فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - معاون هماهنگی امور زائرین استاندار خراسان رضوی از آماده شدن قسمتی از جاده مخصوص زائران پیاده خبر داد و گفت: ...

۲۲ کیلومتر از جاده مخصوص زائران پیاده پس از اربعین افتتاح می‌شود

 22 کیلومتر از این جاده احداث شده 14 آذر ماه افتتاح می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.

واحدی در کارگروه زائران پیاده خراسان رضوی اظهار داشت: این جاده ویژه زائران پیاده است و تردد خودروها در آن  به جز  خودروهای حامل تدارکات زائران پیاده ممنوع است.

وی با بیان اینکه تعریض 15 کیلومتر از محور گلبهار- مشهد نیز به اتمام رسیده است، تصریح کرد: محور تعریض شده نیز باید برای تردد و خدمات رسانی به زائران پیاده بارگاه منور رضوی جدا باشد، بنابراین تردد خودروها در آن ممنوع است.

  ممنوعیت نصب موکب بر خلاف جهت تردد زائران پیاده

 وی در ادامه با تأکید بر اینکه جانمایی و استقرار موکب و ایستگاه‌های خدمات رسان به زائران دهه آخر صفر باید طی هفته آینده نهایی شود، گفت: به دلیل بحث خدمات رسانی به زائران اربعین، کارها در حوزه موکب های زائران پیاده دهه آخر صفر، قدری با کندی پیش می‌رود که باید در این امر تسریع شود.

محمدحسن واحدی افزود: در مشهد نیز باید کار جانمایی و استقرار ایستگاه‌های صلواتی در این شهر تا پایان هفته آینده توسط فرماندار به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه نصب موکب برخلاف جهت تردد زائران پیاده ممنوع است، اضافه کرد: با هدف تأمین امنیت زائران، پلیس نسبت به جمع آوری موکب های خدمات رسان خلاف جهت تردد زائران پیاده اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مبلغان موکب ها باید تأییدیه سازمان تبلیغات اسلامی را دارا باشند، اضافه کرد: پیوست فرهنگی زائران پیاده نیز تهیه و ابلاغ شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت رعایت مسایل امنیتی  خاطر نشان کرد: آب آشامیدنی توسط اداره آب و فاضلاب مشهد به صورت بطری های یک بار مصرف بین موکب ها برای زائران امام رضا(ع) توزیع می‌شود و تامین آب غیر شرب نیز بر عهده  شهرداری ها از جمله مشهد و ملک آباد است.

  ارایه خدمات به شرط ثبت نام

واحدی با تأکید بر اینکه زائران و مدیران  کاروان های  پیاده باید در سامانه معرفی شده ثبت نام کنند، گفت: خدمات از جمله اسکان به زائرانی ارائه می‌شود که در این سامانه ثبت نام کرده باشند.

  پیش بینی برای اسکان 100 هزار زائر

وی با اشاره به ضرورت آمادگی ارگان هایی مانند آموزش و پرورش و شهرداری برای اسکان زائران خاطرنشان کرد: امسال برای دهه آخر صفر 100 هزار اسکان مورد نیاز است که در سال گذشته این شمار 61 هزار اسکان بود.

  اعزام 70 تریلی و کامیون پشتیبانی استان برای اربعین

مدیر کل امور رفاهی زائران خراسان رضوی نیز با بیان اینکه حدود 70 تریلی و کامیون پشتیبانی از استان به عراق ارسال شده است، گفت: ایستگاه کوت نیز در 75 کیلومتری مرز مهران به کربلای معلی فعالیت خود را آغاز کرده است و در آن  روزانه توزیع  دو هزار غذای گرم و چندین هزار پذیرایی سبک ارایه می‌شود.

رسولی نژاد با بیان اینکه برای اسکان هزار نفر نیز فضا پیش بینی شده است، اضافه کرد: 35 موکب دیگر نیز از سوی استان در عراق برپا شده که ظرفیت پذیرش و خواب در آن برای حدود  100 هزار نفر فراهم شده است.

وی در بخش دیگری یادآورشد: برای اسکان زائران دهه آخر صفر، مشهد الرضا(ع) فضاهایی مانند مدارس، سالن‌های ورزشی، بسیج، سپاه و ادارات در نظر گرفته شده است.

 کمک 5 میلیارد تومانی مردم

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، امسال 100 هزار نفر اسکان یابند، گفت: با توجه به اینکه  هزینه سه روز اقامت و خدمات دریافتی  زائر 50 هزار تومان است، با احتساب اسکان 100 هزار زائر پنج میلیارد تومان اعتبار لازم است که به صورت مردمی تأمین می‌شود.

در ادامه جلسه هر یک از اعضای کارگروه زائران پیاده خراسان رضوی گزارش عملکردی در خصوص اقدام‌های انجام شده برای خدمات رسانی به زائران پیاده دهه آخر صفر پرداختند که به گزیده ای از آن در ذیل  اشاره می‌شود.

*تاکنون بیش از 47 هزار نفر برای زیارت پیاده امام رضا(ع) در دهه آخر صفردر سامانه تعریف شده ثبت‌نام کردند.

*افزون بر آمبولانس های استان، 16 آمبولانس نیز از سایر استان های کشور برای خدمات رسانی در این ایام همکاری خواهند کرد. ضمن اینکه از سوی استاندار خراسان رضوی نیز بحث اضافه شدن یک فروند بالگرد نیز در دستورکار قرار دارد.

*تاکنون 279 روحانی برای همراهی با کاروان های زائران پیاده اعلام آمادگی کردند.

*آستان قدس رضوی نیز ایستگاه‌هایی را برای خدمات رسانی به زائران امام رضا(ع) از جمله سه ایستگاه در محور قوچان، سه ایستگاه در نیشابور، دو ایستگاه در فریمان و یکی در سرخس را در دستور کار دارد و در کنار آن 12 ایستگاه درون شهری در مشهد نیز برپا خواهد کرد.همچنین در سه رواق از حرم مطهر امام هشتم (ع) نیز کارهای فرهنگی برای زائران ارایه می‌شود.

*امسال دو هزار و 200 دانشجو از سراسر کشور در قالب کاروان زائران پیاده امام رضا(ع) در دهه آخر صفر به مشهد مشرف می‌شوند. ذکر این نکته ضروری است که 15 هزار دانشجو از سراسر کشور متقاضی سفر پیاده به مشهد بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.