قدس انلاین:درحالیکه برخی از حکام و پادشاهان عرب منطقه خاورمیانه امنیت خود را درحضور امریکا میبینندو بقای خود را تنها درسایه هواپیماهای جنگی و ناوهای هواپیما بر ایالات متحد مستدام میدانند ؛ کاخ سفید ترجیح داد فاز جدیدی از سیاست خاورمیانه ای خودرا رقم بزندو با خارج کردن اخرین ناو هواپیما برش از خلیج فارس انرا اجرایی نماید.

خروج ناو هواپیمابر امریکااز خلیج فارس،اولین میوه برجام/ خروج ناوگان امریکا از منطقه بهترین نشانه کاهش ایران هراسی/امریکا باید باور کند که ایران میتواند امنیت منطقه را تامین کند

درهمین راستا هفته قبل بود که شبکه ان بی سی آمریکا اعلام کرد، در بحبوحه حملات هوایی روسیه علیه تروریست ها در سوریه، ارتش آمریکا ناو هواپیمابر تئودور روزولت خود را از خلیج فارس خارج کرد.

به گزارش ان بی سی نیوز، ارتش آمریکا ناو هواپیمابر تئودور روزولت خود را از خلیج فارس خارج کرد.

براساس این گزارش، از سال 2007 این برای اولین بار است که آمریکا هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی شب گذشته این خبر را تایید کرده است. این ناو ساعت 11 شب به وقت شرق آمریکا خلیج فارس را ترک کرده است.

ناو هواپیما بر روزولت میزبان 5 هزار نیروی نظامی و بیش از 50 هواپیمای جنگی ارتش آمریکاست.

ان بی سی با انتقاد از این اقدام آمریکا مینوسد؛ غیبت ناو آمریکا در خلیج فارس در حالی است که روسیه حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده است.

درهمین حال پایگاه اینترنتی این روزنامه رأی الیوم چاپ لندن نوشت : واشنگتن به علت موفقیت هواپیماهای روسیه در سوریه مجبور شد ناو هواپیمابر «تئودور روز ولت» خود را از خلیج فارس خارج کند.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: نیروی دریایی آمریکا ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» را از آبهای خلیج فارس خارج کرد و از سال 2007 این برای نخستین بار است که آمریکا هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس نخواهد داشت.

خبرگزاری «ان بی سی نیوز» اعلام کرد : خارج شدن این ناو به اوضاع اقتصادی مربوط می شود .

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: برخی از کارشناسان آمریکایی درباره خارج شدن این ناو هواپیمابر از خلیج فارس ابراز نگرانی کردند.

«پیتر دالی» دریادار بازنشسته آمریکایی در این باره گفت: آمریکا به خاطر غیبت کشتی های جنگی خود در منطقه از این مسئله به آسانی نخواهد گذشت زیرا روسیه حضور خود را در منطقه افزایش داده است.

«جان ریچاردسون» دیگر دریادار آمریکایی گفت: بدون حضور ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس توانایی های این کشور در این منطقه کاهش می یابد.

***ارتباط ناو هواپیمابر با اجرای برجام

درعین حال دولت آمریکا اعلام کرد، واشنگتن طرحی برای استقرار مجدد ناو هواپیمابر خود در خلیج فارس در مدت زمان اجرای برجام ندارد.

دولت آمریکا برنامه‌ای برای اینکه در زمان اجرای برجام در منطقه خلیج فارس ناو هواپیمابر مستقر کند، ندارد.

پیشتر اعلام شده بود آمریکا در زمستان امسال قرار است ناو هواپیمابر «هری ترومن» را به خلیج فارس بازگرداند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که ناو هواپیمابر «هری ترومن» نیز در زمان اجرای برجام وارد خلیج فارس نخواهد شد.

