مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - سرانجام جزئیات آیین نامه جدید تعیین و توزیع کارانه مدیران و کارکنان شهرداری مشهد به صحن علنی شورای اسلامی راه یافت.

 از کارانه‌های میلیونی تا انحرافی بودن کاهش شمار اعضای شورا

به گزارش خبرنگار ما، این آیین نامه که مهمترین دستور کار هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود از سوی یکی از اعضا، جنجالی شد.

در قالب آیین نامه جدید، 10 درصد کارانه در اختیار شهردار قرار می‌گیرد، در حالی که این رقم در گذشته هشت درصد بوده است.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در قالب این مصوبه موافقت کردند مبلغ کارانه سه ماه مدیران و کارکنان شهرداری نباید بیش از حقوق و دستمزد یک ماهه آنان باشد.

 کارانه‌های 10 میلیون تومانی

دیمه کار به عنوان عضو مخالف با محاسبه ضرایب یک تا 6 در پرداخت کارانه مدیران و کارکنان شهرداری مشهد گفت: بر اساس اسناد، به یک کارشناس شهرداری با ضریب یک حدود یک میلیون و 200 هزار تومان و به کارشناس دیگری با ضریب چهار حدود 5/9 میلیون تومان کارانه پرداخت می‌شود، حالا شما ضریب 6 مدیران را برای تعیین مبلغ کارانه محاسبه کنید؟

وی افزود: ما در شهرداری افرادی داریم که مزایای مستمر آنها بین 10 تا 20 میلیون است که اگر یک سوم حقوق ماهانه هم کارانه سه ماه دریافت کنند، این رقم حداقل 10 میلیون تومان می‌شود.

وی خواستار ارایه شفاف جدول حقوق و کارانه مدیران و کارکنان شهرداری به اعضای شورای شهر و رسانه‌های گروهی شد و گفت: ای کاش مدیران به جای تکذیب، شفاف سازی کنند.

وی در این جلسه، پیشنهادی مبنی بر اعمال ضرایب یک تا چهار در تعیین ارقام کارانه را مطرح کرد که با موافقت اعضا و رأی مثبت آنان همراه شد.

لطفی، دیگر عضو شورای شهر مشهد نیز با اساس پرداخت کارانه به مدیران مخالفت کرد و گفت: وقتی مدیری مسؤولیتی را پذیرفته نباید به دنبال مزایای بیشتر به دلیل خدمت سخت‌تر باشد.

  تکذیب ارقام کارانه مدیران

اما معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در پاسخ به سخنان اعضای شورا در افشای ارقام کارانه مدیران شهرداری گفت: این اعداد کذب محض است.

آذری، با بیان اینکه این حق من است که از آنچه در صحن علنی مطرح شده دفاع کنم، افزود: من به عنوان مدیری که بیش از 30 سال سابقه خدمت دارد صادقانه اعلام می‌کنم کارانه سه ماهه من 5/4 میلیون تومان بوده است.

وی از وارد آوردن این گونه هجمه‌ها به مدیران شهرداری انتقاد کرد و اظهار داشت: کارانه مدیران را یا مشخص و یا صفر کنید.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر وجود تبعیض و ناعدالتی در پرداخت کارانه کارکنان شهرداری نیز گفت: من دلسوزتر از شما نسبت به کارکنان هستم و گواه این ادعای من لوایحی است که تاکنون برای دریافت حق و حقوق کارکنان به شورا ارایه شده است.  

نایب رئیس شورا هم در دفاع از آیین نامه جدید گفت: در گذشته گزارشهایی مبنی بر دریافت بیش از حد کارانه توسط برخی عناصر شهرداری به ما می‌رسید، بنابراین در نظام جدید پرداختی به کارکنان شهرداری مؤلفه‌هایی همچون خدمت، نظم کاری، خلاقیت، نوآوری، نظم و انضباط، حفظ شؤون اسلامی و رضایت ارباب رجوع در نظر گرفته شده است.

  سرگشایی نامه 8 عضو منتقد از کاهش شمار اعضای شورا

به گزارش خبرنگار ما، در جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد همچنین نامه انتقادی هشت تن از اعضای شورا مبنی بر کاهش شمار اعضای شوراها در کلانشهرها، خطاب به رئیس شورای عالی استانها قرائت شد و فرصتی برای دفاع در اختیار بصیری پور قرار گرفت.

وی با رد همه انتقادها گفت: کاهش اعضای شورای شهر یک نکته انحرافی است که امروزه بسیاری آن را مطرح می‌کنند.

به گفته بصیری پور، ریاست پیشین شورای عالی استانها با این موضوع موافق بوده، اما من این موضوع را مشروط به افزایش اختیارات شورا کرده ام.

وی کاهش اختیارات شورا را کاهش اختیار مردم در تصمیم گیری‌ها دانست و اظهار داشت: اگر قرار است اعضای شورا کاهش یابد، شهردار را مردم انتخاب کنند و یا استیضاح شهردار از اختیارات شورا خارج شود، بهترین کار این است که شوراها را منحل کنند نه اینکه هر روز بخشی از اختیارات شورا کاسته شود.

اما اعضای منتقد که از این سخنان قانع نشده بودند خواستار موضع قاطع تر رئیس شورای عالی استانها شدند که به یک جلسه غیرعلنی موکول شد.

در حاشیه

 

   در این جلسه بیانیه تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد به مناسبت شهادت سردار  حسین همدانی قرائت شد.

   جلسه علنی روز گذشته دو غایب داشت که رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یکی از آنها بود.

   نایب رئیس شورا در حاشیه جلسه علنی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی گفت: از عاملان و مالکان این مرکز دعوت شده جمع بندی‌های نهایی برای آینده این پارک ملی هر چه سریعتر صورت بگیرد.

وی در عین حال تاکید کرد: کوهستان پارک یکی از مراکز تفریحی شهر مشهد به شمار می‌رود و تنها برای فعالیتهای تفریحی در آن اجازه فعالیت داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.