گروه میهن - محمود مصدق - اگر چند دهه پیش به محض اطلاع از حضور مسؤولان و مأموران تمام سعی خود را می‌کردند فرار کنند و از دیده ها پنهان شوند، ...

طرح ساماندهی امسال هم اجرا می‌شود؛ کارتن خوابها در قلب پایتخت

اکنون نه تنها چنین نمی‌کنند، بلکه در چند قدمی و جلوی چشم آنها بساط وافور و منقل را پهن می‌کنند. اینجا و آنجا هم ندارد. معتادان پرخطر یا همان کارتن خوابها  در همه شهرها و محلات هستند. فقط شمار و جمعیتشان کمی متفاوت است. اگر تا دیروز محله خاک سفید تهران قلمرو این افراد بود، امروز محلات عودلاجان، پامنار، تختی، هرندی واقع در منطقه 12 -یعنی قلب پایتخت- جولانگاه آنان است.

«علی» یکی از اهالی محله شهید هرندی با انتقاد از افزایش روز افزون معتادان کارتن‌خواب می‌گوید: این محله و محلات اطراف آن پر از زنان و مردان معتاد شده و چون جایی برای خوابیدن ندارند، شبها در پارکها و خیابانها می‌خوابند.

وی با اشاره به اینکه بوستانهای حقانی و خواجوی کرمانی شبها پاتوق اختصاصی معتادان است، می‌افزاید: با اینکه محله هرندی به خاطر فقر اقتصادی، بیکاری و... معتاد زیاد دارد، اما شهرداری هم معتادان دیگر مناطق تهران را که شبها در خیابانهای پایتخت سرگردان هستند را جمع‌آوری می‌کند و به اینجا می‌آورد. در واقع بوستانهای این محله، محل اسکان شبانه معتادان شده است.

محمد یکی دیگر از ساکنان این محله نیز با اشاره به اینکه معتادان آشکارا در پارکها و خیابانهای اطراف میدان شوش مواد می‌کشند، می‌افزاید: آدم نه تنها شب، بلکه روزها هم در این منطقه احساس امنیت نمی‌کند، از این رو خیلی از خانوارها اجازه عبور دختران و پسرانشان را از پارکها و خیابانهایی که محل تردد و اسکان این افراد است، نمی‌دهند.

وی برخورداری از امنیت را حق همه شهروندان می‌داند و می‌گوید: ما چه گناهی مرتکب شده‌ایم که شهرداری معتادان خیابانی دیگر محلات را به اینجا می‌آورد و دولت هم هیچ اقدامی برای ساماندهی کارتن خوابها نمی‌کند؟

این اظهارات در حالی است که از مدتی پیش شهرداری تهران در قالب طرح انضباط شهری در صدد ساماندهی معتادان کارتن خواب است تا جایی که پریشب مهندس چمران و شماری دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری برای بررسی وضعیت محله هرندی از آنجا بازدید کرده‌اند.

 

  طرح انضباط شهری

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه منطقه 12 نگین تاریخی و هویت شهر تهران است و علت انتخاب اجرای طرح انضباط شهری و ساماندهی کارتن خوابها در این منطقه به همین دلیل است، می‌افزاید: متأسفانه محلات هویت‌دار عودلاجان، پامنار و هرندی که در جنوب این منطقه واقع هستند، درگیر اقتصاد منفی شده‌اند، بنابراین در هفت حوزه‌ سواد عمومی، سلامت، فرهنگ، ورزش و...، مداخلات فرهنگی اجتماعی خود را در این محلات آغاز کرده‌ایم.

فرزاد هوشیار از راه‌اندازی کمپ ویژه زنان با ظرفیت پنج هزار نفر در شرق تهران در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری تهران هر شب حدود سه هزار معتاد خیابانی را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند و به آنان غذای گرم می‌دهد، اما فردا این افراد دوباره رها شده و 90درصد از آنان به دامان اعتیاد باز می‌گردند. بر اساس این طرح، معتادان پس از جمع‌آوری به مراکز ترک اعتیاد سپرده می‌شوند، سپس به خانه‌های میان‌راهی وارد شده و پس از حرفه‌آموزی دارای شغلهای 3، 6 و 9 ماهه می‌شوند و سرانجام به جامعه و خانواده بازمی‌گردند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری در حل آسیبهای اجتماعی شهر تهران تنهاست، در خصوص نگرانی اهالی محله هرندی از وجود معتادان کارتن خواب، می‌گوید: با اجرای طرح انضباط شهری، میزان رضایتمندی مردم محلی افزایش خواهد یافت.

 

 اشتغالزایی؛ گام نخست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم از ضرورت طرح انضباط شهری در منطقه 12 سخن می‌گوید و می‌افزاید: ریشه عمده اعتیاد بیکاری است. بنابراین با توجه به اینکه 60درصد معتادان این منطقه مهاجرانی هستند که برای کسب و کار به اینجا آمده‌اند، باید اشتغالزایی به عنوان نخستین اقدام مورد توجه قرار گیرد.

وی با دفاع از برگرداندن معتادان به زادگاهشان می‌گوید: این ایده‌ای درست است. در واقع اگر مشکل اشتغال این افراد حل شود، آنها به دلیل پیوندهای خانوادگی بهتر می‌توانند پاک بمانند.

 

  شرط موفقیت طرح؟

با این همه و با توجه به اینکه کشور سالهاست افزون بر تورم با رکود اقتصادی روبه‌روست و عملا امکان اشتغالزایی بیشتر برای جوانان در چنین شرایطی وجود نخواهد داشت و این نکته را هر کارشناس و مسؤولی با کمترین تجربه می‌داند، این پرسشها مطرح است که اجرای این طرح بدون لحاظ کردن واقعیتها برای چیست؟ و میزان موفقیت آن با توجه به شکست اجرای طرحهای مشابه آن در گذشته تا چند درصد است؟

مهندس مهدی چمران می‌گوید: جنگ را اداره کردیم، زیرا عزم ملی داشتیم و اگر مدیران ما برای حل مشکل اعتیاد و کارتن‌خوابی عزم ملی و همدلی داشته باشند این مشکل حل می‌شود.

وی می‌افزاید: شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است طی 6 ماه، تهران را از معتادان پاک کند، به شرط اینکه با ایجاد قرارگاهی، مسؤولیت همه دستگاه‌ها مشخص و همه پای کار بیایند یا اینکه تمامی مسؤولیتها را به یک واحد تفویض کنیم، در غیر این صورت نمی‌توان کاری کرد.

 

 و... ناامیدی!

با وجود این، اهالی محله شهید هرندی خیلی نگاه مثبتی به اجرای طرح ساماندهی معتادان ندارند و معتقدند شهرداری به دنبال تبلیغ خود است.

مجید یکی از اهالی این محله در این باره می‌گوید: وقتی فرصت شغلی کم است، هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها برای حل مشکل نیست و دسترسی افراد به مواد مخدر به آسانی آب خوردن است، چگونه می‌توان به موفقیت این طرح امیدوار بود.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد این طرح هم مانند طرحهای پیشین برای تبلیغات است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.