«پیتر دلی» قائم مقام سابق فرمانده نیروی دریایی آمریکا در گفت وگو با شبکه «ان بی سی نیوز» گفت: مهمترین مسئله که وجود یک ناو هواپیمابر را توجیه می کند این است که شما نمی دانید چه اتفاقی در انتظارتان است. اهمیت این ناوها این است که بسیار بزرگ هستند و شما را قادر می سازند تا از یک پایگاه به توقفگاه دیگر بروید و از همه مهمتر اینکه ما نیازی برای کسب مجوز از کشورها برای پرواز هواپیماهای مستقر روی این ناوها نداریم.

وی در ادامه تأکید کرد: بدون این ناو قطعا توانایی ما در خلیج فارس کاهش پیدا می کند.

بنا بر این گزارش، دولت آمریکا از سال 2010 تا 2013 دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس مستقر کرده بود، اگرچه این ناوها برای مدت زمان کوتاه به طور مجزا منطقه را ترک کرده و مجددا به محل استقرار خود باز می گشتند.

هدف از استقرار این ناوها پشتیبانی از عملیات آمریکا در عراق و افغانستان عنوان شده بود و اینطور ادعا می شد که این ناوها رفتار ایران در منطقه را کنترل کرده و تنگه هرمز را باز نگه می دارد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا برنامه استقرار این دو ناو خود در خلیج فارس را در سال 2013 به دلیل کمبود بودجه شدید وزارت دفاع خود (پنتاگون) رها کرد و همین مسئله بودجه نیز باعث شد تا پنتاگون دیگر قادر به حفظ این دو ناو در خلیج فارس نباشد.

به گزارش نشریه هیل پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا، ناو هواپیمابر تئودور روزولت روز سه شنبه منطقه خاورمیانه را ترک کرد و ناوهواپیمابر بعدی یعنی یو اس اس هری ترومن نیز تا زمستان به خلیج فارس نخواهد رسید. این مساله موجب خواهد شد تا خلیج فارس تقریبا یک ماه بدون حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی باشد.

این همه درحالی است که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که پس از اجرای توافق هسته ای با ایران ناوهای جنگی خود از خلیج فارس خارج می کند. اولین ناوی که قرار است از خلیج فارس خارج شود تئودور روزولت و دومین ناو هری ترومن نام دارد.

آمریکا در حالی تصمیم به خارج کردن ناوهای جنگی خود از خلیج فارس دارد که هفته گذشته اوباما حضور این ناوهای هواپیمابر را نمادی از قدرت این کشور در خلیج فارس خوانده بود. وی گفته بود حضور این ناوها در خاورمیانه برای ثبات منطقه و تحت نظر گرفتن ایران است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از برداشتن تحریم های اقتصادی علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا خبر داد و نوشت کشورهای عضو این اتحادیه در صورت تایید آژانس انرژی اتمی تحریم های خود را برمی دارند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورت تایید آژانس و اطمینان از برنامه های هسته ای ایران تحریم های خود را لغو خواهد کرد.

***آزمایش موشکی ایران

این اقدام نیروی دریایی پیشتر برنامه ریزی شده بود اما آزمایش موشکی اخیر ایران که دولت اوباما آن را نقض تحریم های بین المللی خواند نگرانی هایی را درباره اقدام های تهران ایجاد کرده است و این در حالی است که آمریکا بازدارندگی آشکاری در منطقه ندارد. آزمایش موشکی ایران فقط یک روز پس از خروج ناو روزولت از خلیج فارس اتفاق افتاد. بدین ترتیب آمریکا نخستین بار از سال 2008 تاکنون به طور مداوم ناو هواپیمابری در خلیج فارس نخواهد داشت. این آزمایش موشکی همچنین فقط چند روز پیش از آغاز اجرای توافق هسته ای ایران که روز یک شنبه خواهد بود اتفاق می افتد.

