به عنوان هشدار تلقی می‌شود، زیرا تا پیش از این احساس نشده بود.

- احساس ناراحتی در بالای گردن: ممکن است خانمها در صورت ابتلا به حمله قلبی از علایمی مانند درد یا ناراحتی در پشت، گردن و فک رنج ببرند. درد ممکن است تا بازوها یا قسمت بالای معده ادامه پیدا کند.

البته اضطراب شدید، تعرق سرد، احساس عدم تپش قلب، رنگ پریدگی و کبودی اطراف لبها، حالت تهوع و سرگیجه نیز از دیگر علایم هشدار ناراحتی‌های قلبی در خانمهاست.

در این صورت خانم روز قبل یا چند ساعت پیش از حمله قلبی دچار چنین نشانه‌هایی می‌شود. البته علایم به یکباره رفع نمی شوند و ممکن است بتدریج تا بروز حمله قلبی ادامه یابد.

در چنین شرایطی باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه نمود تا بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان مناسب تجویز گردد تا از بروز عوارض جدی و جبران ناپذیر پیشگیری شود.

 

  کنترل استرس و اضطراب

 در واقع، یکی از مهمترین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی قرار گرفتن در شرایط استرس زا خواهد بود؛ بخصوص اگر استرس بخوبی کنترل نشود. سعی کنید روشهای مراقبت از خود و کنترل استرس را بیاموزید. البته واضح است نمی توانید به اعضای خانواده و مسؤولیتهای خود بی اهمیت باشید، اما حتما زمانی را به خود اختصاص دهید، طوری کارها را برنامه ریزی کنید که بتوانید حداقل دو ساعت در روز به کارهای مورد علاقه خود بپردازید. اولویت کارها را مشخص نمایید، به خود اعتماد داشته باشید، طوری رفتار کنید که دیگران نیز حدود شما را در نظر بگیرند، به هیجانات خود اهمیت دهید، هر روز صبح با لبخند بیدار شوید و از زندگی لذت ببرید. در چنین شرایطی قلب شما نیز خوشحال خواهد بود و سطح کورتیزول؛ هورمون عامل استرس کاهش می‌یابد.

 

 توجه به وزن و تغذیه

برای حفظ سلامتی قلب همواره مراقب وزن متناسب باشید و از اضافه وزن دوری کنید. اگر بدن شما از چربی‌های جمع شده رنج می‌برد، بی‌گمان سلامتی شما در معرض تهدید خواهد بود. چربی عروق را می‌بندد و مانع از جریان خون طبیعی می‌شود. در این صورت قلب رنج می‌برد، فشار خون بالا می‌رود، کلسترول ظاهر می‌شود و همه شرایط مانند بمبی برای انفجار ناراحتی‌های قلبی آماده می‌گردد.

چربی و نمک را از برنامه غذایی خود حذف کنید. میوه‌ها، فیبرها، غلات، مقدار بیشتری آب و آبمیوه‌های طبیعی را مصرف نمایید. گنجاندن میوه‌های قرمز در تغذیه می‌تواند کم و بیش تا 30 درصد مشکلات قلبی را کاهش دهد. توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، آلو، ماهی آزاد، تن، ساردین، روغن زیتون، دانه کتان، جو دوسر، بادام، گردو، کلم دکمه‌ای، زردچوبه و شکلات تیره جزو بهترین خوراکی هایی هستند که تاثیر مثبتی بر قلب دارند.

 

 کمی ورزش در کمال آرامش

تمرینات ورزشی هوازی برای سلامت قلب بسیار مفید هستند و ضربان قلب را تنظیم می‌کنند. پیاده روی صبحگاهی زمانی که هوا خیلی گرم نیست نمونه ای بسیار سالم خواهد بود. نیم ساعت پیاده روی با ریتم مناسب نه تنها ضربان قلب را بهبود می‌بخشد، بلکه برای تحرک استخوانها نیز عالی خواهد بود. در این صورت فشار عصبی از بین می‌رود و سطح آندروفین بدن افزایش می‌یابد.

 

 کنار گذاشتن دخانیات

اگر به فکر سلامت بدن و بخصوص قلب هستید از همین امروز سیگار، قلیان و... را کنار بگذارید. این تصمیم برای سلامت اطرافیان و فرزندان شما نیز مفید خواهد بود. بدانید دیر یا زود ریه‌های شما بیمار می‌شوند و احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی بیشتر می‌شود. پس با دوری از دود کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

منبع:

www.Ameliore ta sante.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.