گروه میهن - ايلام- غلامرضا محمدمرادي- سعديه كرمي - مهران؛ قدمگاه شهیدان ديروز و زائران امروز است. مردم ايلام و مهران از اينكه چنين مكان متبرك و قدمگاه باسعادتي نصيب شان شده است، سر از پا نمي شناسند و براي نوكري زائران اباعبدا...الحسين(ع) لحظه شماري مي‌كنند.

عبور روزانه ۴۰هزار زائر از مرز مهران

به گزارش خبرنگاران ما از ايلام، 12سال است كه پس از سقوط صدام و به بركت وجود پاك و قدسي عتبات عاليات، مرز بينالمللي مهران به كانون توجه ايران و جهان تبدیل شده است و مسؤولان نگاه خود را به اين ديار خاطرهها معطوف کرده اند.

 

 افزايش ۳ برابري امكانات و تجهيزات

فرمانده نيروي انتظامي کشور در بازدید از مرز مهران گفت: نيروي انساني، امكانات و تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري ناجا در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه نسبت به اربعين سال گذشته سه برابر افزايش يافته است.

 سردار حسين اشتري با اشاره به اينكه پليس از ورود و خروج افراد بدون گذرنامه و ويزا در مرزها جلوگيري مي كند، افزود: زائراني که به صورت جمعي به مرز مراجعه مي کنند، در صورت آماده شدن مانيفست، براحتي به صورت گروهي از مرز خارج و سپس وارد عراق خواهند شد.

فرمانده ناجا با تأكيد بر اينكه در ایلام روادید انفرادی صادر نمیشود، از  زائران خواست، به منظور جلوگيري از شلوغی جمعيت در روزهاي پاياني، زمان سفر خود را بدرستي مديريت کنند.

 

 توقف فعالیت تجاری در مرز مهران

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز با بیان اینکه مرز مهران تا پایان کنگره عظیم اربعین حسینی روی کامیونهای حامل کالاهای صادراتی تجاری بسته شده است، اظهار داشت: کشور عراق به منظور سهولت در رفت و آمد زائران و همچنین تأمین امنیت زائران حسینی درخواست توقف فعالیت تجاری مرز مهران به طور موقت را داد که مورد موافقت قرار گرفت.

خلیل حیدری افزود: مرز بین المللی مهران پنج روز پس از اربعین حسینی و بازگشت کامل زائران به کشور باز خواهد شد.

 

 دفاتر صدور ويزا افزايش يابد

يكي از زائران حسيني كه از مشهد مقدس خودش را به پايانه مرزي مهران رسانده است، در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه عشق و ارادت به سرور و سالار شهيدان(ع)، خستگي، كمبود و نارسايي نمي شناسد، گفت: ما دلمان را به دلدار سپرده ايم، بنابر اين ثابت قدم به راهمان ادامه مي دهيم و به دنيا نشان خواهيم داد كه بابصيرت آمده ايم.

محمد جواد شرفيان با بيان اينكه امكانات و تجهيزات مرز مهران نسبت به سال گذشته بسيار تغيير كرده و اقدامهای مطلوبي انجام شده است، اظهار داشت: ايجاد پاركينگهاي مختلف، افزايش گيت هاي ورود و خروج، احداث سرويس هاي بهداشتي در نقاط مختلف، برپايي اردوگاه، ايجاد روشنايي، برپايي موكب هاي پذيرايي و... از اقدامهای ارزشمندي است كه در اين مرز بين المللي تعبيه شده است.

يكي ديگر از زائران كه به همراه جمعي از جوانان از كاشان آمده است، استقبال و پذيرايي مردم ايلام و مهران را كم نظير توصيف و از آن به نيكي ياد مي كند و بيان مي دارد: در اين مرز كارهاي خوبي صورت گرفته است، اما با توجه به فصل سرما و برودت هوا، انتظار مي رود كه در فضاهاي محل اسكان زائران، وسايل گرمايشي بیشتری نصب شود.

حسين دولت آبادي با بيان اينكه با توجه به حجم جمعيت زائران، تهيه ويزا در دفاتر ايلام و مهران بسيار دشوار شده است، يادآور مي شود: اميد است در روزهاي آينده و در صورت امكان، دفاتر صدور روادید در استان ايلام افزايش يابد تا مشكلات زائراني كه بدون ويزا به مرز آمده اند نيز برطرف شود.

