امنیت؛ مهم‌ترین کالای عمومی در اقتصاد

هر روزه ما بسیاری از کالاها و خدمات را استفاده و در مقابل هزینههای آن را پرداخت میکنیم، اما بسیاری از کالاها وجود دارند که هیچ فردی انگیزهای برای تولید یا ارایه آن را ندارد؛ زیرا نمیتواند هزینههای خود را از فروش کالا یا ارایه خدمات خود به دست آورد. یکی از فلسفههای وجودی دولتها، تولید چنین کالاها و خدماتی است. در واقع دولتها با دریافت مالیات از مردم، هزینههای لازم را برای تهیه چنین کالاها و خدماتی تأمین میکنند. به طور قطع امنیت یکی از مهمترین خدماتی است که دولتها براین اساس باید برای شهروندان خود ارایه دهند. در نبود امنیت، تولید، کسب و کار و به طور کلی اقتصاد معنایی نخواهد داشت. برای فهم بهتر موضوع کافی است به کشورهای همسایه خود نگاهی بیندازیم. با توجه به منابع سرشار و نیروی انسانی توانمند در کشورهای عراق و افغانستان، اما خبری از مؤلفههای اقتصادی به دلیل نبود امنیت مشاهده نمیشود.

اقتصاد ما دچار  نرخ بیکاری بالا و رکود تورمی است. کمتر خانوادهای وجود دارد که یک یا دو نفر بیکار در آن خانواده نباشد. هر چند دولت و تمام نهادهای کشور باید تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط اقتصادی انجام دهند. اما امروز دغدغه تأمین امنیت در کشور نداریم. کشور ما در یکی از ناامنتری مناطق دنیا قرار دارد. دولتهای مختلف تلاش فراوانی را برای عدم تأثیرپذیری فضای کشور از تنشهای امنیتی منطقه به کار بستند. هر سال بسیاری از هموطنانمان برای امنیت کشور شهید میشوند تا چرخهای اقتصاد بچرخد. با توجه به شرایط منطقه، باید اذعان کرد، در کشور مهمترین کالای عمومی؛ یعنی امنیت به طور قابل ملاحظهای به شهروندان ارائه میشود.

وجود امنیت در کشور از آنجا اهمیت بیشتری پیدا میکند که یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان با توجه به دور بودن از منطقه خاورمیانه در حدود دو ساعت شاهد 6 اقدام تروریستی در پایتخت خود بوده است. حوادثی که در شعاع بسیار نزدیک رئیس جمهور فرانسه اتفاق افتاد. کشته شدن مردم در حوادث پاریس گرچه غم انگیزتر از کشته شدن مردم در لبنان، سوریه و عراق نیست، اما نقش امنیت در اقتصادی را بخوبی بیان میکند. در نخستین واکنش بازار بورس فرانسه و دیگر بازارهای جهان سقوطی قابل توجه را تجربه کردند. بسیاری از گردشگرانی که قصد سفر به فرانسه و یا حتی اروپا را داشتند، اکنون دچار تردید شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.