عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - جاده مشهد- سرخس سراسر مه بود و من ناخودآگاه زمزمه کردم: «بیابان را سراسر مه گرفته است» و ما می‌رفتیم به روستای «آبمال» در ۴۵ کیلومتری مشهد ...

مینی بوسی که کتاب‌ها مسافرانش بودند

 برای پوشش گزارش جشنواره «آشتی با کتاب» که قرار بود شماری از کتابها به چند مدرسه منطقه رضویه اهدا شود.

به دبستان راه آزادی در روستای آبمال که رسیدیم، حیاط دبستان پر بود از جنب و جوش و من ناخودآگاه سفری کردم به کودکیهایم. به همان روزهایی که یکی از دانش آموزان ابتدایی بودم، با سری تراشیده. احساس کردم روی زمین شنی مدرسه شهید باهنر روستایمان قدم میزنم، به همان دیوارها نگاه میکنم و بوی خوب گرمای آغشته به نفت را استشمام میکنم.

مینی بوس با کتابهایش از راه رسید و خبرنگاران هم. بخشدار منطقه رضویه که باید خود را به مراسم دیگری برساند، پس از بازدید از مینی بوس کتابها میگوید: همه کوششها این است که دوستی مردم و دانش آموزان با کتاب بیش از پیش شود هم کیفی و هم کمی؛ چون متأسفانه به رغم تصمیماتی که در این بخش گرفته میشود، اما باز هم وضعیت کتاب و مطالعه در کشورمان شرایط خوبی ندارد.

باغبان ادامه میدهد: در بحث کتاب خوانی آموزش و پرورش به جهت ارتباطی که با خیل عظیم دانش آموزان دارد میتواند در بهبود وضعیت مطالعه کشور نقش مهمی داشته باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد

او گفتههای خود را این گونه به پایان میرساند که: با هماهنگیهای انجام شده در هفتههای آینده، کتابخانه سیاری به منطقه خواهد آمد و با حضور چهار روزه به پنج روستای منطقه خدمت رسانی خواهد کرد.

 ادامه برنامه در سالن نمازخانه دبستان است که شامل اجرای سرود بچهها، شعرخوانی و معرفی یکی از فرهنگیان نویسنده است و بعد گفتههای رئيس اداره آموزش و پرورش منطقه رضويه است که میگوید: «با کمال تأسف در کشوری که باید بیشترین توجه به بحث کتاب و کتاب خوانی بشود، شاهد غفلت از این موضوع مهم هستیم که نیاز به اصلاح دارد.

محمدرضا كمالي گفتههای خود را این گونه ادامه میدهد: شمارگان پایین کتاب نشانه کم توجهی به کتاب و در نتیجه آن کتاب خوانی است و خوشحالم که امروز دوباره برای ارتباط بیشتر با کتاب، این یار مهربان جمع شده ایم.

او اضافه میکند: آمار 13 میلیونی دانش آموزان کشور یک امتیاز برای بالا بردن سرانه مطالعه است و برای رسیدن به سرانه بالای مطالعه لازم است که ما معلمان هم کتاب بخوانیم و مشوق دانش آموزان در بحث کتاب و کتاب خوانی باشیم.

کمالی از اهدای چهار هزار جلد کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به مدارس بخش رضویه تشکر و ابراز امیدواری میکند که این حرکت بتواند در ترویج کتاب و کتاب خوانی در میان دانش آموزان مؤثر واقع شود.

به طور نمادین تعدادی از کتابها به تعدادی از دانش آموزان اهدا میشود و دوباره حیاط دبستان پر از شوق و شور و لبخند میشود.

کتابها باید به مدارس دیگری هم برسد، بنا براین با اعظم طالقانی، معلم و شاعر خوب خراسانی با مینی بوسی که صندلیهایش را به جای آدمها، کتابها پر کردهاند، به روستاهای سلیمانی و نریمانی میرویم . وارد هر مدرسهای که میشویم، آنچه بیش از همه برایم لذت بخش است، تشنگی کودکان سرزمینم برای خواندن است و کمبود کتابهای خوب برای پایان دادن به این تشنگی.

بچه ها که کتابها به دستشان میرسند، گویی بال در میآورند و میخواهند پرواز کنند که کتاب بالی است برای پریدن.

دیروز برای تعدادی از مدارس بخش رضویه روز خوبی بود و برای من هم. میدانم راه نجات کشور از همه مشکلات، کتاب خواندن است و دانش آموزان امروز اگر کتاب خوان نباشند، فردای خوبی در انتظار آنان و سرزمینمان نخواهد بود.

در دلم آرزو میکنم ای کاش روزی برسد که کتابهای خوب در همه مدارس کشورم بویژه در روستاها که از نظر برخورداری از امکانات وضعیت شهرها را ندارند، به وفور در دسترس دانش آموزان باشد و دانش آموزان نیز بدانند آینده روشن در گرو خواندن کتابهای خوب و دوستی با کتاب این یار بسیار مهربان است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.