شاه عباس اول در سال ۹۹۶ ه. ق در قزوين به سلطنت رسيد و مدت ۴۲ سال بر ايران حكومت كرد.

شعر شیخ بهایی در وصف خدمت در آستان مقدس حضرت رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، در دوران حكومت شاه عباس اول كشور از نظر اقتصادي، فرهنگي، نظامي و امنيتي، سياسي بهترين وضعيت را پيدا كرد و نیز از اقدامات وي به گسترش فرهنگ مذهبي شيعه و تعظيم و تكريم علماي بزرگ تشيع مي‌توان اشاره كرد. شاه عباس با برقراری امنیت و ساختن کاروان سراهای بسیار در راه ها تجارت را گسترش داد و از هیچ کوششی برای آسایش مردم فرونگذاشت. ثروت مردم در زمان او فزونی گرفت و جمعیت اصفهان پایتخت شاه بیش از پیش شد. با این حال وی در سال 1006 / ق شاه عباس اول وارد مشهد مقدس شده و به فيض زيارت آن حضرت نائل گرديد.

 وی بعد از آنكه مواضع متعددي از حرم را بازسازي كرده و منظم نموده و دست اندركاران و خدام آن آستان مقدس را مورد تفقد و عنايت خويش قرار داد، به سمت عراق رفت و به زيارت عتبات عاليات پرداخت.
شاه عباس در زمستان 1008 ق. مجددا به خراسان آمده و در طول زمستان به عنوان خدمت گذار آستان قدس حرم رضوي به مرمت و بازسازي و زيباسازي حرم پرداخت و ضمن انجام كارها، حتي به تنظيف و جارو كردن و اصلاح شمع ها و چراغ هاي حرم، اشتغال داشت. روزي بزرگترين عالم و دانشمند جهان تشيع مرحوم شيخ بهائي او را در حال اصلاح كردن شمع هاي حرم ديده في البداهه رباعي ذيل را سرود:
پيوسته بود ملائك عليين
پروانه‌ي شمع روضه‌ي خلد آئين
مقراض به احتياط زن اي خادم
ترسم ببري شهپر جبرئيل امين
شاه عباس اول همچنين در سال 1009 ق. بنابر نذري كه كرده بود پياده به مشهد رفته و در طول 28  روز آن مسافت را طي نمود و مولف كتاب تاريخ عالم آراي عباسي اشعار ذيل را در آن مورد سرود:
غلام شاه مردان شاه عباس
شه والا گهر خاقان امجد
بطوف مرقد شاه خراسان
پياده رفت با اخلاص بي حد
پياده رفت شد تاريخ رفتن
ز اصفاهان پياده تا به مشهد
و در اين سفر بود كه حرم را توسعه داده و براي اولين بار طلا كاري گنبد منور حضرت ثامن الحجج (ع) را آغاز كرده و در سال 1016 ق. به پايان رسانيد.
منابع:

1-اسکندر بیگ منشی، تاریخ عالم آرای عباسی، ج1: 206.

شيخ عباسي قمي، مفاتيح الجنان: 925.

*پاک نیا، خصائص‌الرضويه: 148.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    0 0
    ادم والا مقامی بوده شیخ بهایی کتابهایی ازش مونده که مخ ادم سوت میکشه،استاد علوم غریبه،انواع طلسمهایی که خودش درست کرده،علم جفر و هندسه و ستاره شناسی و۰۰۰ واقعا انسان وارسته و بزرگ و عالمی بوده به نظر بنده نظر کرده بودن