 آمد و شد به آسانی انجام میشود

زائر ديگري كه براي دومين بار است از مشهد پاي در مسير عتبات عاليات نهاده است، به خبرنگار ما گفت: سال گذشته امكانات مرز چندان مناسب نبود و تردد بسختي انجام مي شد، اما امسال تلاش هاي چشمگيري صورت گرفته و زير ساخت هاي مناسبي ايجاد شده است.

 

 خطوط ریلی؛ نياز ضروری ایلام!

 يكي ديگر از زائران كه از نقده آذربايجان غربي به صورت كارواني خود را به مرز مهران رسانده است، با اشاره به اينكه در مسير ايلام - مهران  عمليات راه سازي، پل سازي، شانه سازي، تسطيح و تعريض هاي خوبي انجام شده يا در حال انجام است، بيان داشت: مسؤولان كشوري بايد به استان ايلام و مرز مهران نگاه ملي و حتي فرا ملي داشته باشند.

عيسي عروج زاده، اربعين را فرصتي بسيار مغتنم براي تجديد عهد شيعيان جهان اسلام با اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ارزيابي كرد و اظهار داشت: ايجاد خطوط ريلي و افزايش پروازهاي هوايي، جزو نيازهاي اصلي استان ايلام است؛  زیرا با توجه به نزديك بودن و امن بودن اين مرز، بيشتر زائران، اين مسير را براي زيارت عتبات عاليات انتخاب ميكنند.

 

  افزایش 87 گیت در مهران

استاندار ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه پس از اربعین سال گذشته، تمام مسؤولان همه توان و تلاش خود را برای رفع مشکلات و نواقص فراروی زائران به کار گرفته و خالصانه کار میکنند، گفت: بهسازی، پل سازی، شانه سازی، تسطیح، تعریض و آسفالت راه ها، ایجاد پارکینگ در 20نقطه شهر، احداث بیش از 300چشمه سرویس بهداشتی، ایجاد روشنایی از پل زائر تا پایانه مرزی، احداث یک دهنه پل در کنار پل زائر، زیبا سازی معابر و...، از جمله اقدامهای انجام شده در این مدت بوده است.

مهندس محمدرضا مروارید به احداث یک میدان بزرگ در پایانه مرزی مهران به منظور گشودن گرههای سنگین ترافیکی اشاره میکند و میافزاید: گیتهای ورود و خروج مرز مهران از 18گیت سال گذشته به 96گیت افزایش یافته اند و زائرانی که گذرنامه و روادید معتبر(بویژه ویزای گروهی) دارند، به سهولت و بدون معطلی از مرز خارج میشوند و امیدواریم آن ازدحام جمعیت سال گذشته برای خروج از مرز شکل نخواهد گرفت.

 

  خروج روزانه 30هزار زائر از مرز مهران

جانشین رئیس ستاد اربعین استان ایلام نیز گفت: روزانه حدود 30هزار زائر از مرز بینالمللی مهران خارج میشوند.

حسین کلانتری پیش بینی کرد: در روزهای آینده، روزانه بیش از 40هزار نفر از مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات رهسپار عراق شوند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام نیز از کمک جمهوری اسلامی به طرف عراقی برای تجهیز مرز زرباطیه خبر داد و خاطرنشان کرد: 50 درصد گیتهای این مرز آماده و تا عصر سه شنبه 50 درصد باقی مانده راه اندازی شد تا در بخش ورود زائران به عراق تناسبی با حجم خروجیها ایجاد شود.

وی اوج ورود زائران به مهران را در روزهای پنجم و ششم آذر ماه بیان و ابراز امیدواری کرد، در سایه همراهی و همکاری مردم عزیمت زائران به عراق در کمال سلامت و امنیت انجام شود.

وی تأکید کرد: زائران باید خودروهای خود را در پارکینگهای در نظر گرفته شده پارک کرده و از 500 دستگاه اتوبوسی که برای انتقال آنها از پارکینگها به پایانه مرزی پیش بینی شده برای عزیمت استفاده کنند.

گفتنی است، مرز مهران در 85کیلومتری جنوب ایلام، نزدیک ترین و امن ترین خروجی کشور به عراق است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.