سوشا مكاني را بايد دروازه بان دائم المحروم دانست. مردي كه مدام به دلايل انضباطي ازحضوردربازي هاي ليگ محروم مي شود. احتمالا مكاني تا پايان فصل بازهم محروميت هايي خواهد داشت...

محروميت سوشا ازنصف بازي ها/هفت چهره عصباني سوشا

به گزارش قدس آنلاين،

مقدمه این دست‌نوشته، محرومیت دوباره سوشا مکانی است.  دروازه‌بان پرحاشیه‌ای که به لطف حضورش پرسپولیس نه دروازه مطمئنی دارد و نه آرامش. بازخوانی روزهای فوتبالی سوشا پیش از حضور در تیم قرمزپوش پایتخت اما به خوبی گویای شخصیت عجیب و همیشه عصبانی اوست و اینکه پرخاشگری‌هایش هیچ ربطی به شرایط خاص پرسپولیس ندارد.

اپیزود اول؛
سوشا مکانی شاید از اندک بازیکنانی است که حاشیه‌سازی‌هایش را نمی‌توانیم به خاص بودن شرایط پرسپولیس ربط بدهیم. برای اثبات این ادعایمان هم دلیل داریم؛ جنجال‌هایی که سوشا پیش از این در استیل‌آذین و نفت باعث شده بود. منظورمان همان دعوای تکراری با علی دایی در بازی پرسپولیس و استیل‌آذین است در بیست و ششم فروردین سال 90 که اختتامیه‌اش، جنجال سوشا و اشک‌هایش بود بعد از گلی که در دقیقه 94 خورد. این اشک‌ها اما برای آرام کردن او کافی نبود و سوشا نه تنها از اینکه علی دایی- سرمربی وقت پرسپولیس- را الگوی فوتبالی خود قرار داده بوده ابراز تاسف کرد، که بعد از همان بازی در رختکن با رحمان احمدی درگیر شد و به او گفت: «تو تمام عمرت را نیکمت‌نشین بوده‌ای و اصلا در حد من نیستی.» اگر چه تنها یک سال بعد از به زبان آوردن این جمله، در تیم‌ملی ذخیره احمدی شد. سوشا مکانی حتی حرف‌هایش درباره علی دایی را هم از یاد برد و وقتی در پرسپولیس شاگرد او شد، بارها و بارها تکرار کرد که «علی دایی نه تنها اسطوره فوتبال ایران، بلکه در فوتبال دنیا هم یک اسطوره‌ است.»

اپیزود دوم؛
بعد از ترک استیل آذین، سوشا در نفت شاگرد منصور ابراهیم‌زاده شد که اتفاقا در درگیری با بازیکنانش شهره است و اصلا عجیب نبود اختلافش با سوشا مکانی. به ویژه وقتی این دروازه‌بان را توبیخ کرد که چرا در تمرین‌ها دقت و تمرکز لازم را ندارد، با بی‌تفاوتی او مواجه شد و بعد به همین دلیل نامش را در لیست مازاد باشگاه نوشتند. سوشا اما آنقدر خوش شانس بود که پیش از رسیدنش به در خروج باشگاه، ابراهیم‌زاده رفت و جای خود را به یحیی گل‌محمدی داد. به درخواست یحیی بود که نفت قرارداد سوشا را برای یک سال دیگر تمدید کرد اما رفتارهای سوشا مکانی را این مربی آرام هم تاب نیاورد. دعوای آنها از جایی کلید خورد که یحیی در یکی از بازی‌ها علی بیرانوند- که آن موقع دروازه‌‌بان تیم امید نفت بود- را به میدان فرستاد و اتفاقا او نمایش درخشانی هم داشت. در پایان همان بازی سوشا مکانی که از 90 دقیقه نیمکت‌نشینی‌ کلافه شده بود، با واژه‌هایی نه چندان مودبانه در رختکن و جلوی چشم هم‌تیمی‌هایش یحیی گل‌محمدی را به باد انتقاد گرفت. جالب اینکه وقتی سرمربی نفت سوشا را به دلیل تندگویی‌هایش از حضور در تمرین‌ها منع کرد، این دروازه‌بان باز هم به تمرین رفت و چشم در چشم سرمربی گفت که «تو نمی‌توانی من را اخراج کنی. فقط باشگاه چنین حقی دارد.» یحیی هم بی هیچ حرفی، او را تا نیم‌فصل که به فولاد رفت، روی نیمکت نشاند و دروازه تیمش را سپرد به بیرانوند جوان.

اپیزود سوم؛
سوشا آنقدر گفت و گفت تا پرسپولیسی‌ها به سراغش رفتند؛ آن هم در حالی که نیلسون با عملکردش این تیم را از دروازه‌بانی دیگر بی‌نیاز کرده بود. آن روزها سوشا می‌گفت که «مشکلی با نیلسون ندارم و به جای ترسیدن، ترجیح دادم رقابت کنم.» این را گفت اما هر بار که نیلسون فیکس شد، با ابروهای گره کرده روی نیمکت نشست. خیلی زود اما طاقت از کف داد و بعد از تساوی پرسپولیس و گسترش فولاد، در همان اینستاگرام معروفش نوشت: «پرسپولیس یا جای من است، یا نیلسون!» توجیهش این بود که این رقابت، تمرکزش را از بین برده و سر آخر هم خود او بود که ماند. نیلسون را به خاطر او رد کردند و حتی درخشان- سرمربی آن روزهای پرسپولیس- به تلخی اعتراف کرد که «سوشا با وجود اشتباه‌های فاحشی که داشت، باز به او اطمینان کردم و حتی به خاطر او نیلسون را از لیست خارج کردیم چون اعتقادمان این بود که سوشا یک سرمایه ملی است و باید بیشتر به او بها بدهیم.»

