قدس آنلاین- یزد : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت : ایران در هفت ماهه سال جاری ۲۴ میلیارد دلار صادارت غیر نفتی به کشورهای مختلف دنیا داشته است که به لحاظ ارزش ۱۵ درصد کاهش را نشان می‏‏دهد

ایران  در  سال جاری ۲۴ میلیارد دلار صادارت غیر نفتی به کشورهای مختلف داشته است

به گزارش قدس آنلاین از یزد، ولی الله افخمی راد در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان یزد اظهار داشت : صادرات کنندگانی موفق خواهند بود که مقیاس تولید خود را افزایش داده و در بازار کشورهای بزرگ حضوری فعال پیدا کنند

وی با تاکید بر امر صادرات افزود: تشکیل بخش صادرات در هر واحد صنعتی بخصوص واحدهای بزرگ یک ضرورت است و واحدهای کوچک باید ساماندهی و درقالب یک تشکل بزرگ در بازار صادراتی حضور یابند زیرا حضور انفرادای آنها موجب بازار شکنی و رقابت مخرب در بازار می شوند
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه دولت را برنامه‎‎ریزی در این مسیر برای تسهیل صادرات بیان کرد و گفت: خوشبختانه دولت در این رابطه گام‎‎های موثری را با به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌‌ای دنبال کرد که امیدواریم با اجرای توافقات صورت گرفته و رفع تحریم‎‎های بانکی و کاهش هزینه‎‎های صادرات، توان رقابتی صادرکنندگان کشور افزایش یابد و شاهد توسعه این بخش در کشور باشیم.

افخمی‌راد نتیجه اقدامات صورت گرفته دولت تاکنون را اعزام تیم‎‎های اقتصادی متعددی از کشورهای توسعه یافته به کشورمان نه تنها برای فروش محصولاتشان بلکه به منظور افزایش مراودات با کشورمان و نیز سرمایه‎‎گذاری با مشارکت در سرمایه‎‎گذاری‎‎های کشورمان خواند.

این مسئول تصریح کرد : در این چند ساله در کشورهای همسایه شاهد حضور زیاد واحدهای کوچک بودیم که باعث سقوط قیمت و برخی مشکلات شده بود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به کاهش صادرات کشور در هفت ماهه نخست امسال گفت: امیدواریم شاهد حجم صادرات کشور در سالهای آینده باشیم و در جهت صنعتی شدن در مقیاس بزرگ گام برداریم.

این مسئول علت کاهش ارزش صادراتی در این مدت را عمدتاً به دلیل سوق یافتن صادرات به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشور و نیز کاهش ارزش مواد نفتی به عنوان مواد اولیه برخی از محصولات صادراتی ذکر و ابراز امیدواری کرد که در پنج ماهه باقیمانده از سال، این کاهش جبران شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ازخام فروشی مواد صنعتی درکشور خودداری می شود افزود: در هر هفته یک کشور خارجی در قالب مسوولان سیاسی و به همراه تجار کشور خود به ایران سفر می کنند.

وی خاطرنشان ساخت : اگر امروز تنها تولید برای بازار داخل مدنظر قرار گیرد با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که در شرایط کنونی سرمایه‎‎گذاری بدون در نظر گرفتن سهمی برای بازارهای خارجی بی‎‎نتیجه خواهد ماند و رکود حاکم بر کشور حکم می‎‎کند که فعالان صنعتی، محصولات خود را با نگاه صادراتی تولید و روانه‌ی بازار کنند.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت بر لزوم ایجاد بخش صادراتی در هر واحد تولیدی تاکید وافزود: امروز در امر بازاریابی و فروش محصولات باید از بازاریان حرفه‌‌ای و حتی در صورت نیاز از بازاریابان خارجی بهره گرفت.

وی افزود : در صدد هستیم تا کمک هزینه اعزام هیات های تجاری، پرداخت بخشی از هزینه بنگاه ها برای شرکت در نمایشگاه خارج از کشور، کاهش کارمزد تسهیلات بانکی و اعطای یارانه حمل و نقل صادراتی را پرداخت کنیم .

این مسئول در پایان سخنانش با تاکید بر ایجاد کنسرسیوم‎‎های صادراتی برای واحدهای کوچک تولیدی و به منظور از جلوگیری از آسیب‎‎های ناشی از حضور این واحدهای کوچک در حوزه صادرات، تصریح کرد : استان یزد استانی صنعتی محسوب می‎‎شود ولی برای رسیدن به مقاصد بزرگ‎‎تر باید گام‎‎های بلندتری را در حوزه صادرات استان برداشت.

در این مراسم از 20 صادرکننده نمونه استان با اهدایی تندیس و لوح تقدیر قدردانی و از تمبر یادبود صادر کنندگاه برگزیده استان یزد رونمایی شد.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.