گروه معارف/ آمنه مستقیمی - بنابر قول و وعده الهی در آیه پنج سوره مبارکه قصص «ما مي‌خواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم‌» این مستضعفان هستند که زمین را به ارث خواهند برد ...

جهان در عصر ظهور  آرام می‌شود

و پیشوا می‌شوند و بنابر روایات، این مهم رخ نمی دهد مگر در آرمانشهری که قرار است موعود آخرالزمان (عج) آن را تأسیس کند. از این رو با حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی، پژوهشگر تاریخ اسلام و مؤلف کتاب هایی همچون «عصر الظهور»، «الوحده الإسلامیه من وجهه نظر أهل البیت علیهم السلام» و «الوهابیه والتوحید» درباره وضعیت مستضعفان در دولت مهدوی به گفت و گو پرداخته ایم که اینک پیش روی شماست.

 

 چرا به تصریح قرآن و روایات، زمین میراث مستضعفان خواهد بود و آن‌ها هستند که بعد از ظلم و جوری که متحمل می‌شوند حاکمان زمین خواهند شد؟

- خداوند متعال در آیه 105 سوره مبارکه انبیا می‌فرماید: «ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمین خواهند شد…»

بر این اساس، باید توجه داشت خداوند تبارک و تعالی وقتی حضرت آدم (ع) را در زمین قرار داد می‌دانست که ظالمان بر آن مسلط خواهند شد و در زمین ظلم و فساد خواهند کرد، زیرا به تصریح قرآن او می‌داند آنچه را ما نمی دانیم.

اما به تصریح همین آیات نورانی، او به ظالمان فرصت می‌دهد شاید از راه رفته باز گردند و چون این مهلت به پایان رسد، حجت حق یعنی امام عصر(عج) را از پس پرده غیبت به سوی مردم می‌فرستد تا وصی پیامبر خاتم(ص) زمین را پر از عدل و داد کرده و ظلم ظالمان را برچیند و مستضعفان را حاکمان زمین قرار دهد.

بنابراین، وعده خداوند چنان بوده که به بشر مهلت دهد، حتی اگر ستم و ظلمی به دیگران روا دارد! اما این فرصت پایانی دارد و دولت عدل الهی به دست حضرت حجت(عج) برپا می‌شود و با این دولت عدل تا روز قیامت دیگر هیچ ظلمی اعمال نخواهد شد و این دولت تا قیامت ادامه خواهد داشت.

جالب آنکه افزون بر قرآن که زمین را ارث صالحان می‌داند، در ادبیاتِ یهود و مسیحیت نیز حاکم زمین فردی صالح است و از همین رو به حضرت ولی عصر (عج) «اباصالح» می‌گویند.

 

 مگر جهان در عصر ظهور دستخوش چه تحولاتی می‌شود که موازنه قدرت چنین تغییری می‌کند؟

- بنابر تصریح روایات، در سایه دولت کریمه مهدوی، ظلم و ستم به پایان رسیده و عدالت و قسط در بالاترین درجه خود اقامه می‌شود، به گونه ای که مستضعفان حاکم زمین شده و برکات و خیرات الهی و رفاه زمین نصیب آن‌ها می‌شود.

بنابر آنچه ائمه معصوم(ع) بیان کرده‌اند، تحولات مثبت در جهان در این دوران به گونه‌ای است که زنده‌ها با حسرت می‌گویند: ای کاش آن‌ها که مرده‌اند، زنده می‌شدند و چنین دورانی را می‌دیدند! زیرا حضرت حجت(عج) برکات زمین را استخراج کرده و به یُمن وجود مقدس ایشان، برکات از زمین و آسمان به بشر عرضه می‌شود و همه این‌ها به مستضعفان نیز فرصت بهره مندی از نعمت‌های الهی را می‌دهد.

