فاطمه معتمدی : قدس ویژه خراسان - مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از اعزام دو هزار مبلغ در ایام محرم به شهرستان و روستاهای بزرگ استان خبر داد و گفت: ۴۰۰ مبلغ از خراسان رضوی به استانهای همجوار اعزام می‌شوند.

لازم باشد هیأت های  هنجار شکن  مذهبی به مردم معرفی می‌شوند

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی در نشست خبری تشریح برنامه های این سازمان در ماه محرم اظهار داشت:10 درصد از مبلغان یاد شده را خواهران مبلغ تشکیل می‌دهند که برای توسعه و تشریح فرهنگ حسینی ، دینی و پاسخگویی به شبهات و احکام به مجالس ویژه بانوان و مدارس و آموزشگاه‌های دخترانه اعزام می‌شوند.

وی شعار تبلیغی ماه محرم امسال را امام حسین(ع) الگوی صبر و همدلی با مؤمنین و جهاد با مستکبران اعلام کرد و افزود: تذکرات لازم به مبلغان، مداحان، هیأتهای مذهبی و مسؤولان ایستگاه‌های صلواتی داده شده است تا نسبت به بیان معارف اسلامی، احکام شرعی با توجه به نیاز مردم بویژه قشر جوان و نوجوان اقدام و از رفتارهای افراطی خودداری شود.

وی با بیان اینکه در مجالس عزاداری سالار شهیدان و هیأتهای مذهبی باید مطالب معتبر و مستند دینی مطرح و بیان شود، گفت: خراسان رضوی استانی تلفیقی است که برادران شیعه و اهل تسنن در کنار هم زندگی می‌کنند، بنابراین انسجام اجتماعی، وحدت و تقویت بین مذاهب و اجتناب از اهانت به مقدسات دیگر ادیان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

*لزوم پرهیز از رفتارهای خرافی

وی با اشاره به اینکه هیأتهای مذهبی باید از رفتارهای افراطی و خرافی در هیأت ها و مجالس حسینی نظیر قمه زنی و نصب شمایل خودداری کنند، گفت: نظم برنامه ها نیز باید به گونه ای باشد که در ساعات پایانی شب برای عموم مردم مزاحمتی نداشته باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر شمار هیأت مذهبی استان خاطر نشان کرد:91 هزار هیأت مذهبی در کشور توسط سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی شده که از این تعداد 8 هزار هیأت متعلق به خراسان رضوی و سهم مشهد چهار هزار هیأت است.

وی افزود:از 50 هزار مبلغ شبکه تبلیغی کشور دو هزار نفر سهم خراسان رضوی در دهه اول محرم است و همچنین از 80 هزار مداح ساماندهی شده توسط سازمان در کشور، چهار هزار نفر در خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه تاکنون 150 ایستگاه صلواتی مجوز دریافت کردند، گفت: البته تقاضا برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی با نزدیک شدن به عاشورا و تاسوعا افزایش می‌یابد.

وی دربخش دیگر با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد به طور ویژه مورد توجه قرار دارد، گفت:200 مبلغ به این بخش از شهر مشهد اعزام و همچنین از فعالیت تبلیغی 200 مداح نیز استفاده می‌شود.

*40 هیأت مذهبی متخلف

وی در پاسخ به خبرنگارما مبنی بر آسیب شناسی عملکرد هیأتهای مذهبی و مجالس عزاداری در استان و بویژه در مشهد خاطر نشان کرد: در این باره پژوهشهای کاربردی انجام شده و هر ساله فعالیت هیأتهای مذهبی رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه شمار اندکی از هیأتها مایل نیستند ساماندهی و رصد سازمان را بپذیرند، گفت: این هیأتها رفتارهای افراطی و هنجارشکن نیز داشتند که تذکرات لازم از سوی دستگاه‌های نظارتی و شورای هیأتهای مذهبی به آنان برای تغییر این روند داده شده است.

وی در ادامه در خصوص شمار این هیأتهای خاطی به خبرنگار ما گفت: از میان 8 هزار هیأت مذهبی استان کمتر از 40 هیأت مذهبی است که شاخص لازم برای فعالیت را از جمله وحدت تقریب مذاهب را ندارند و بی توجه هستند.

وی ادامه داد: این هیأتها در فعالیتهای خود به رفتارهای خرافی و موهن مانند قمه زنی می‌پردازند که البته سازمان تبلیغات این هیأت ها را به دستگاه‌های مسؤول معرفی کرده است و این هیأتها تحت پوشش شورای هیأتهای مذهبی قرار ندارند.

وی با بیان اینکه شمار زیادی از این 40 هیأت یاد شده در مشهد فعالند، تصریح کرد:هدف سازمان تبلیغات اسلامی استان حمایت از هیأتهای مذهبی است و تاکنون نیز به 40 هیأت یاد شده تذکرات لازم برای اصلاح داده شده است، اما به نظر می‌رسد، باید این هیأتهای هنجار شکن به مردم معرفی شوند.

وی در این خصوص که به نظر می‌رسد، در برخورد با هیأتهای متخلف مماشات زیادی می‌شود، یادآور شد: واقعیت این است که در طول سالهای گذشته با تذکرات بسیاری از رفتارهای خرافی مانند قمه زنی بشدت کاهش یافته است و اکنون به کمتر از یک درصد رسیده در حالی که قبلاً به مراتب ییشتر بود.

وی اضافه کرد: در همین زمینه تذکرات لازم به 40 هیأت خاطی داده شده است، اما دیگر کارکرد فرهنگی مؤثر نیست و باید با کارکرد حقوقی و انتظامی با این هیأتها که حیثیت این جریان ارزشی را لکه دار می‌کند و البته رد پای نفوذ غرب نیز در آنها مشهود است، مداخله و برخورد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.