​رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اقتدار ملی و توسعه همه جانبه کشور در سایه دانش بنیان شدن فراهم می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی: اقتدار ملی در سایه دانش‌بنیان شدن کشور فراهم می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر "حمید رضا طیبی"، روز چهارشنبه، 27 آبان، در چهل‌و‌یکمین گردهمایی سراسری معاونان آموزشی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، در سنندج اظهار کرد: توسعه اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی و... مطالبه مقام معظم رهبری و مردم است.

وی با تأکید بر اداره کشور به صورت دانش بنیان، افزود: اقتدار ملی و توسعه همه جانبه در سایه دانش بنیان شدن اداره کشور تحقق می یابد.

طیبی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اقتدار دفاعی، باید دفاع دانش‌بنیان داشته باشیم، عنوان کرد: اقتصاد کشور هم باید بر مدار اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند تا موجبات توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کند چرا که متکی بودن به کشورهای بیگانه به‌ویژه در بخش اقتصادی نمی تواند کشور را در رسیدن به اقتدار یاری دهد.

وی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان موجب می‌شود تا ما بتوانیم با استفاده از فناوری‌های روز دنیا از نفت خام داخلی، فرآورده‌های زیادی را تولید کرده، با قیمت بیشتر در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر توجه به موضوع پیشرفت کشور در برنامه ششم توسعه، بیان کرد: نباید اجازه داد برنامه‌های توسعه‌ای، آموزشی و پژوهشی به خاطر مسائل سیاسی تغییر کند.

وی عنوان کرد: توسعه علمی و فناوری موجب اقتدار ملی می‌شود که این امر نیازمند وحدت و وفاق ملی بین سیاسیون کشور است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

طیبی با بیان اینکه توسعه به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد، اعلام کرد: در سایه وفاق ملی برنامه‌ریزی‌های لازم برای حرکت رو به جلو در حوزه‌های مختلف اتخاذ و اجرایی می‌شود.

طیبی با اعلام اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش دو برنامه را در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: ایجاد توانمندی در جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای امروز جامعه و تدوین برنامه‌های آموزشی بر اساس نیاز ملی و با استفاده از شاخص‌های استانی، از اولویت‌های جهاد دانشگاهی در بخش آموزش است.

وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به مزیت‌های بومی، توانایی‌ها و ظرفیت خود ستادهای استانی برای هر استان یک تا سه برنامه تعریف شده که در حال حاضر دنبال تامین اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این برنامه‌ها هستیم.

دکتر طیبی در ادامه با اعلام اینکه 20 درصد از اعتبارات مورد نیاز جهاد دانشگاهی از طریق بودجه دولتی تامین می‌شود، افزود: در تلاشیم با استفاده از برقراری تعاملاتی با دستگاه‌های مختلف این میزان اعتبار را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: نیازهای کشور باید مأموریت‌محور و بین مراکز دانشگاهی تقسیم شود و اعتباری را که صرف پروژه‌های تحقیقاتی می‌شود، به ثروت تبدیل کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی، اساس پیشرفت هر جامعه‌ای را وابسته به نیروی انسانی باکیفیت دانست و ادامه داد: تربیت نیروی انسانی کارآمد بر عهده حوزه آموزش است که این امر باید در جهاد دانشگاهی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی متناسب با برنامه توسعه در کشور انجام نمی‌شود، افزود: زمینه‌هایی را که امکان پیشرفت کشور در آن وجود دارد و آموزش نیز باید بر آن متمرکز شود، باید شناسایی کرد.

طیبی تصریح کرد: بحث بهره‌وری که در همه برنامه‌های توسعه‌ای به آن تاکید می‌شود، باید در برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در راستای وحدت رویه در منابع آموزشی و استانداردسازی، حرکت‌های خوبی صورت گرفته و تدوین دوره‌های جدید متناسب با حوزه‌های تخصصی در دست برنامه‌ریزی است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظارت در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت و علمی کاربردی رضایت‌بخش است، افزود: نظارت در بحث آموزش عالی باید بیشتر و در انتخاب اساتید نیز سخت‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه آموزش باید به سمت دوره‌های تخصصی‌تر حرکت کنیم، عنوان کرد: در زمینه تولید علم با توجه به آمار مقالات، کار خوب و مناسبی صورت گرفته است.

طیبی در پایان یادآور شد: مجموعه جهاد دانشگاهی از ابتدا راه خود را درست تشخیص داده و با حضور در عرصه‌های فرهنگ، علم و فناوری و آموزش‌های تخصصی تلاش می‌کند که زیرساخت‌های کشور را در این بخش‌ها ارتقاء دهد و در حد توان به حل مسایل موجود در کشور کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.