منیره هاشمی: روز جهانی و هفته کودک فرصتی است برای توجه بیشتر به گلهای زیبای زندگی‌مان. ...

 روزهای خوب بچه‌های شهر بهشت

 گلهایی که گاه در هیاهوی زندگی مدرن و در شهرهایی که خیابانهایش پر از سروصدا و آلودگی است، فراموش می‌شوند. فرصتی برای یادآوری اینکه جوانه‌های کوچکی در کنار ما هستند که نیاز به توجه و مراقبت دارند.

روز جهانی کودک روز همه بچه‌های دنیاست. بچه‌های زرد و سرخ و سیاه و سفید. حتی روز بچه‌هایی است که با صدای گلوله می‌خوابند و با صدای گلوله از خواب بیدار می‌شوند...

* همکاری سازمانهای مختلف برای خوشحالی کودکان

این روزها وارد مرکز هشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد که می‌شوی، شور و نشاط کودکی موج می‌زند. غرفه‌های مختلفی پذیرای دانش‌آموزانی هستند که از سراسر مشهد به تماشای هنرنمایی مربیان کانون و زحمات چندین و چند سازمانی آمده‌اند که با اشتیاق فراوان برای آشنایی بیشتر کودکان با فعالیتهای اجتماعی و شهروندی، در اینجا غرفه برپا کرده‌اند.

مرکز کانون پرورش فکری شماره 8 مشهد، این روزها محل تجلی همکاری سازمانهای مختلف است برای با نشاط کردن زندگی کودکان شهر و آموختن سبک زندگی اسلامی به آنها. از کانون پرورش فکری- که میزبان این نمایشگاه فرهنگی بزرگ است- گرفته تا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری، آموزش و پرورش، آتش نشانی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش استثنایی، بانک ملی، بهزیستی، منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان حفاظت از محیط زیست، همه و همه به میدان آمده‌اند تا کاری برای بچه‌های شهر انجام دهند.

کاش این همکاری و هم آهنگی، در تمام روزهای سال ادامه یابد و توجه به کودکان از سوی سازمانها و مسؤولان، منحصر به همین یک هفته نشود!

* من یاد گرفتم که. ..

«اسما فرازی» دانش‌آموز کلاس سومی است که برای بازدید از نمایشگاه آمده است. او که از غرفه صنایع دستی و گردشگری بازدید کرده، می‌گوید: در این غرفه با ساخت کوزه آشنا شدم. خیلی کار قشنگی است. تا حالا از نزدیک این کار را ندیده بودم و برایم جالب بود.

«متینا دلیران» کلاس چهارم است. او با خوشحالی از اینکه در نمایش خلاق «ماه بود و روباه بود» شرکت کرده می‌گوید: من از نمایش یاد گرفتم که انسان اصلاً نباید خودخواه باشد.

* پاسخ به پرسشهای علمی نوجوانان

بخش آسمان نما و نجوم از دیگر بخشهایی است که مورد توجه نوجوانان بخصوص پسران قرار می‌گیرد. مصطفی صادقی، مربی نجوم مرکز 8 مشهد و مسؤول کتابخانه پستی درباره این غرفه می‌گوید: دانش‌آموزان در این غرفه با اجرام آسمانی و صور فلکی آشنا می‌شوند و در حقیقت وارد یک کارگاه عملی نجوم می‌شوند. در اینجا نخستین اتفاق، ایجاد پرسش و انگیزه برای دانستن در ذهن بچه هاست؛ بچه‌ها پس از طرح پرسشهایشان با اصطلاحات فلکی و شاخصهایی مانند دب اکبر ، دب اصغر ، راه شیری ، ستاره قطبی و... آشنا شده، در ادامه با ابزارهای نجوم مانند تلسکوپ، آسمان نما و ارتفاع سنج به صورت عملی کار می‌کنند.

* هزاران کودک میهمان نمایشگاه

زهره معماری‌نسب، مسؤول این نمایشگاه با اشاره به اینکه روزانه بیش از هزار دانش‌آموز مهمان ما هستند، می‌گوید: بازدید مسؤولان مختلف از استانداری گرفته تا شهرداری و آموزش و پرورش و. .. از این نمایشگاه، یکی از ویژگی‌های خوب نمایشگاه است. دیدن مسؤولان در کنار بچه‌ها، در حالی که قد خود را برای رسیدن به آنها کوتاه می‌کنند تا بتوانند حرفهای آنها را بهتر بشنوند، براستی زیبا و ارزشمند است.

دکتر جواد محقق نیشابوری، مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان رضوی هم که برای بازدید آمده با تبریک هفته کودک به همه کودکان حضور در کانون را فرصتی مغتنم برای استفاده از ایده‌های خلاقانه برای پرورش فکر آنها برمی‌شمارد.

گفتنی است، نمایشگاه هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی شماره 8 مشهد از 15 تا 22 مهرماه، با بازدید هزاران دانش آموز مشهدی همراه بوده و افقهای تازه‌ای از شور و نشاط را در برابر چشم آنها گشوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.