قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شهرستان شبستر در اولویت طرح‌های احیای دریاچه ارومیه است، گفت: تا زمانی که مدیریت استان را در اختیار داریم اجازه نمی‌دهیم حتی یک خانوار به دلیل مشکل دریاچه ارومیه از خانه و کاشانه خود کوچ کند.

نمی‌گذاریم به‌خاطر دریاچه‌ارومیه کسی کوچ کند/ انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه‌ارومیه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شبستر، افزود: با توجه به پیشینه درخشان فرهنگی، اقتصادی، علمی و ادبی شبستر و وجود زادگاه پدری مقام معظم رهبری در آن و پیشرو بودن این شهرستان در امور خیرخواهانه، جا دارد که این شهرستان را شهرستان ولایت و خیرین بنامیم.
وی در ادامه به هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه شهرستان شبستر اشاره کرد و با قابل قبول خواندن پیشرفت اجرایی این سند، گفت: مهم‌ترین هسته کلیدی این سند تغییر الگوی کشت است که در این راستا 1.5 هکتار کشت گلخانه‌ای، یک هکتار کاشت زعفران و یک هکتار کاشت پسته محقق شده است.
جبارزاده افزود: اجرای آبیاری تحت فشار در 225 هکتار از زمین‌های منطقه و تبدیل دامداری سنتی به صنعتی به تعداد 24 هزار واحد دامی از دیگر اقدامات انجام یافته سند تدبیر توسعه شهرستان شبستر است.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت آب شرب شهرستان شبستر، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری با تلاش‌های انجام شده وضعیت دسترسی مردم شبستر به آب شرب سالم بهبود یافته و مشکل چندانی در این خصوص نداشته‌ایم، با این حال حل مشکل آب شرب این شهرستان در اولویت کاری شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.
وی از پیشرفت پروژه بزرگراه صوفیان - سلماس خبر داد و گفت: این طرح به علت این که به صورت ملی با 13 طرح دیگر تجمیع شده و ردیف مستقلی ندارد به کندی پیش می‌رود.
جبارزاده از نماینده مردم شبستر در مجلس خواست تا این طرح را به صورت مجزا و مستقل به مجلس ارائه کند تا بتوان از تزریق منابع مالی دیگر برای تسریع و تکمیل طرح بهره ببرد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به نرخ بیکاری 4.6 درصد در شهرستان شبستر که پایین‌تر از نرخ متوسط کشوری و کمترین نرخ بیکاری در بین شهرستان‌های استان است، گفت: جوانان نباید اشتغال را با استخدام یکی بدانند، به ویژه در شرایط کنونی که به دلیل استخدام‌های بی‌رویه در دولت گذشته، سیستم اداری با مازاد کارمند مواجه است و امکان جذب کارمندان جدید وجود ندارد.
وی با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود، افزود: رونق اقتصادی در شرایط پساتحریم تنها با وجود افراد شاغل متخصص و فنی در تمام حوزه‌ها تحقق می‌یابد و جوانان باید خود را برای این شرایط آماده کنند.
جبارزاده با اشاره به امکان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در شهرستان شبستر، گفت: در حال مذاکره با یک گروه آلمانی برای ساخت یک نیروگاه 100 مگاواتی سیکل ترکیبی در این شهرستان هستیم.
استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام یافته برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت:‌ طرح‌های احیای این دریاچه در 26 پروژه کلی تدوین شده و هیچ محدودیتی برای اختصاص منابع مالی برای این پروژه‌ها وجود ندارد.
وی، احیای دریاچه ارومیه را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: روند خشکی دریاچه از چندین سال قبل آغاز شده بود اما پیش از دولت یازدهم اقدام عملی و موثری برای احیای آن انجام نشده بود.
جبارزاده از انتقال آب از رودخانه زاب در استان کردستان به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: 90 درصد آب دریاچه ارومیه از طریق آذربایجان غربی تامین خواهد شد و تنها 10 درصد آن متعلق به آذربایجان‌شرقی است که بر همین اساس نیز اعتبارات احیا توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرستان شبستر در اولویت طرح‌های احیای دریاچه ارومیه است، تاکید کرد: تا زمانی که مدیریت استان را در اختیار داریم اجازه نمی‌دهیم حتی یک خانوار به دلیل مشکل دریاچه ارومیه از خانه و کاشانه خود کوچ کند.
جبارزاده افزایش بارش‌های آسمانی را لازمه موفقیت طرح‌های احیای دریاچه ارومیه عنوان و ابراز امیدواری کرد تراز آب دریاچه ارومیه در آینده به حد معقول و برنامه‌ریزی شده برسد.
استاندار آذربایجان‌شرقی در ابتدای سخنان خود با گرامی‌داشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین و هفته بسیج، گفت: در حال حاضر، بسیج به یک فرهنگ و روحیه جهانی تبدیل شده و هر کشوری که بخواهد در برابر زورگویان و متجاوزان بایستد باید به این فرهنگ متوسل شود.
فرماندار شبستر هم در این جلسه گزارشی از روند اجرای سند تدبیر توسعه و همچنین مسائل و مشکلات و اقدامات انجام یافته در جهت توسعه و پیشرفت این شهرستان ارایه کرد.
سید سعید کاشانی با اشاره به مشکل آب شرب شهرهای شبستر، تسوج، سیس، کوزه‌کنان و بندر شرفخانه، گفت: برای رفع این مشکل تا کنون 38 میلیارد و 800 میلیون ریال از طریق آب و فاضلاب شهری استان هزینه شده است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.