انتخابات

قدس انلاین - علی محمد زاده،سعید کوشافر: طی روزهای اخیر بازار شایعات واخبار حوالی پرونده موسسه منحله میزان وارد فاز جدیدی شده است و هر مقام مسوول یا حتی غیر مسوولی خبری درا ین خصوص میدهد که طی روزهای بعد تفسیری متفاوت وحتی متضاد دررابطه با ان ارایه میشود.

شرایط عسکریه برای پرداخت پول سپرده گذاران میزان/ نماینده مجلس: ممکن است عسکریه هم به سرنوشت میزان دچار شود/از وعده معاون بانک مرکزی تا اظهارات جالب برخی نمایندگان استان

بنا بر اخرین خبری که صبح امروز مخابره شد موسسه عسکریه عهده دار پرداخت سپرده گذاران میزان معرفی شده بود این درحالی است که ساعتی بعد مقامهای این موسسه اعتباری نیز مساله را تکذیب کردند.

براساس پیگیری هایی که خبرنگار قدس آنلاین ساعتی پس ازانتشار خبر از مسوولین موسسه اعتباری عسکریه به عمل آورد ،معاون منطقه ای این موسسه در خراسان رضوی اظهار داشت :از چنین تصمیمی بی اطلاعم و اخبار اعلام شده در برخی سایت های خبری صحت ندارد.

درعین حال لحظاتی قبل عبدالکریم امین جوادی از اعضای هیات مدیره موسسه اعتباری عسکریه درگفتگو با خبرنگار ما ضمن درخواست از رسانه ها برای پرهیز از نشر شایعات دراین خصوص خاطرنشان کرد: مساله میزان به عنوان پیشنهاد با مسوولان موسسه اعتباری عسکریه مطرح شده است و هم اکنون از سوی هیات مدیره ومدیران موسسه درحال بررسی است .

وی با بیان اینکه طی دو تا سه روز اینده تصمیم نهایی دراین خصوص اتخاذ خواهد شد افزود: موسسه عسکریه برای دراختیار گرفتن اموال و شعبات و پرداخت دیون میزان طی چند ماه و درچند نوبت به صورت منظم امادگی لازم را دارد اما باید شرایط به طور دقیق وکامل مطرح و بررسی شود وچنانچه شرایط مدنظر موسسه اعتباری عسکریه تامین شود به طور قطع مساله با رسانه ها ومردم مطرح خواهد شد.

درهمین حال صبح امروز  سایت جامعه آنلاین خبر داد که ،گفته می شود موسسه مالی و اعتباری عسگریه با ابلاغ بانک مرکزی به عنوان نماینده این بانک و موسسه میزان ظرف سه ماه آینده کلیه مطالبات مردمی این موسسه را پرداخت می کند. هم چنین قرار است در ماه اول کلیه مطالبات تا سقف 50 میلیون ریال در ماه دوم کلیه مطالبات تا سقف یک میلیارد ریال و در ماه سوم کلیه مطالبات پرداخت شود. پیش از این قراربود بانک صادرات و یا بانکی دیگر این مطالبات را پرداخت نماید. موسسه مالی اعتباری عسگریه قرار است از فردا و طبق اعلام جدول اعلامی توسط رسانه ملی مطالبات سپرده گذاران را پرداخت نماید.

 

***واگذاری میزان به موسسه عسکریه مشکل‌ساز می‌شود

درهمین راستا نماینده مردم تربت جام در مجلس از واگذاری موسسه میزان به موسسه عسکریه انتقاد کرد و گفت: بهتر است بانک صادرات سرپرستی موسسه میزان را بر عهده گیرد و دیون مردم نیز پرداخت کند.

غلامرضا اسدالهی در خصوص آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز و موسسه میزان، گفت: مدتی است که این دو معضل در استان خراسان مطرح شده و آسیب های بسیاری به مردم و دورنمای اقتصادی استان زده است، علی رغم اینکه جلسات مختلفی هم در استان و تهران تشکیل شده هنوز نتیجه مشخص نیست و این موضوع وضعیت را بدتر کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: دو هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند که امورات موسسه میزان به موسسه‌ای زیر نظر بانک صادرات واگذار شود اما چند روزی است که موضوع دیگر مطرح شده و گفته شده موسسه میزان به موسسه عسکریه واگذار شود اما باید توجه داشت که موسسه عسکریه هم مانند موسسه میزان است و نمی تواند مشکل آن را برطرف سازد.

