قدس آنلاین: مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: اجرای سیستم نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی سال جاری ۶۴ میلیارد تومان اعتبار دارد.

تجهیز ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی به سامانه‌های نوین آبیاری

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، عباس زارعی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته این اعتبار 30 میلیارد تومان بود که با مصوبه دولت و با افزایش بیش از دو برابری این رقم در تلاش هستیم تا در سال جاری سطح پوشش طرح آبیاری نوین را افزایش دهیم.

وی افزود: با این اعتبار سال جاری بیش از 10 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز می‌شود.

زارعی درباره مشکلات اجرای طرح‌های نوین آبیاری در استان اظهار داشت: یک مشکل در خراسان شمالی خرده‌مالک بودن کشاورزان است که موجب می‌شود اجرای طرح‌ها تحت شعاع قرار گیرد و علاوه بر آن، کیفیت پایین آب در استان و کاهش کیفیت منابع آبی در این استان سبب رسوب‌گذاری در لوله‌ها می‌شود.

وی افزود: کشاورزان استان در بهره‌برداری و نیز اجرای دستگاه‌ها نیاز به آموزش دارند که در این زمینه ترویج و آموزش کشاورزان در دستور کار است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری بابیان اینکه در حال حاضر 16.5 درصد از زمین‌های آبی کشاورزی ایران به‌صورت نوین آبیاری می‌شود افزود: اجرای سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی سالانه سه هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

زارعی افزود: در کشور، هشت میلیون و 700 هزار هکتار زمین آبی کشاورزی وجود دارد که از این میزان، سه میلیون و 200 هزار هکتار، پایاب منابع آبی بزرگ و سدها است که شبکه‌های آبیاری و زه کشی آن اجراشده و یا در حال اجرا است.

وی بابیان اینکه تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین سبب کاهش چهار هزار و 400 مترمکعبی آب در هر هکتار می‌شود اظهار داشت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی سبب صرفه‌جویی مصرف آب به میزان 6 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب در سال می‌شود و علاوه بر آن میزان تولید محصولات را تا 30 درصد افزایش می‌دهد.

وی کاهش 25 درصدی در میزان مصرف کود و سموم شیمایی را از دیگر مزایای استفاده از سیستم‌های تحت‌فشار عنوان کرد.

زارعی خاطر نشان کرد: یکی از پارامترهای روش اجرای سیستم‌های نوین، کیفیت آب است و کاهش کیفیت منابع آبی سبب شده تا ما کشاورزان را ترغیب کنیم تا سیستم موضعی (قطره‌ای) جایگزین آبیاری بارانی شود

انتهای خبر.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.