قدس آنلاین _ سارا آویشی: وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان از وجود ۳۵ دانشگاه دولتی و ۱۱۷ دانشگاه خصوصی در افغانستان خبر داد.

۳۵ دانشگاه دولتی و ۱۱۷ مرکز آموزش خصوصی در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، فریده مومند ظهر امروز در در نشست مشترک وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان و هیئت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد، که در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد، از تحولات کمی و کیفی در دانشگاه‌های افغانستان خبر داد و اظهار کرد: ارزیابی از موسسات خصوصی، تبیین قواعد و بازنگری در مقررات آموزشی از جمله اقدامات صورت گرفته برای ارتقای سطح کمی و کیفی دانشگاه‌های کشور افغانستان است.

وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان به تعداد دانشگاه‌های این کشور اشاره کرد و بیان داشت: 35 دانشگاه‌های دولتی و 117 دانشگاه‌های خصوصی در کشور افغانستان برای استفاده دانشجویان این کشور وجود دارد.

مومند با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در ارتباط با ارتقای سطح کمی و کیفی دانشگاه‌های کشور افغانستان انجام شده است، خاطرنشان کرد: مطابق با نیاز روز تغییراتی در قانون تحصیلات عالیه کشور افغانستان انجام شده است که بر اساس این تغییرات افرادی که به عنوان استاد انتخاب شده و دارای مدرک کارشناسی بودند از استادی برکنار و به جای آن اساتیدی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و مدارک بالاتر داشتند جایگزین این افراد شدند.

وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان با بیان اینکه سه دانشگاه ایرانی در افغانستان حضور داشته و فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه آزاد، پیام نور و جامعه المصطفی از جمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی‌ هستند که در کشور افغانستان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان افغانستان، بیان کرد: ما مشکلات دانشجویان کشور افغانستان را با وزارت و متصدیان امور مطرح و از آنان تقاضای همکاری کردیم.

وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان با اشاره به اینکه در این راستا تفاهمنامه بین این دو کشور زیاد است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم پیگیری، این تفاهم نامه‌ها اجرایی نشده است.

مومند در ارتباط با هدف خود از سفر به کشور ایران و دیدار با مسئولتن دانشگاه فردوسی مشهد، خاطرنشان کرد: هدف من از این سفر پیگیری تفاهم نامه‌هایی دو کشور منعقد اما اجرایی نشده است.

وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان با بیان اینکه بورسیه‌های زیادی در باب افزایش بنیه تحصیلی وجود دارد ولی تاکنون عملیاتی نشده است، بیان کرد: ما می‌خواهیم دو طرف ایران و اغفغانستان کمیته‌هایی ایجاد کنند تا بتوانیم قرارداد‌های میان این دو کشور را اجرایی کنیم.

مومند در ارتباط با لزوم تعامل علمی ایران و افغانستان، عنوان کرد: در حوزه پژوهش و تحقیق ما می‌خواهیم روابط خود را با کشور ایران توسعه دهیم و در حوزه تحقیق و پژوهش از تجربیات مفید کشور ایران استفاده کنیم.

در این مراسم رئیس دانشگاه فردوسی مشهد مقدس نیز اظهار داشت: دو کشور ایران و افغانستان آنقدر به مسئله علم و دانش اهمیت می‌دهند که حاضرند به هر میزان که ضروری باشد برای علم هزینه کنند.

محمد کافی به اهمیت دو کشور در مسئله علم اشاره کرد و بیان داشت: کشور ایران و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد تلاش بسیاری کرده است تا برای افزایش تعامل ایران و افغانستان در زمینه علم و دانش اقدامات فراوانی انجام دهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ارتباط با امضای تفاهم نامه میان دو کشور، بیان کرد: دوره امضا و انعقاد تفاهم نامه‌ها گذشته است و ما امروز باید بتوانیم از اشتراکات فراوانی که میان دو کشور وجود دارد استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران و افغانستان تعاملات بسیاری در زمینه علم با یکدیگر دارند و چون هر دو کشور ایران و افغانستان میراث دار زبان فارسی هستند باید منابع خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه علم میراث بشریت است، خاطرنشان کرد: علم  حد و مرز ندارد و خطوط مرزی نمی‌تواند این میراث را از هم جدا کند.

کافی تاکید کرد: دانشگاه فردوسی تعاملات خوبی با دانشگاه‌های خصوصی افغانستان داشته و فعالیت‌های بسیاری در حوزه آموزش از راه دور با این کشور برقرار کرده است؛ به طوریکه می‌توان گفت: دانشگاه فردوسی در خدمت استادان و دانشجویان کشور افغانستان است.

وی عنوان کرد: دانشگاه فردوسی در 10 سال گذشته توانسته مراکز آموزشی خصوصی را نیز مدیریت کند و در واقع  دانشگاه فردوسی را می‌توان جزء دانشگاه‌هایی نام برد که میزبان بیشترین دانشجوی خارجی است.

کافی با بیان اینکه آنچه در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می‌شود متعلق به همه ملت ایران است، خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی توانسته در دو دهه گذشته جهش علمی خوبی داشته باشد که در همین راستا مقالات علمی دانشجویان این دانشگاه با تعامل دانشجویان افغانستان جزء بهترین مقالات بین المللی هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.