وی افزود: بانک صادرات با پشتوانه ای که دارد اعتماد مردم را می توانست جلب کند، اما نمی توان به موسسه عسکریه اعتماد چندانی داشت چراکه ممکن است میزان دیگری رقم بخورد، نظر مجمع نمایندگان در مورد موسسه میزان پادرمیانی بانک صادرات است تا سرپرستی موسسه میزان را بر عهده گیرد و دیون مردم نیز پرداخت شود.

 

***سرمایه گذاران داخلی توانایی ندارند

درهمین حال چند روز قبل حمید تهرانفر ،معاون نظارت بانک مرکزی توضیح داد: هر چه جستجو کردیم کمتر با گزینه مدنظر مواجه بودیم؛ به طوری که چند نفری هم که متقاضی بودند بعد از بررسی و تحقیقی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که از ظرفیت کافی برخوردار نیستند؛ به گونه ای که حداکثر می توانستند حدود ١۵٠ میلیارد تومان بپردازند که در مقابل حدود ٢۶٠٠ میلیارد تومان سپرده مردم در حال حاضر، هیچ است.

تهرانفر با بیان اینکه در حالی تاکنون در رابطه با متقاضیان به نتیجه‌ مشخصی نرسیده‌ایم که از یک سو مردم، کارگزاران، هیات تصفیه و بانک مرکزی از شرایط موجود با وجود تمام تلاش های انجام شده رضایتی چندانی ندارند، گفت: از سویی دیگر انتقاداتی نیز در این رابطه به بانک مرکزی وارد می شود آنهم در مورد موسسه ای که مجوزی از بانک مرکزی ندارد و اقدامات آن با قواعد و ضوابط این بانک انطباقی نداشته است. این در حالی است که همین فعالیت خارج از ضوابط و مقررات موجب شده تا ارقام بالایی پرداخت کنند و وصول آن برای برگرداندن سپرده های مردم بسیار سخت باشد.

وی سرمایه گذاری موسسه میزان در یکی از پروژه‌ها را از دلایل مهم رسیدن به وضعیت فعلی است اعلام کرد و گفت: میزان یک چهارم کل سپرده هایی که از مردم جمع کرده بود یعنی نزدیک به ٨٠٠ میلیارد تومان آن را در اختیار این پروژه قرار داد. اقدام غیرقانونی که اگر تحت نظارت بانک مرکزی قرار داشت طبق قانون نمی توانست بیش از ۶٠ میلیارد تومان اعتبار داده و دریافت آن نیز راحت تر بود.

وی آخرین تصمیمات را فروش موسسه میزان اعلام کرد و درباره طرح پیشنهادی توضیح داد: طرح این است که چند شرکت متشکل از شرکت‌های خارجی فعال در داخل کشور با یکدیگر کنسرسیومی تشکیل دهند که بتواند موسسه میزان را در اختیار گیرد.

تهرانفر ادامه داد: اما در واگذاری میزان به مجموعه شرکت‌های خارجی باید قواعد داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد که بر مبنای آن کل سهامداران خارجی نمی توانند بیش از۴٠ درصد سهام را در اختیار بگیرند وهر سهامدار ایرانی هم حداکثر پنج یا ١٠ درصد می تواند سهام دریافت کند که اگر این موضوع رعایت شود امیدواریم که شرکت حل کننده ماجرا ایجاد شود که البته بانک مرکزی هم برای دادن مجوز به شرکت جدید در حال فعالیت هست تا به موقع قواعد برقرار و مشکل برطرف شود. در عین حال که تا کنون همه مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور به ویژه وزارت کشور با برگزاری جلسات متعدد در حال بررسی موضوع هستند.