اپیزود چهارم؛
در نشست فنی پیش از بازی با راه‌آهن- در فروردین 93- سوشا وقتی متوجه فیکس بودن مسعود همامی شد، با ناراحتی به اتاقش رفت، ساکش را برداشت و آن را از طبقه دوم هتل المپیک به پایین انداخت و اردو را ترک کرد. پیش از آن البته حسابی از خجالت حمید درخشان درآمد و بعد هم رو به همامی گفت: «چقدر هزینه کردی که امروز فیکس بازی کنی؟ » سوشا حتی به گوشی موبایل خودش هم رحم نکرد و با عصبانیت آن را وسط محوطه هتل به زمین کوبید؛ در حالی که همان موقع درخشان به همکاران و بازیکنانش می‌گفت: «سوشا مکانی از همین لحظه از پرسپولیس اخراج است و اگر برگردد، من دیگر نیستم!» اگر چه این بار هم شانس با سوشا مکانی یار بود و به جای او، باشگاه حمید درخشان را کنار گذاشت.

اپیزود پنجم؛
اگر کریم باقری نبود، هوادار ناراضی و معترض پرسپولیس یک کتک حسابی از دروازه‌بان همیشه عصبانی خورده بود. سوشا در حالی که در جریان بگومگوی نه چندان مودبانه خانزاده با هوادار ناراضی پرسپولیس- بعد از بازی برگشت با لخویا در دوحه- قرار نداشت، به سمت آن هوادار که چند دقیقه پیش از مدافع پرسپولیس ناسزا شنیده بود حمله‌ور شد و البته شانس آورد که کریم باقری به موقع رسید و به غائله پایان داد. هر چند که کمیته اخلاق این اتفاق را خیلی واضح به چشم دید و هر دو بازیکن پرسپولیس را محروم کرد.

اپیزود ششم؛
سوشا مکانی که در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 یکی از دروازه‌بان‌های ملی‌پوش ایران بود، در بازی تاریخی با کره‌جنوبی- که اتفاقا به برتری ایران و صعود به جام‌جهانی ختم شده بود- با مربی حریف درگیر شد. ضمن اینکه دعوایش با بیرانوند در اردوی اخیر تیم‌ملی را هم نگذاشتند رسانه‌ای شود.

اپیزود هفتم؛
به خاطر یک شادی گل نسنجیده در دربی، سوشا سه بازی اول فصل را از دست داد و وقتی هم که برگشت، جنجال راه انداخت. جنجالی که در دومین بازی حذفی پرسپولیس با ملوان به دست سوشا اتفاق افتاد و اتفاقا به خاطر درگیری‌هایش با مازیار زارع و تحریک تماشاگران در همان بازی است که از بازی امروز محروم شده. هر چند پرونده‌ درگیری‌ سوشا مکانی در بازی هفته پیش پرسپولیس و صبا هم باز است و چه بسا این بار به خاطر سابقه‌اش محرومیتی سنگین‌تر را برای او حکم کنند.
 

رکورد باورنکردنی دروازه‌بان همیشه مدعی
سوشا نصف بازی‌هـــا را محـــــــروم بـــــــوده!


سوشا مکانی نه تنها بر خلاف ادعاهایش هرگز تکیه‌گاه مطمئنی برای پرسپولیس نبوده، که نیمی از بازی‌های فصل را هم به خاطر محرومیت‌هایش از دست داده. محرومیت این دروازه‌بان در سه بازی ابتدایی فصل حاصل رفتار ناشایست او در دربی اختتامیه فصل چهاردهم بود و امروز در حالی که پرسپولیس باید نهمین بازی خود در لیگ را برگزار کند، سوشا باز هم محروم است. چهارمین محرومیت سوشا مکانی در نهمین بازی فصل؛ در واقع تا اینجای کار، این دروازه‌بان در نیمی از بازی‌های پرسپولیس حضور نداشته و تنها دلیل غیبت‌هایش هم محرومیت است. مثل همان محرومیتی که او را از حضور در سومین بازی حذفی پرسپولیس- بازی با ذوب‌آهن در نیمه‌نهایی- هم منع کرده و عجیب اینکه همه محرومیت‌های این دروازه‌بان به خاطر پرخاشگری‌ها و رفتارهای غیرفوتبالی اوست، نه به خاطر مسائل فنی. هر چند حضور سوشا هم هیچ سودی برای قرمزها نداشته. درست است که پرسپولیس به خاطر جوانی دروازه‌بان دومش در سه بازی اول فصل امتیازهای بسیاری را از دست داد اما عجیب‌تر وقتی است که می‌بینیم این تیم با سوشا مکانی هم موفقیتی به دست نیاورده. پرسپولیس در 5 بازی که با سوشا به میدان رفته، تنها فولاد و تراکتورسازی را برده است اما در عوض در تهران به ذوب‌آهن و سایپا باخته و از بازی خانگی‌اش برابر صبا هم به زحمت یک امتیاز گرفت.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید چیلیس IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    1 0
    کلاً تعادل روانی نداره. متاسفانه رسانه ها هم ناخواسته با ذکر کردن نام این آدم باعث شدند که توهم معروف بودن بهش دست بده.