از ابتدای ورود روس‌ها به سوریه بیم برخورد میان آن‌ها با ارتش ترکیه می‌رفت و عاقبت این برخورد رخ داد و ترک‌ها به نوعی با ساقط کردن یک فروند جنگنده سوخوی ۲۴ روسی، پیشدستی کردند.

آنکارا نگران خشم کرملین

روس‌ها می‌گویند جت سرنگون شده، چهار کیلومتر با مرز ترکیه فاصله داشته و لذا پس از سرنگونی هم در خاک سوریه ساقط شده و خلبان‌ها نیز با چتر در خاک سوریه فرود آمده و به دست تروریست‌ها اسیر شده‌اند و این‌ها همه حکایت از آن دارد که جنگنده مذکور هرگز وارد خاک ترکیه نشده است.

روس‌ها از ابتدای ورود به سوریه دانستند که مسیر اصلی تدارکات تروریست‌ها از طریق مرزهای ترکیه است و لذا پایگاه‌های داعش را در این مناطق بشدت بمباران می‌کردند.

 اردوغان که شاهد بود تمام سرمایه‌گذاری‌اش در سوریه مقابل چشمش و بر اثر بمباران‌های پیاپی و سنگین روس‌ها به باد می‌رود در پی چاره‌ای بود تا این حملات را متوقف کرده و یا حداقل از شدت آن
 بکاهد.

 آن‌ها بارها تذکرات و هشدارهایی به روس‌ها دادند و پیش از آن سعی کردند طرح پرواز ممنوع را در آن منطقه به کرسی بنشانند و اما هیچ کدام از این موارد ثمری نداشت. اکنون به نظر می‌رسد ترکیه دست به یک ماجراجویی تمام عیار زده است و باید دید آیا ناتو از این حرکت آن‌ها حمایت می‌کند یا خیر؟

پوتین تهدید کرده است که این اقدام عواقب سنگینی برای آنکارا خواهد داشت. همزمان آن‌ها اتباع خود را از سفر به ترکیه منع کرده و برخی روابطشان را به حالت تعلیق درآوردند. در ترکیه این اقدام اثر مستقیم روی شاخص بورس و افزایش قیمت ارزهای خارجی گذاشت.

ترکیه بلافاصله نامه نگاری‌هایی با سازمان ملل و ناتو کرد و خواهان تشکیل جلسات فوری شد. اندکی بعد نیز آن‌ها مدعی شدند از روسی بودن جنگنده سرنگون شده اطلاعی نداشته‌اند! بان کی مون و مقامات ناتو و بسیاری از مقامات سیاسی جهان خواستار خویشتنداری طرفین شده‌اند.

 اما آیا روس‌ها از کنار این واقعه می‌گذرند، خاصه آنکه در همان روز یک بالگرد آن‌ها نیز ساقط شده است که باز هم ترک‌ها در این خصوص متهم هستند.

در صورت سکوت روس‌ها این اتفاقات باز هم تکرار خواهد شد و اما اگر ناتو در این قصه حامی ترکیه باشد کار مسکو سخت خواهد بود. باید منتظر ماند و دید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 1
    وای وای-تن جهان اسلام میلرزه ازاین استکبار جهانی شرق-بی عرضه ترازپوتین هیچکس نیست،پوتین اینقدر وابسته به اقتصادومادیات است واینو غربیها هم بخوبی میدانند-این غربیها بیخودی پوتین رابزرگ جلوه میدهند-که اگرجنگی شد مردمشونو اماده داشته باشند
  • علی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 1
    روسها هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
  • شمال IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام .حالا وقتشه روسیه وایران pkk رابه ضدهوایی عتیه ترکیه که اولین بنیان گذارداعش است. مسلح کنند.
  • ترکاشوند IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    من بجای پوتین بودم همان ساعت اولیه هدف قرار گرفتن جنگنده ی روسیع توسط ترکیه تمام پایگاه هوایی ترکیه وکاخ ریاست جمهوریش را باموشک می زدم ،ترکاشوند