درهمین حال و پس از اظهارات معاون بانک مرکزی بود که موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد درمجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار ما  درباره حضور یک سرمایه گذار خارجی برای خرید این موسسه و تسویه حساب با سپرده گذاران نیز گفت : این مساله بر اساس نامه رسیده به دست بنده صحت داردو یک میلیارد یورو پول نیز برای سرمایه گذاری دراین موسسه درنظر گرفته شده است که باید با معرفی یک خط  اعتباری از سوی بانک مرکزی به حساب این بانک واریز شود تا پس از احراز صلاحیت های افراد سرمایه گذار وشرکای وی  , معادل ریالی ان درداخل کشور تامین شده و پس از هماهنگی با بورس اوراق بهادار وتایید مراجع قضایی به موسسه تزریق شود .

ثروتی یاد اورشد : تمام اموال واملاک دراختیار انها قرار می گیرد تا با سپرده گذاران تسویه کنندو بانک مرکزی نیز تلاش می کند تا مجوز تاسیس بانک خصوصی یا موسسه اعتباری جدیدی را به انها بدهد تا در این قالب اقساط دریافت و سپرده های مردم پرداخت شود.

***اطلاعی از این موضوع ندارم

اما درهمین ایام نهاد منحل کننده میزان یعنی قوه قضاییه نیز اظهاراتی داشت که درجای خود محل تامل است ؛ غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اصل 90 در رابطه با فروش مؤسسه میزان به متقاضیان گفت: در این خصوص خبری ندارم اما در کل می‌دانم ستادها و کار گروه‌هایی تشکیل شده است تا به اینگونه مؤسسات رسیدگی کند تا اگر می‌توانند خود را اصلاح کرده و مجوز دریافت کنند و به کار خود ادامه دهند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر هم نمی‌‌توانند خود را اصلاح کنند باید بالکل مؤسسه را تعطیل کنند یا چنانچه هیأت مدیره به سبب تخلفات نمی‌تواند کار را ادامه دهد در کارگروه‌های استان‌ها بررسی می‌شود و اگر مؤسسه قابل اصلاح بود در بانک یا مؤسسه‌ای ادغام می‌شود و یا همانند موضوع ذکر شده شما افراد دیگری وارد موضوع می‌شوند و آن را خریداری می‌کنند.

دراین حال دراین زمینه یک نماینده مجلس شورای اسلامی تصمیمات مشترک خانه ملت و بانک مرکزی برای رفع مشکلات سپرده گذاران موسسه میزان را تشریح کرد.

محمد اسماعیل نیا ، افزود: در جلسه ای با حضور رییس کل بانک مرکزی ومعاونانش و مدیرعامل بانک صادرات مقرر شد تا به منظور تسریع در اجرای مصوبات قبلی و پرداخت سپرده های مردم در موسسه میزان، یک بانک جدید تأسیس و با همکاری و پشتیبانی بانک صادرات سپرده های مردم در موسسه میزان بازپرداخت شود. در این راستا نیز مصوبات شورای پول و اعتبار و کارگروه بازار غیرمتشکل پولی برای تشکیل بانک جدید نیز دریافت شده تا با تشکیل آن تمام دارایی ها و بدهی های موسسه میزان به این بانک جدید انتقال یابد.

