۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 315841

قدس آنلاین: هوایی که تنفس می کنیم چقدر سالم است؟ رسوایی تقلب شرکت فولکس واگن در ارائه آمارهای غلط درباره میزان آلایندگی خودروهایش دوباره این سوال را مطرح کرده است.

قاتل نامرئی تندرستی 

به گزارش گروه گردشگری و محیط زیست قدس آنلاین، دو ماده آلاینده بسیار خطرناک که از اگزوز خودروها خارج می شوند، عبارتند از: دی اکسید نیتروژن (NO2) و ذرات آلاینده کوچک تر از 2.5 میکرون که به راحتی به درون ریه ها نفوذ کرده و باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلف می شوند.  

در ماه های ابتدایی سال جاری میلادی، دادگاه عالی بریتانیا، دولت این کشور را مکلف کرد اقدامات لازم برای کاهش میزان گاز آلاینده دی اکسید نیتروژن هوای شهرهای بزرگ را فراهم کند.

بریتانیا سال هاست که استانداردهای آژانس حفاظت از محیط زیست اروپا در زمینه انتشار آلاینده دی اکسید نیتروژن را نقص می کند.

ماه گذشته، وزیر محیط زیست بریتانیا پیش نویس طرحی که پس از مشورت با متخصصان تهیه شده را منتشر و اعلام کرد، کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و پایتخت بریتانیا به 10 سال زمان نیاز دارد.

کمیته سنجش میزان تاثیر آلودگی هوا بر تندرستی افراد اعلام کرد، امید به زندگی شهروندان بریتانیایی به دلیل استنشاق گاز دی اکسید نیتروژن یک سال کاهش یافته و سالانه 29 هزار نفر به بیماری های حاد مبتلا می شوند یا جان می دهند.

پروفسور فرنک کلی، استاد بهداشت محیط زیست کالج سلطنتی لندن و عضو کمیته سنجش میزان تاثیر آلودگی هوا بر تندرستی انسان، گفت:" متاسفانه سالانه ده ها هزار نفر به دلیل استنشاق آلاینده دی اکسید نیتروژن جان می دهند."

او افزود:" نتایج بررسی های ما در طول دهه گذشته نشان داده، آلودگی هوا پس از دود کردن سیگار مهم ترین عامل به خطر افتادن تندرستی انسان و بروز بیماری های مختلف - بیماری قلب و عروق، سکته مغزی، نارسایی تنفسی و انواع سرطان - است. "

در مرکز شهر لندن که خودروهایی که با موتور دیزل در حال تردد هستند، میزان انتشار آلاینده دی اکسید نیتروژن بسیار بالا است.

گروه تحقیقاتی پروفسور کلی با نصب سنسورهای ویژه بر روی فردی داوطلب او را به نقاط مختلف شهر فرستادند تا میزان استنشاق آلاینده ها را بسنجند.

او در خیابان کینگزبریج - یکی از شلوغ ترین خیابان های لندن و آلوده ترین خیابان بریتانیا - پیاده روی، دوچرخه سواری و رانندگی کرد.

تردد خودروهایی که با موتور دیزل کار می کنند، مهم ترین عامل افزایش ذرات آلاینده کمتر از دو و نیم میکرون و کربن سیاه در خیابان کینگزبریج است.

نتیجه 30 دقیقه تردد فرد داوطلب در آلوده ترین خیابان بریتانیا چنین بود:   

- دوچرخه سواران و رانندگان به ترتیب بیشترین و کمترین میزان کربن سیاه را استنشاق می کنند.

- پیاده روها بیشترین میزان دی اکسید نیتروژن و دوچرخه سواران و رانندگان کمترین میزان آلاینده دی اکسید نیتروژن را استنشاق می کنند.

اما دکتر ایان مدوی، استاد سم شناسی تنفسی کالج سلطنتی لندن از یافته ای تعجب آور پرده برداشت و گفت:" نتایج بررسی های ما نشان داده، تجمع افراد در وسایل نقلیه عمومی - اتوبوس ها و تاکسی ها - و عدم تهویه مناسب خودروها، مسافران بیش از دوچرخه سواران و افرادی که پیاده روی می کنند در معرض آلاینده های هوا قرار دارند. "

او افزود:" بزرگ ترین چالش ما تجمع بیش از اندازه آلاینده های هوا در وسایل نقلیه شهری و استنشاق آنها توسط شهروندان است. "

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.