گروه هنر- تکتم بهاردوست- «ماهي سياه کوچولو» به کارگرداني «مجيد اسماعيلي» و براساس فيلمنامه اي از «علي طالب آبادي» است. اين فيلم که نخستين فيلم بلند اسماعيلي است و تهيه کنندگي آن را «محمدرضا شفيعي» بر عهده دارد،

دغدغه ما عشق بود، نه تاريخ

به طور کامل در جنگلهاي آمل فيلمبرداري شده است. در اين فيلم «مريلا زارعي»، «مصطفي زماني» و «همايون ارشادي» حضور دارند. داستان فيلم سينمايي «ماهي سياه کوچولو» در دهه 60 ميگذرد و اتفاقات و مبارزات مردم انقلابي عليه منافقين در حوادث شهر آمل را روايت ميکند. به انگيزه اکران اين فيلم با اسماعيلي به گفتوگو نشستهايم که ميخوانيد.

 

  کميدر خصوص داستان فيلمنامه بگوييد.

 داستان اين فيلم  درباره واقعه سال 1360 شهر آمل است که با عنوان حماسه مردم آمل از آن ياد شده و به مبارزه مسلحانه حدود صد نفر از گروههاي معاند عليه نظام در شهر و جنگلهاي اطراف آمل اشاره دارد.اين مبارزه پس از ساعتها درگيري، سرانجام در تاريخ 6 بهمن 1360با سرکوبي معاندان پايان يافت.

 

  پروسه توليد فيلم به چه شکلي انجام شد و لوکيشن جنگل به چه نحوي انتخاب شد؟

وقتي فيلمنامه در حال نگارش بود، با توجه به موضوع، تصميم گرفتيم که فيلم را در همان بستر جنگل بسازيم و به همين علت بايد فضايي را انتخاب ميکرديم که هم به داستان فيلم بخورد و هم بکر و چشمنواز باشد.  براي پيدا کردن يک فضاي مناسب در داخل جنگلهاي محمود آباد خيلي گشتيم. به نظرم آمد بايد جايي باشد که دست نخورده باشد و تا به حال در آنجا فيلمبرداري نشده باشد.   براي اين کار از بوميهاي همان جا خيلي کمک گرفتيم و مواردي را که ميخواستيم با آنها در ميان گذاشتيم و با کمک آنها چند لوکيشن در محلهاي مختلف پيدا کرديم و با هم هماهنگشان کرديم.اين را هم بگويم که تمام آن چيزهايي که در فيلم ميبينيد، در همان فضا طراحي و ساخته و اجرا شده است.

 

  با توجه به لوکيشنها و فضاي حاکم بر فيلم تا چه اندازه توانستيد مطابق با  ذهنيتتان عمل کنيد و چه اندازه از آن سر صحنه اتفاق افتاد؟

 به طور کل به جز فيلم اول من که هفت سال پيش آن را ساختهام و دکوپاژ از پيش تعيين شدهاي برايش داشتم، همه دکوپاژهاي 6 فيلم بعديام سر صحنه اتفاق افتاده است، البته منهاي يکسري پلانهاي خاص که نياز به تجهيزات خاصي مثل «کرين» داشت و از قبل طراحي ميشد، ولي بيش از نود درصد از دکوپاژهاي سر صحنه اتفاق ميافتاد.

  از ابتدا در جريان نوشتن فيلمنامه بوديد؟آيا تغيير خاصي هم توسط شما بر روي آن اعمال شد؟

بله تمام مدت در جريان نوشتن فيلمنامه بودم و مثل هر کارگرداني نظرهاي خودم را دادم و به اجرا رساندم. البته ايده اصلي داستان از يك سال قبل از شروع کار شکل گرفته بود و به من پيشنهاد شده بود، ولي زماني که شخصيتي به نام شهرزاد که قهرمان اصلي داستان است، وارد قصه شد، فيلمنامه شکل گرفت.

 

  چرا اسم فيلم بر اساس کتاب صمد بهرنگي انتخاب شد؟

دليل خاصي وجود نداشت، فقط از اسم استفاده کردم. قصد من فقط ساختن يک کار فراگير بود. اثري که بتواند با مخاطب امروزي ارتباط برقرار کرده آن را درک کند.

 

  اين فيلمنامه براي شما چه ويژگي خاصي داشت؟

شايد چيزي که براي من ترغيب کننده بود، چيزي جز عشق نبود. وجود
دو ديده بان در تنهايي جنگل و عشقي که يکي از اين ديده بانها از طريق دوربين اسلحه اش از فاصله دور به زني پيدا ميکند.عشقي که طرف مقابل هيچ آگاهي از آن ندارد و سعي ميکند به همين طريق زن را از خطري که تهديدش ميکند، نجات دهد.

 

  از نظر شما ماهي سياه کوچولو در ژانر تاريخي ساخته شده است؟

خير ما فقط ميخواستيم يک داستاني را در بستري تاريخي بسازيم وگرنه قصدم ساختن فيلم تاريخي نبود. ببينيد، فيلم به طور مستقيم به آن حادثه نميپردازد، بلکه آن حادثه به هر حال زمينه اصلي فيلم است، ولي حوادث ديگري در اين فيلم طراحي شده است که زيرمجموعه کار قرار ميگيرد.

 

  از انتخاب بازيگري مثل مريلا زارعي بگوييد.

نقش خيلي خاص و سخت بود و حضور در آن لوکيشن و با آن فضا به هيچ وجه کار آساني نبود و بايد بازيگري انتخاب مي شد که بازي اش از ويژگي خاصي برخوردار باشد. وقتي طرح داشت شکل ميگرفت و ميرفت که به يک فيلمنامه تبديل شود، به خاطر قابليتهاي بازي کسي مثل مريلا زارعي همه به اين نتيجه رسيديم که او ميتواند بهترين گزينه بازيگر نقش زن اين فيلم باشد و خوشبختانه ايشان هم بعد از مطالعه پذيرفت که در اين کار با ما همراه باشد، چون دوست داشت که يک نقش متفاوت را بازي کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.