 

 امروز شاهد انحصارگرایی قدرت‌های استکباری در بهره مندی از ثروت‌های جهان و نیز تلاش بی وقفه آن‌ها برای کوتاه کردن دست دیگران از این منابع هستیم، در عصر ظهور وضعیت مستضعفان در دستیابی به منابع ثروت جهان چگونه است؟ آیا در این باره نیز تغییر شامل حال آن‌ها می‌شود؟

- بله، به تصریح روایات شیعه و اهل سنت، زمین در عصر ظهور همه ذخایر، طلاها و ثروت هایش را به حضرت صاحب الزمان (عج) عرضه می‌کند و ایشان نیز سخنرانی کرده و می‌فرمایند:  ای اهل زمین! بیایید از آنچه برای آن قطع رحم کردید و یکدیگر را کشتید، بهره مند شوید.

به عبارت بهتر، ایشان همه ذخایر را از زمین بیرون می‌آورند و سبب می‌شوند زمین در همه نقاط دنیا، ظرفیت‌ها و استعدادهایش را آشکار کند، به گونه ای که همه جا سبز و خرم شده و دیگر اثری از بیابان باقی نخواهد ماند. علاقه‌مندان برای دانستن بیشتر در این باره می‌توانند به معجم امام مهدی(عج) و تصریحاتی که نسبت به رفاه در عصر ظهور شده است، مراجعه کنند.

 

 اینکه مستضعفان حکومت جهان را بر عهده می‌گیرند چگونه اتفاق می‌افتد و حکومت آن‌ها بر اساس چه طرح و برنامه ای خواهد بود؟

- بنا بر روایات، حضرت حجت(عج) پس از قیام به جنگ با ناصبی‌ها که شبیه وهابیت امروزی هستند، پرداخته و پس از شکست آن‌ها وارد بیت المقدس می‌شوند.

پس از آن، یهود و مسیحیت که از ایشان شکست خورده اند درصدد انتقام برآمده و میان آن‌ها و امام عصر(عج) درگیری رخ می‌دهد، در این زمان است که حضرت عیسی(ع) نزول کرده و با وساطت ایشان، بین مسیحیان و حضرت صاحب الزمان(عج) صلح می‌شود و آنگاه است که جهان آرام خواهد شد.

سپس امام عصر(عج) دولتِ کشورهای مختلف را انتخاب می‌کنند و با نظارت ایشان جهان به 313 ایالت تقسیم می‌شود که 313 والی و یار ایشان زمام این ولایات را بر عهده می‌گیرند و جالب آنکه 50 تن از این 313 نفر بانوان هستند اما همه آن‌ها با نظارت کامل و مطابق با دستورها و راهبردهای امام زمان(عج) وظایف حکومتی خود را به انجام می‌رسانند.

بنابر آنچه در روایات آمده، در سایه چنین دولتی ابعاد گوناگون علم نیز آشکار و تمام 27 حرف آن مشخص می‌شود، به گونه‌ای که از این پیشرفت علم تعبیر به غیرعادی می‌شود و حتی جوانان غربی علاقه مند می‌شوند که علوم مختلفی همچون طب و... را در دانشگاه‌های دولت مهدوی فرا بگیرند.

آنگاه است که دیگر بین مستضعفان و قدرت‌ها در برخورداری از علم تفاوتی وجود ندارد و آن‌ها نیز به قدر خواست و توان از علوم گوناگون بهره مند می‌شوند.

 

 با توجه به آنکه ظهور و انتظار پویا به زمینه سازی نیاز دارد، نقش ایران اسلامی را در این زمینه سازی بویژه انگیزه بخشی به مستضعفان برای آمادگی ظهور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- روایات شیعه و سنی تصریح دارند ایران نقشی مؤثر در وقایعِ قبل، حین و پس از ظهور و نیز در یاری امام عصر(عج) دارد و حتی در فراهم سازی مقدمات ظهور ایفاگر نقشی مهم است.

امروز هم ایران اسلامی نماد مقاومت در مشرق زمین است که انگیزه مبارزه و ایستادگی مقابل طاغوت‌های زمان را به مستضعفان می‌دهد؛ البته منتظران حضرت مهدی(عج) نیز باید با استقامت و عمل به فتاوای مراجع تقلید در این زمینه سازی ایفاگر نقش باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.