پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه درآستانه دو انتخابات بزرگ وسرنوشت ساز قرار داریم به نظر میرسد دولت همچنان به تعمیر وترمیم نمایندگان عالی خود دراستانهاودربعضی مواقع شهرستانها مشغول است و این درحالی است که این نمایندگان عالی دولت باید تا کنون برای برگزاری انتخابات امادگیهای لازم را کسب کرده وزمینه را برای برگزاری انتخاباتی پرشور وباحضور حداکثری مردم بدون هیچگونه جانبداری فراهم نمایند.

تغییراستاندارن وفرمانداران پروژه ای که ادامه دارد/توقف ۳ماهه تغییرات مدیران اجرایی فقط بخاطر انتخابات/اقدامات برخی استانداران علیه دولت دلیل اصلی برکناری آنهاست

درعین حال دولت درهر زمانی ممکن است پی ببرد که استاندار یا مدیری انگیزه یا توانایی کافی برای احراز آن پست را ندارد یا به حضور وی درمکانی دیگر نیاز بیشتری احساس میشود و همین توجیهی شود برای تغییر و جایگزینی اما باید درنظر داشت که تزلزل مدیریت بویژه درسطوح عالی باعث خواهد شد تا بسیاری از بخشهای مدیریتی معطل وراکد بماند.

درهمین حال وزیر کشور اعلام کرد ممکن است مسئولان محلی از استاندار گرفته تا بخشدار در ماه های آتی تغییر کنند.

رحمانی فضلی وزیر کشور درباره تغییر دو استاندار در روزهای گذشته گفت: تغییر استانداران تاثیری در انتخابات ندارد. دست ما نباید هیچ زمانی در جابجایی مدیران بسته باشد. یکی از برنامه های ما انتخابات است. وزارت کشور و استانداران مسئولیت های متعددی از جمله انتخابات دارد. مولفه انتخابات به تنهایی نقش موثری ندارد. تعویض استانداران در راستای همان ارزیابی هایی بوده که از قبل داریم.

او در ادامه گفت: این تغییرات ممکن است در فضای سیاسی سئوال برانگیز شود. ولی واقعا اینطور نیست. با ارزیابی ها به این نتیجه رسیدیم. امکان دارد باز هم تغییر در استانداران، فرمانداران و بخشداران داشته باشیم ولی بهتر است ما در این ۳ ماه تغییر نداشته باشیم ولی اگر ضرورت اقتضا کند این کار را می کنیم.

درهمین حال سخنگوی وزارت کشور گفت: وقتی دولتی تغییر پیدا می کند به تبع آن مدیران نیز تغییر می کنند که این مسئله ای عادی است و اصلا عجیب و غریب نیست.

حسینعلی امیری تصریح کرد: دولت ما از طریق دموکراسی انتخاب می‌شود و با تغییر آن، مدیران نیز تغییر پیدا می کنند که این امر به منظور گردش نخبگان و مدیران است که امری طبیعی است و اصلا عجیب و غریب نیست که مدیران با تجربه را در مسئولیت‌هایی که نیاز به توانایی او دارند جا به جا کنیم.

وی ادامه داد: انتخاب استانداران از طریق گزینه‌های پیشنهادی دولت، کنش‌های سیاسی، مقامات ملی و محلی مطرح می‌شود که توانمندی و تجربه آن‌ها بررسی می‌شود و بهترین گزینه انتخاب می‌شود، اینکه استانداران در نیمه کار دولت انتخاب می‌شوند برای دولت و استان سخت اما ضروری است.

*** انگیزه های سیاسی در تغییر استانداران

درهمین حال عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عزل و نصب ها در دولت ها باید بر اساس کارآمدی افراد صورت گیرد تا برچسب رفتار سیاسی به مجریان زده نشود.

حسین گروسی با اشاره به تغییر برخی استانداران دولت یازدهم اظهار داشت: اعتقاد دارم که تمام انتصاب ها و عزل ها در دولت بر اساس کارآمدی و نا کارآمدی است. کشور ما به اندازه کافی از سوی این مسائل ضربه خورده است بنابراین لازم می دانم تغییرات بر اساس کارآمدی افراد انجام شود .

نماینده مردم شهریار در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: البته نباید به تغییرات با نگاه منفی نگریست. چرا که در برخی مواقع در انتخاب افراد اشتباهی صورت می گیرد و لازم است تجدید نظر نشود و افراد بهتری جایگزین شود.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر باید مراقبت شود که این عزل و نصب ها سیاسی نباشد به این معنا که افراد کارآمد به اشتباه تغییر نکنند که از این تغییر رفتار سیاسی برداشت شود. 

