قدس آنلاین: اگرچه خطا و گناه در درگاه الهی عقوبت هایی دارد و آثار سوئی را به زندگی انسان متحمل می کند اما هستند خطاکارانی که نزد خدا بهترین اند.

بهترین خطاکاران در درگاه خدا!

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه خداوند انسان را از گناهان برحذر داشته و او را در این باره نهی و انذار می کند اما در صورت بروز خطا و اشتباه باب توبه را پیش رویش قرار داده تا انسان به واسطه گناهان از خداوند فاصله نگیرد.

چنانکه در آیه 222 سوره مبارکه بقره بیان شده است: «همانا خداوند توبه گران و پاكيزگان را دوست مى دارد».

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «همه آدميان خطا مى كنند و بهترين خطاكاران توبه كنندگانند.»

ایشان همچنین می فرمایند: «هر آينه شادى خداوند از توبه بنده خود بيشتر است تا شادى نازايى كه بچّه مى آورد و گم كرده اى كه گمشده خود را مى يابد و تشنه اى كه به آب مى رسد.»

و از رسول خدا (ص) است که: «گناهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مایوس به درگاه  خدا نزدیکتر است.»

امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «توبه دل ها را پاك مى كند و گناهان را مى شويد.»

مولای متقیان امام علی (ع) همچنین فرموده اند: «عجب دارم از کسی که نااامید می شود از رحمت خدا و محو کنندگان گناهان با او است.»، پرسیدند: چه چیزی است محوکنندگان گناه؟ فرمودند: «استغفار.»  

امام باقر (ع) نیز فرموده اند: «از جمله محبوبترين بندگان نزد خداوند، گنهكار توبه گر است.»

اگرچه خداوند برای انسان باب توبه را گشوده است، اما پذیرش توبه هم زمانی دارد و می رسد وقتی که دیگر توبه انسان از جانب خداوند پذیرفته نمی شود.

چنان که خداوند در آیه 18 سوره مبارکه نساء می فرماید: «كسانى كه كارهاى زشت مى كنند و چون مرگشان فرا مى رسد مى گويند كه اكنون توبه كرديم و نيز آنان كه كافر بميرند، توبه ندارند».

پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده اند: «.خداوند متعال توبه بنده را، پيش از آن كه به جان كندن افتد، مى پذيرد.»

امام صادق (ع) با دست خويش به گلوى مباركشان اشاره كردند و فرمودند: «هر گاه جان به اين جا برسد عالِم [راهى به] توبه ندارد. آن گاه اين آيه را تلاوت كردند: «همانا توبه بردن به درگاه خدا براى كسانى است كه نادانسته بد مى كنند».

ایشان همچنین می فرمایند: «زمين از حجّت تهى نمى ماند، مگر چهل روز پيش از روز رستاخيز. و چون حجّت برداشته شد، درهاى توبه بسته مى شود و آن گاه، ايمان آوردن كسانى كه تا آن زمان ايمان نياورده باشند سودى ندارد.»

و از حضرت باقر (ع) است: «کسی که از گناه کردن توبه می کند همانند کسی است که گناه ندارد. و کسی که در گناه کردن اسرار ورزد و در گناه بماند ولی آمرزش و بخشش از خدا خواهد مانند مسخره چی است.»

منابع:

بحارالانوار

کافی

نهج الفصاحه

میزان الحکمه

انتهای خبر/

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.