عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم بدون شک کاشت و برداشت این محصول را در داخل کاهش و بر اساس نیاز کشور واردات را افزایش می‌دهد.

تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم سبب افزایش واردات می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با تسنیم، پیرامون نرخ 1270 تومانی که برای خرید تضمینی گندم مصوب شده، اظهار داشت: امسال حداقل قیمت گندم برحسب تورم و خشکسالی‌های پی‌در پی در بسیاری از نقاط کشور باید 1350 تا 1400 تومان مصوب می‌شد.

وی افزود: دولت باید به گونه‌ای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین کند که جوابگوی هزینه‌ تولید و حفظ قدرت خرید کشاورز باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان این‌که یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته و همچنین امسال بحث حمایت از تولید داخل کشور بوده است، تصریح کرد: بر دولت به ویژه سازمان‌ها و ادارات لازم است از تولیدات داخلی حمایت کنند.

وی گفت: بر‌اساس این فرمایشات ما باید برای تولیدات کشور اهمیت قائل شده و افزایش تولید ملی را در بخش‌های صنعت و کشاورزی گسترش دهیم.

موسوی‌لارگانی تصریح کرد: دولت باید نیازهایی همچون کود، سم و بذر را که برای کشت گندم کشاورزان ضرورت دارد با قیمت کمتر در اختیار آن‌ها قرار دهد تا کشاورز برای تولید متحمل افزایش هزینه‌های بالایی نشوند.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت برای کشت گندم مرغوب از سوی کشاورزان، بیان کرد: دولت برای تشویق کشاورز باید نرخ خرید تضمینی گندم را عادلانه اعلام می‌کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از واردات گندم بی‌کیفیت در سال‌های گذشته به داخل کشور، تاکید کرد: چنانچه دولت در تولید گندم به کشاورز کمک کند و از سوی دیگر کشاورزان متعهد به فروش این محصول به دولت شوند مجبور به وادرات گندم نخواهیم بود.

موسوی لارگانی افزود: تعداد بسیاری از افراد جامعه در بخش کشاورزی اشتغال دارند و از این راه ارتزاق می‌کنند، مسئولان باید به وضعیت  کشاورزان که با مشکلات و کمبود آب، کود و سایر منابع، کار تولیدی را انجام می‌دهند، رسیدگی کنند و در این زمینه برنامه‌ریزی جدی‌تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دولت، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در قبال این اقشار وظیفه سنگینی دارند، اظهار داشت: دولت نه تنها نرخ خرید تضمینی گندم را برحسب تورم باید عادلانه اعلام می‌کرد، بلکه مطالبات گندم‌کاران را به موقع و بدون هیچ‌گونه دیرکردی پرداخت کند تا این قشر متضرر نشوند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی گندم بر تولید داخل و واردات این محصول تاثیرگذار است، افزود: با اعلام به موقع نرخ محصولات کشاورزی قبل از شهریور، کشاورزان برای کشت برنامه‌ریزی می‌کنند، اما بدون شک تاخیر کاشت و برداشت گندم را کاهش و بر اساس نیاز کشور واردات را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.