به گفته وی؛ موسسان این بانک جدید را سرمایه گذارانی از بخش خصوصی با سرمایه 30 هزار میلیارد ریالی تشکیل می دهند. همچنین با توجه به برخورداری موسسه میزان از 70 شعبه، مقرر شد که بانک صادرات هم عرض تشکیل این بانک جدید، یک سپرده 100 میلیارد تومانی با وام 24 درصد از بانک مرکزی برای تسویه مطالبات سپرده گذاران میزان دریافت کند و یا اینکه بخشی از املاک موسسه میزان را در تملک خود قرار دهد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    8 0
    فکر کنم از اخر این مدیران بی کفایت سه استان خراسان حل مشکل میزان را به کروه تروریستی داعش واکذار کنند چون بنده در این مدیران نه شهامتی می بینم نه صداقت و نه مدیریتی.هشت ماه تمام دروغ و وعده های تو خالی.
  • قنبر IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    6 0
    ابن هم نتیجه عدم نظارت بانک مرکزی وجمع اوری نظارت استانی بانک مرکزی
  • سپرده گذار میزان IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    8 0
    هر کار می خواهید بکنید فقط تو رو خدا زودتر پول ما را بدهید به خدا از استرس و دلشوره خواب و خوراک نداریم آبرو و اعتبارمون رفته بدهکار شدیم زندگیمون فلج شده چرا تاوان بی تدبیری مسئولین بانک مرکزی رو باید مردمی بدن که به آرم قوه قضائیه روی تابلوهای بزرگ سر در شعبات میزان اعتماد کردن
  • علی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    5 0
    فردا شد هیچ خبری نشد روسیاهی برای بانک مرکزی ماند نماینده ها سنگ یخ شدند سپرده گذاران که عادت کردند به این خبرها خدا عاقبت به خیر کند
  • محسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    1 0
    آیا کسی هست که مردم را یاری کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    1 0
    صندوق میزان و وعده وعید های مسئولین و راه حل ها و تصمیم گیریها فقط جون میده بای ساخت یک سریال طنز توسط مهران مدیری میزان نامیزان
  • سپرده گذار ناامید IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    6 0
    100 سال بعد مقرر گردید موسسه ای خصوصی در زیر مجموعه ی بانک بوق به پیشنهاد 4 نفر که سرمایه ای را مشارکت خواهند کرد و یکی از این سرمایه گذاران باید از شرکت های خارجی ( احتمالا گینه خیلی نو) خواهد بود یا از فروش املاک میزان یا از طریق یارانه ماکارونی بخش آسیب پذیر یا .... دیون سپرده گذاران میزان را بدهد این پرداخت از نیم ساعت دیگر شروع می شود و در اولین روز پرداخت سپرده های خیلی خیلی خیلی کم بعد یک کم بیشترک و بعد یک دفعه همه سپرده گذاران پولشان را می گیرند لازم به ذکر است موسسه میزان 125 سال پیش در خراسان آن زمان تاسیس شد ( رجوع کنید به تاریخ خراسان) یک ثانیه بعد: موسسه .... این خبر را تکذیب کرد و چند فحش دادو
  • طاها IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    1 0
    با سلام.من حدود 20سالی هست که با موسسه عسکریه دارم کار میکنم مطمئنم اگر به این موسسه واگذار بشه همه چیز به خیر میگذره
  • حیدر IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    در الکی بودن این خبر همین بس که در ماه اول بدهی های 5میلیونی پرداخت میشه و در ماه دوم زیر 100 میلیونی!!!!!!!!!! بعد از چهار ماه از 3 رسید به 5 و خدا میدونه از این رهگذر با پول ما چه کسایی که به نو و نوایی نرسیدن؟ وقتی صادرات از زبر بار این مسئولیت شونه خالی کرد عسگریه دیگه چه کاری میتونه انجام بده؟ بازم دروغ دروغ دروغ
  • جواد IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    2 0
    اقای اسداللهی نماینده تربت جام حرف غیرکارشناسی زده اند اخه از غیب سخن میگویی که عسکریه مثل میزان می شود شما دارید
  • وکیل دادگستری IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    طبق قانون ثبت شرکت ها و موسسات در صورت واگذاري و فروش يک شرکت يا موسسه تمام طلب ها و ديونات و معوقات ان موسسه يا شرکت به شخص حقيقي يا حقوقي خريدار منتقل مي شود .اگر موسسه ميزان واگذار شود خريدار جديد ملزم به پرداخت سپرده و سود آن خواهد بود و مردم حق پيگيري آن را از مراجع ذيصلاح را دارند.
  • سپرده گذار IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    1 0
    لعنت خدا به شما که زندگیم با یه بچه از هم پاشید،اشغالهای عوضی لجنهای لعنتی جواب بچه کوچکمو که وسطا اواره مونده رو کدوم حرومزاده ای باید بیاد جواب بده،قسط بانک ثامن عقب میفته میرم میزان خبری نیست دیرکرد میگیرن برا رهن خونه موندم و ......
  • سپرده گذار در موسسه ثامن الحجج IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    باسلام وخسته نباشید ما سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج از شما تقاضا داریم صدای مارابه اطلاع مسئولین تا قبل از فراری شده صاحبان موسسه وبه سرنوشت موسسه میزان دچار شدن پولمان را که ثمره سالیان جوانی وبا پس انداز اندکی که از فروش وسایل و زدن کیفیت تغذیه و..جمع آوری شده بود تا با مختصر سود آن صورت خود راسرخ نگه داریم دچار نشویم.باسپاس وتشکر