گروه جامعه / پروین محمدی - «بزودی بیماری «هپاتیت» را با تولید داروی ایرانی، در کشور ریشه‌کن خواهیم کرد.» ...

 بزودی با داروی ایرانی، هپاتیت را  ریشه‌کن می‌کنیم

 این مطلب را معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس» بیان کرد و افزود: مهم‌ترین توصیه به افراد ناقل هپاتیت B و C این است که نگران نباشند، زیرا بزرگ‌ترین مشکل در بیماری هپاتیت نگرانی و اضطراب است.

 

  ساخت داروی مؤثر هپاتیت در کشور

دکتر رضا ملک‌زاده تصریح کرد: خوشبختانه با کشف داروی مؤثر درمان هپاتیت در دنیا و ایران 98 درصد بیماران مبتلا، با مصرف یک قرص به مدت سه ماه بهبود پیدا می‌کنند و با برنامه‌ریزی دقیقی که داریم همه مبتلایان را درمان کرده و در آینده نزدیک «هپاتیت» را ریشه‌کن می‌کنیم.

وزیر پیشین بهداشت سپس به تشریح وضعیت هپاتیت در کشور پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه پیشرفت‌های شگرفی در 10 سال گذشته داشته‌ایم و با واکسیناسیون همه نوزادان از 22 سال پیش (سال 72) علیه هپاتیت B و واکسیناسیون نوجوانان از هفت سال پیش، امروز موارد جدید هپاتیت B را به طور اندک می‌بینیم، زیرا میزان گسترش هپاتیت B زمانی سه درصد بود و اکنون به 5/1 درصد (یک میلیون و پانصد هزار نفر) رسیده است.

 

  درمان قطعی هپاتیت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به درمان قطعی هپاتیت اشاره کرد و افزود: با داروی جدیدی که در ایران برای درمان هپاتیت B تولید شده و در دنیا نیز وجود دارد، می‌توانیم همه بیماران را درمان کنیم و دیگر جای نگرانی نیست.

 

  وضعیت هپاتیت C

دکتر ملک‌زاده درخصوص هپاتیت C و در پاسخ به خبرنگار ما گفت: در مورد هپاتیت C کشورهایی داریم که پاک هستند و میزان شیوع در این کشورها کمتر از نیم درصد است. کشور خودمان هم جزو کشورهایی است  که کمترین میزان شیوع را (200هزار نفر) دارد و جزو کشورهای پاک به شمار می‌رود که تلاش می‌کنیم همین میزان هم کاهش یابد.

وی درخصوص واکسن این بیماری یادآور شد: هنوز برای هپاتیت C واکسنی کشف نشده، ولی داروی مؤثری در دنیا و ایران کشف شده که با استفاده از آن هپاتیت B و C بهبود می‌یابد و تا 98 درصد درمان می‌شود.

  پوشش بیمه

این فوق تخصص کبد از پوشش بیمه برای این دارو خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیمه، هزینه داروهای بیماران هپاتیتی را پذیرفته و این بیماران را تحت پوشش قرارداده است، بنابراین متقاضیان هپاتیت B و C با داروهای مؤثر و پوشش بیمه درمان می‌شوند.

 

  برنامه‌های وزارت بهداشت

وی به برنامه‌های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: با برنامه‌هایی که داریم در درجه اول همه مبتلایان را معالجه خواهیم کرد و با ادامه واکسیناسیون و درمان بیماران هپاتیتی، امیدواریم در آینده نزدیک، هپاتیت را در کشور ریشه‌کن کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات گوارشی و کبد ایران بر پیشگیری از ابتلا به هپاتیت تأکید کرد و گفت: رعایت موازین بهداشتی از سوی همه افراد و آموزش و ارتقای آگاهی جامعه بهترین روش پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

دکتر ملک‌زاده تصریح کرد: آشنایی با راه‌های انتقال هپاتیت و پرهیز از عوامل بیماریزا مانند عدم تماس با خون آلوده، جلوگیری از  بی‌بند و باری، عدم استفاده از خالکوبی و دریافت نکردن خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محل‌های غیراستاندارد و غیربهداشتی در پیشگیری از ابتلا به هپاتیت مؤثر است و می‌تواند به کاهش آمار مبتلایان به هپاتیت کمک کند. البته مراجعه به پزشک نیز برای انجام آزمایش‌ها برای افراد پرخطر ضروری است.

 

  این بیماری نباید پنهان شود

این فوق تخصص گوارش و کبد تأکید کرد: پنهان کردن بیماری توسط بیماران کار درستی نیست در حالی که تشخیص و درمان بهنگام و صحیح، اثربخش است، از این رو توصیه می‌شود با مشاهده علایم بیماری، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. به گفته وی، تب، سرماخوردگی، تهوع، استفراغ، درد شکم و زرد شدن سفیدی چشم‌ها از نشانه‌های هپاتیت حاد به شمار می‌رود.

شایع‌ترین نشانه هپاتیت مزمن هم ضعف و خستگی طولانی است، گاهی زردی خفیف یا خارش بدن نیز وجود دارد و با پیشرفت بیماری ممکن است نارسایی کبد بروز کند. این افراد باید زیر نظر پزشک باشند و در صورت نیاز دارو مصرف کنند. در این نوع بیماری، روش تشخیص، آزمایش خون از نظر وجود ویروس هپاتیت B می‌باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 45
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا حسني IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    20 5
    سلام آيادرحال حاظر درمان قطعي براي ناقلان هيپاتيت بي وجود دارد ؟
    • هیچم ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      توروخدا کاری بکنین نابود شدم بخاطر هپاتیت ب سالهاست بخاطر این مسئله نتونستم ازدواج بکنم
  • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    21 1
    ایا هپاتیت بی درمان قطعی دارد اگر دارد چرا درست اطلاع رسانی نمیشود با خبر خوش درمان خیلیها از نگرانی در میایند