قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اجرای همه مصوبات شورای عشایر استان، گفت: پشتیبانی از جامعه عشایر، وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است.

 ۲۰ مصوبه اجرا نشده شورای عشایر استان/ تولید ۲۰ درصد گوشت توسط عاشیر آذربایجان شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده در جلسه شورای عشایر استان، با بیان این که عشایر جزو وفادارترین اقشار به انقلاب و نظام اسلامی هستند، افزود: تعداد شهدای عشایری استان به نسبت جمعیت اندک آنها به خوبی نشانگر پیشتاز بودن عشایر در دفاع از آب و خاک و اعتقادات این کشور است.

وی، عشایر را حافظان امنیت و قشری تولیدکننده و کم‌توقع توصیف کرد و پشتیبانی از این قشر را وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی دانست.

دکتر جبارزاده با اشاره به 20 مصوبه اجرا نشده شورای عشایر استان، با بیان این که برای حل مشکلات جامعه عشایر همه این مصوبات باید اجرایی شوند، افزود: حل مشکلات عشایر به دست توانمند مدیران استان کار سختی نیست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تولید 25 درصد از محصولات صنایع دستی استان توسط عشایر، از اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان خواست با توجه به گشایش در بازار صنایع دستی بعد از رفع تحریم‌ها، نسبت به استفاده از توانمندی‌های عشایر در این حوزه برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد.

وی همچنین توجه به بحث بوم‌گردی و هدایت گردشگران به مناطق عشایری تاکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی در این زمینه شد.

دکتر جبارزاده حضور دستگاه‌های فرهنگی استان در مناطق عشایری را ضروری دانست و به ویژه بر اعزام روحانیون به این مناطق در مناسبت‌های مذهبی تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تولید 20 درصد گوشت استان توسط عشایر، ایجاد مراکز عرضه مستقیم محصولات تولیدی عشایر را اقدام ارزشمندی در جهت حمایت از این قشر عنوان کرد و گفت: برای حذف واسطه‌ها و حمایت بیشتر از جامعه عشایر و همچنین مصرف‌کنندگان، این مراکز باید توسعه یابند.

دکتر جبارزاده با اشاره به بالا بودن نسبت دام به مراتع استان، از سازمان عشایر کشور خواست برای تعادل‌بخشی در این حوزه پیش‌بینی‌های لازم انجام گیرد.

وی با بیان این که همه دستگاه‌ها باید به تکالیف خود در قبال عشایر عمل کنند، افزود: دستگاه‌ها باید در حوزه ماموریت خود برای عشایر برنامه داشته باشند.

دکتر جبارزاده همچنین با مهم دانستن برنامه‌های بسیج در مناطق عشایری، از اهتمام سپاه عاشورا در این زمینه قدردانی کرد و گفت: هر کدام از عشایر استان به ویژه در مناطق مرزی سدی در برابر متجاوزان هستند و باید نسبت به آماده بودن آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

رییس سازمان امور عشایر ایران هم در این جلسه از تصویب برنامه راهبردی سامان‌دهی عشایر در افق 1404 در مقیاس ملی و استانی خبر داد و تعامل همه دستگاه‌ها برای اجرایی شدن این برنامه را خواستار شد.

کرمعلی قندالی با تاکید بر اجرای آیین‌نامه سامان‌دهی عشایر، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های سازمان امور عشایر ایران را در جهت حمایت از این قشر بیان کرد.

به گفته وی، عرضه مستقیم تولیدات جامعه عشایر، توانمندسازی تشکل‌های عشایری، استفاده از ظرفیت‌های مختلف بهره‌برداری از مراتع و توسعه بیمه اجتماعی عشایر و بیمه دام از جمله این برنامه‌هاست.

قندالی با بیان این که عشایر 1.6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: این جمعیت اندک، 25 درصد گوشت، 28 درصد دام سبک و 35 درصد محصولات صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی هم با ارایه گزارشی از سیمای کلی و توانمندی‌های عشایر و موانع و محدودیت‌های خدمات‌رسانی و سامان‌دهی جامعه عشایری استان، طرح‌ها و اقدامات اساسی این اداره کل را برشمرد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.