اردوغان در دنیای مجازی زندگی می کند و آرزوی امپراتوری عثمانی را دارد

پوتین اقدام ترکیه را تحمل نمی‌کند

گروه سیاسیآرش خلیلخانه  - پوتین شخصیتی نیست که اقدام ترکیه را در ساقط کردن هواپیمای روسیه تحمل کند.

این را دکتر رجب صفراف کارشناس مسایل سیاسی روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما از مسکو بیان کرد و افزود: این اتفاق در جامعه جهانی برای ترکیه گران تمام خواهد شد و هیچ کس از این کشور انتظار نداشت تا این حد پا را از گلیم خود فراتر ببرد و بخواهد مقابل روسیه بایستد. این تحلیلگر سیاسی  مسایل بین‌الملل اظهارداشت: این یک اقدام خصمانه و علنی بود که برای منافع روسیه بیشتر از تروریست‌های موجود در سوریه خطرناک است.

رئیس مرکز مطالعات ایران در مسکو خاطرنشان کرد: کرملین این احساس را دارد که ترکیه با چراغ سبز و تحریک آمریکا و ناتو، هواپیمای روسیه را هدف قرار داده است. وی افزود: اوضاع سوریه در ماه های اخیر به سوی حل و فصل سیاسی می رود و این مسأله با حضور فعال ایران و روسیه و مداخله نظامی روسیه محقق شده و آمریکا و متحدانش نمی خواهند این روند به سرانجام برسد از این رو می خواهند با متشنج کردن فضا و اقدامات تحریک آمیزی از این دست، تفاهم سیاسی را که می رود، شکل بگیرد بر هم بزنند.

دکتر صفراف با بیان اینکه آن‌ها برای این هدف یک کشور منطقه را به عنوان مانع بر سر راه تغییر موازنه میدانی و شطرنج سیاسی موجود در سوریه قرار داده‌اند، گفت: این مأموریت با تفکر رهبران ترکیه همخوانی داشت. تفکر اردوغان تفکر امپریالیستی است و او در یک دنیای مجازی زندگی می کند و آرزوی امپراتوری عثمانی را دارد.

این تحلیلگر  روس با یادآوری اینکه تحقق این آرزو برای اردوغان مستلزم تسلط ترکیه بر سوریه و مدیریت بحران در این کشور است، افزود: ایران و روسیه برنامه‌های آنها را بر هم زدند. بویژه اقدام روسیه در مسدود کردن مسیر حمل نفت سوریه توسط داعش به ترکیه و قطع شریان تأمین مالی تروریستها بسیار برای ترکیه سنگین بود و یک ضربه جدی به شمار می رفت. وی افزود: ژنرالهای ترکیه با این اقدام نظامی می خواهند مانع از ادامه حملات هوایی روسیه در شمال سوریه شوند اما این حرکت ترکیه را در قطار تروریست ها قرار می‌دهد و مسکو از این پس به ترکیه به چشم یک دشمن می‌نگرد.

دکتر صفراف، واکنش مسکو به این اقدام را تند و سخت پیش بینی کرد و گفت: البته این بدان معنا نیست که روسیه به آنکارا اعلان جنگ کند. آقای پوتین گفته است که هواپیما در خاک سوریه هدف قرار گرفته و این اتفاق نیاز به تحلیل و تحقیق بیشتر دارد تا ثابت شود که ترکیه هواپیمای ما را در خاک سوریه هدف قرار داده و مسکو شرایط سیاسی و اوضاع میدانی در سوریه را خواهد سنجید.

وی افزود: اردوغان خواسته نشان دهد ترکیه قادر به انجام چه کارهایی برای تغییر مسیر تحولات سوریه است و خود را یک قدرت تأثیرگذار نشان دهد اما اشتباه بزرگی را مرتکب شده و فکر نکرده که این تصمیم چه تأثیر بد و خطرناکی برای آن‌ها خواهد داشت زیرا روسیه به طور حتم هم در ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و ژئوپولتیکی به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد و تصمیم‌هایی خواهد گرفت که خیلی به ضرر ترکیه خواهد بود.

صفراف گفت: هم اکنون و در اولین اقدام وزارت خارجه روسیه از گردشگران روس خواسته تا دیگر به ترکیه نروند وشرکت‌های گردشگری روسیه فروش بلیت به ترکیه را قطع کردند. وی تصریح کرد: این اتفاق در روابط دولتی و دوجانبه نیز تأثیر خیلی بدی خواهد داشت و من  شک ندارم روابط دو کشور که در گذشته خوب بود دوران سخت و پر از شبهه و عداوت را پیش رو دارد.

این تحلیلگر مقیم مسکو اظهارداشت: این یک اقدام معمولی نبود یک اقدام سیاسی بود که عامدانه و با فرمان اردوغان انجام شده اما پوتین شخصیتی نیست که آن را تحمل کند و اگر اردوغان عذرخواهی نکند و اشتباه خود را نپذیرد و در مواضع مختلف پیشنهادهای جبرانی ندهد پوتین واکنشی دندان شکن انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    8 18
    از روس هاااا متنفرم ــ اینااا بازار گرمی بیشتر نیس برا اینک نشون بده دو سه تا. مانور میده بعدش فیصله پیدا میکنه دارن تورکمنهاااا رو قتل عام میکنن بعد دوتا از آشخوراش به درک واصل شده میناله روسهااا صد برابر اسرائیل ب ایران ضرر زدن هیچ وقتم قابل اعتماد نیستن
  • دلاور IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    1 3
    تركيه كار خوبي را انجام داده هر كشوري بايد از حريمش جانانه دفاع كند
  • Sasan IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    1 1
    دم ترکیه گرم که عین ایران ابر قدرت حالیش نیست
  • حجت اله IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    2 0
    بنام خدا .ترکیه بسیار اشتباه کرد و بنوعی با دست خود مشکل جدی را برای خود درست کرد .اقای اردغان یادشان رفته که سالهاست پ ک ک در انتظار درست کردن کشوری مستقل و کرد در خاک ترکیه است .حال که اقای اردوغان تا این حد پان ناسیونالیسم و ازادیخواه شده اند که معتقدند باید به عده ایی تروریست و خارجی در سرزمین هایی اسلامی خاک و زمین داده شود تا برای خود دولتی تروریست بنا کنند که تمام دنیا را بسمت جنگ و بی نظمی پیش برد جای ان دارد که خود این جناب اردوغان در رفتار با پ ک ک و تقویت این گروه ازادیخواه با سلاح و پول دولتهایی که الان با تروریسم داعش مبارزه میکنند مورد راستی ازمایی قرار گیرد تا معلوم شود از این تز خود تا چه حدی دفاع میکند .هم جمهوری اسلامی هم دولت فدراسیون روسیه و هم دولت سوریه انشالله مشارکت کنند در حمایت از پ ک ک برای تشکیل دولتی کرد در خاک امپراطوری فروپاشیده عثمانی
  • امیر IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    2 0
    با توجه به اینکه ترکیه نفت دزدیده شده ارزان می خرید و دولت ترکیه عین داعش است با شکل و شمایلی دیگر ضربه زدن به داعش مثل ضربه زدن به دولت ترکیه است خوب این اقدام طبیعی است اما نمی دانند که دنیا چشم دارد و همه چیز را می بینندو اینها به امید ناتو این کار را کردنند پس ناتو حمایت کند انوقت به حال دنیا با این سازمان ها باید گریست چون داعش در داعش در داعش و......بوده و دیده خواهد شد