سامانتا پاور ، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه در بیانیه ای آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواند که با هدف توقف فعالیت های موشکی بالستیک ایران صادر شده اند و افزود واشنگتن گزارشی را درباره این موضوع به شورای امنیت تقدیم خواهد کرد. وی گفت: « محدودیت اعمال شده از سوی شورای امنیت بر فعالیت های موشکی بالستیک ایران و تحریم تسلیحاتی ضد این کشور همچنان پابرجاست و ما شورای امنیت را تحت فشار قرار خواهیم داد تا واکنش مناسبی به بی توجهی ایران به تهعدات بین المللی نشان بدهد.»

مقام های دولت آمریکا تاکید کرده اند آزمایش موشکی ایران ، توافق هسته ای اخیر را با این کشور نقض نمی کند و این توافق محدویت هایی را بر برنامه هسته ای ایران قرار می دهد که در عوض این کشور تخفیف هایی را در تحریم های هسته ای فلج کننده دریافت خواهد کرد. دولت آمریکا همچنین تلاش کرده است به متحدانش در منطقه اطمینان بدهد که پس از اجرای توافق با دقت ایران را زیر نظر خواهد داشت و با حمایت های این کشور از تروریسم در منطقه مقابله خواهد کرد. هفته گذشته رئیس جمهور اوباما حضور ناو هواپیمابر را نمادی از قدرت در خاورمیانه خواند. وی این ادعا را در پاسخ به این پرسش مطرح کرد که آیا برداشت متحدان و دشمنان آمریکا این است که این کشور دارد از منطقه عقب نشینی می کند. وی یک شنبه گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: « حضوری قدرتمند در خاورمیانه داریم. در خاورمیانه پایگاه و ناوهواپیمابر داریم و خلبان های ما دارند در آسمان منطقه پرواز می کنند.» در حالی که مقام های آمریکا می گویند این کشور دارائی های فراوان دیگری در منطقه دارد، برخی اینگونه استدلال می کنند که حضور ناوهواپیمابر حیاتی است و غیبت آن احساس می شود. حضور پررنگ ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس با هدف حمایت از اقدام های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و نیز بازداشتن ایران از بدرفتاری و بازنگه داشتن تنگه هرمز بود. اما دولت آمریکا در سال 2013 از این دستور کار عقب نشینی کرد. این عقب نشینی به علت کسری بودجه شدید پنتاگون اتفاق افتاد و در پی آن وزارت دفاع آمریکا مجبور شد اعزام نیرو را به منطقه کاهش داده ، تعمیر و نگهداری را واسپاری کند و خریدهای بزرگ را به تعویق بیندازد.

درهمین حال سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، گفت: خروج ناو آمریکایی از خلیج‌فارس را می‌توان از دو منظر تهدید با فرصت نگاه کرد، که تنش نظامی یا افزایش تعاملا ایران با غرب و منطقه بخشی از این نظریه‌پردازی ها است.

نوذر شفیعی درباره اقدام آمریکا در خروج ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت از دریای خلیج فارس، گفت: در این رابطه دو دیدگاه و نظریه را می‌توان مورد بررسی قرار داد، نخست اینکه شاید این اقدام آمریکا نشان‌گر بروز تنش و تهدید احتمالی باشد.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ این نظریه وجود دارد که شاید آمریکاها  از قدرت ایران در عرصه نظامی و موشکی در منطقه خلیج فارس احساس خطر کرده‌اند و برای جلوگیری از بروز آسیب به ناوهای نظامیشان، تجهیزات خود را از منطقه خارج کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع و مجموعه تحولات سوریه، یمن و معادلات میان ایران و عربستان، این مسئله دارای اهمیت است.

شفیعی تصریح کرد: یکی دیگر از گمانه‌زنی‌ها، تأثیر مسئله برجام و توافق هسته‌ای در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران است، حال با استناد به این موضوع، می‌توان مسئله خروج ناو روزولت از خلیج فارس را مرتبط با تفاهم هسته‌ای دانسته و آن را برای ایران یک فرصت بدانیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: ورود ایران به تعاملات منطقه‌ای و پذیرش مسئولیت‌های منطقه‌ای و کاهش تنش میان ایران و غرب هم می‌توان از علل خروج ناو آمریکایی باشد، اما در کل در سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی هر دو نظریه و مبنا باید مدنظر قرار گیرد.