گروسی با تاکید بر اینکه تغییر در مسئولان اجرایی لازمه کشور داری است، عنوان کرد: متاسفانه در دولت ها صرف نظر از اینکه با کدام گرایش روی کار آمده اند، از نیروهای سیاسی توانمند و کارآمد در هر بخش آن طور که باید و شاید به استفاده نمی کنند.

دراین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص جابجایی استانداران در دولت یازدهم گفت: دولت هر زمان که احساس کند فردی را به اشتباه انتخاب کرده است می تواند آن را جابجا کند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به تغییرات در برخی استانداری ها کشور اظهار داشت: باید بررسی شود که دلایل تغییرات در این استان ها چه بوده است. در این باره نمایندگان همان استان می توانند بهترین بررسی را داشته باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با این حال تاکید کرد: با این حال تغییر در استانداری ها در هر دولتی اتفاق می افتد. البته مسئولان کشوری باید تلاش داشته باشند افراد مناسب، توانمند و با انگیزه کافی را برای مسئولیت های مختلف انتخاب کنند.

وی در این باره که تغییر استانداران در سال انتخابات چه معنایی دارد، گفت: به هر حال دولت هر زمان که احساس کند در انتخاب افراد اشتباه کرده است می تواند آنها را تغییر دهد. تغییر در مسئولان اجرای در هر زمانی که صورت گیرد ضرر کمتری به مردم می زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اینکه بدانیم تغییر در استانداری ها سیاسی است یا خیر باید بررسی کنیم افرادی که جایگزین استانداران سابق شده اند افراد سیاسی هستند یا کاری. این بررسی تنها از عهده نمایندگان همان استان و منطقه بر می آید.

***حمایت پررنگ برخی استانداران از مخالفان دولت

دراین راستا همچنین عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به تغییر برخی استانداران گفت: حمایت استانداران از کاندیداهای رقبای دولت به حدی پر رنگ شده است که دولت مجبور به تغییر در مسئولان اجرایی شد

ابراهیم نکو با اشاره به تغییرات اخیر در استانداران اظهار داشت: متاسفانه گاهی شاهد آن هستیم که برخی استانداران با نزدیک شدن به انتخابات به لحاظ عملکرد سیاسی رفتاری قابل قبول ندارند. این رفتار به گونه ای است که آنها از مخالفان دولت دفاع می کنند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی موارد عملکرد اجرایی استانداران مقبول نیست، ادامه داد: هر زمان که دولت احساس کند که مسئولان اجرایی عملکرد مناسبی ندارند و از مسیر منحرف شده اند این اختیار را دارد که دست به تغییر بزند.

وی با تاکید بر اینکه  دولت در بهترین زمان دست به تغییر استانداران زده است، اظهار داشت: اعتقاد دارم وزیر کشور حساب شده استانداران را تغییر داد هر چه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک شویم به شائبه سیاسی شدن اقدامات دولت دامن زده می شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به شعار فراجناحی روحانی تغییر استانداران را در همین راستا تلقی کرد و گفت: حمایت از مخالفان دولت در تضاد با روحیه فراجناحی است بنابراین تغییر در استانداری ها دقیقا در راستای همین شعار صورت گرفته است.

درهمین راستا دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در خصوص تغییرات اخیر در برخی استانداران اظهار داشت: دولت یازدهم فارغ از نگاه سیاسی استانداران را تغییر داد.

علیرضا محجوب با بیان اینکه تغییر در مسئولان اجرایی از ابراز دولت است، تاکید کرد: تغییر در استانداری ها از اختیارات و حقوق رئیس جمهور و وزیر است  و من این اعتقاد را حتی زمان دولت احمدی نژاد نیز داشتم چرا که باید اجازه داد دولت با افرادی که بهتر می تواند کار کند، همکاری داشته باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس در مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص شعار فراجناحی بودن دولت روحانی اظهار داشت: هر کسی باید به شعارهایش پایبند باشد البته تا به امروز ندیده ام که دولت روحانی تصمیمی بر خلاف شعارهای ابتدایی خود گرفته باشد.

محجوب تاکید کرد: جابجایی ها برای پیشرفت امور در کشور لازم است و نباید دست دولت را در این مسیر بست.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر دولتی می خواهد با افرادی که با آنها راحت تر هست کار کند اظهار داشت: البته اعتقاد داریم که نباید تصمیمات به خصوص در این ایام با رویکرد تند و افراطی گرفته شود. تا امروز دولت روحانی و شخص رئیس جمهور از اقدامات تند و افراطی فاصله گرفته اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.