***خروج ناوآمریکایی میوه توافق برجام

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین علت این رویکرد جدید آمریکا، رسیدن غرب و ایران به تفاهم هسته‌ای است، به نظر من ایران به نوعی با تحقق برجام، توانست موج سنگین ایران‌هراسی را در منطقه بشکند.

عوض حیدرپورشهرضایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به خروج ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت از دریای خلیج فارس، گفت: این ناو جنگی هفته گذشته منطقه را ترک کرد، از این‌رو این برای اولین بار از سال 2008 است که در دریایی خلیج فارس، آمریکا هیچ ناوی ندارد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، در تشریح علت و اهداف آمریکا در خارج کردن ناو نظامی خود از منطقه، ادامه داد: به‌طور حتم مهم‌ترین و اساسی‌ترین علت این رویکرد جدید آمریکا، رسیدن غرب و ایران به تفاهم هسته‌ای است، به نظر من ایران به نوعی با تحقق برجام، توانست موج سنگین ایران‌هراسی را در منطقه بشکند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود:‌ غرب به سرکردگی آمریکا در دهه اخیر با تبلیغات سنگین رسانه‌ای توانسته بود که ایران را تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده و در این رابطه کشورهای غربی و منطقه‌ای نیز در بازی آن‌ها قرار گرفته بودند، اما قدرت دیپلماسی ایران موجب شد که بخش اعظمی از این تبلیغات خنثی شود.

وی افزود: یکی دیگر از پیام‌های خروج ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت این است که بدون حضور نظامیان آمریکایی‌ و غربی نیز امنیت منطقه تأمین می‌شود.

حیدرپور با اعلام اینکه آمریکایی‌ها باید بدانند که منطقه خلیج فارس نیازی به حضور کشورهای بیگانه ندارد، تصریح کرد: به‌طور حتم کشورهای منطقه خود قادر به تأمین امنیت خلیج فارس هستند و نیازی به نیروهای نظامی دیگر کشورها نیست.

درهمین راستا نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه خروج ناو روزولت از خلیج فارس با توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی همواره آمریکا را به عنوان یک رقیب و دشمن می‌داند، از این رو موضوع خروج ناو نظامی این کشور از خلیج فارس نیز باید از منظر خاص به‌ویژه در حوزه امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد.

منصور حقیقت پور با اشاره به خروج ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت از خلیج فارس، گفت: این موضوع یک اقدام معمول و متداول در این عرصه است، زیرا ممکن است که خروج ناو روزولت برای جابه جایی به ناو نظامی دیگری باشد یا به علت عدم شرایط عملیاتی، آمریکا ناو خود را ترخیص کرده باشد.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر سیاست‌های منطقه ای امریکا و خروج ناو نظامی از خلیج فارس، ادامه داد: به نظر من خروج ناو آمریکایی روزولت از خلیج فارس هیچ ارتباطی با مسئله برجام و توافق هسته‌ای ندارد.

وی افزود:‌ جمهوری اسلامی همواره آمریکا را به عنوان یک رقیب و دشمن می‌داند، از این رو موضوع خروج ناو نظامی این کشور از خلیج فارس نیز باید از منظر خاص به‌ویژه در حوزه امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره نسبت به حضور نظامی کشورهای فرا منطقه در خلیج فارس واکنش نشان داده، زیرا حضور نظامی آن‌ها تنها بر مشکلات منطقه افزوده است.

حقیقت پور ادامه داد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که برای تأمین امنیت منطقه نیازی به حضور نظامی آمریکا نیست، زیرا کشورهای منطقه خود قادر به تأمین ثبات و آرامش در منطقه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.