علی محمدزاده: قدس ویژه خراسان - مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوي از اجرای طرح بیمه‌ای خبر داد که براساس آن و برای نخستین بار اتباع خارجی تحت پوشش بیمه دولتی قرار می‌گیرند.

اتباع بیگانه برای نخستین بار زیر پوشش بیمه دولتی می روند

محمد عجمی گفت: از سال‌ها پیش اتباع خارجی از طریق بیمه‌های خصوصی می‌توانستند از خدمات بیمه‌ای در حوزه درمان استفاده کنند، اما در پی توافق کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و بیمه سلامت ایران و دانشگاه علوم پزشکی، اتباع بیگانه به شرط دارا بودن کارت آمایش مرحله دهم، می توانند از خدمات بیمه دولتی استفاده کنند.

وی افزود: دارندگان پروانه اقامت، روادید خانواری و ویزای موقت که کارت آمایش مرحله دهم را ندارند، مشمول این طرح نخواهند شد. از سوی دیگر مدت اجرای این طرح 6 ماهه بوده و از 9 مهره ماه آغاز شده و 11 فروردین ماه 95 پایان می‌یابد، بنابراین اتباع بیگانه واجد شرایط برای تشکیل پرونده فقط باید به دفتر کفالتی مراجعه کنند که قبلاً کارت اقامت و اشتغال خود را از آن دفتر گرفته‌اند، پس از صدور کارت یا دفترچه از مزایای بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: با توجه به گذشت دو ماه از تاریخ آغاز طرح (9/7/94) چنانچه فردی از آن تاریخ تا زمان دریافت کارت بیمه، هزینه‌ای در بخش درمان داشته می‌تواند با ارایه اسناد لازم، بخشی از هزینه‌ها را دریافت کند.

دکتر علیرضا رمزی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوي هم در این نشست خبری گفت: براساس تقسیم‌بندی انجام شده، اتباع بیگانه در سه بخش جمعیت آسیب پذیر، غیرآسیب پذیر و بیماران خاص دسته‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: براساس آمار موجود، از جمعیت 298 هزار نفری آسیب پذیر کشور 53 هزار نفر، و از 550 هزار نفر جمعیت غیر آسیب پذیر کشور 93 هزار و از دو هزار بیمار خاص تبعه خارجی کشور حدود هزار نفر در خراسان رضوي سکونت دارند که با جمع کردن تمام ارقام به نظر می‌رسد، حدود 150 هزار نفر در خراسان رضوي مشمول این طرح می‌باشند.

رمزی درخصوص سهم پرداخت بیمه گذاران در هر بخش نیز گفت: افراد آسیب پذیر برای 6 ماه 24 هزار و 300 تومان و افراد غیرآسیب پذیر برای 6 ماه 97 هزار و 200 تومان پرداخت می‌کنند و بیماران خاص هیچ رقمی پرداخت نخواهند کرد.

وی هزینه صدور کارت بیمه را هزار تومان و کارمزد خدمات دفاتر کفالت را دو هزار تومان اعلام کرد.

*سفر به عتبات، ازدواج و اشتغال

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوي در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از درخواست‌های اتباع طی هفته‌های اخیر درخصوص دریافت ویزا برای سفر به عتبات می‌باشد که لازم به ذکر است که تاکنون هیچ مجوزی برای صدور ویزای اتباع خارجی به منظور سفر به کشور عراق صادر نشده است و تنها دارندگان روادید طرح خانوار که تا 30 مهر اعتبار داشته (در حال تمدید 8 ماهه و شامل 36 هزار نفر می‌باشد) در صورت تقاضا و طی مراحل قانونی می‌توانند مجوز اقامت موقت 3 ماهه در کشور عراق را گرفته و سپس به کنسولگری کشور عراق مراجعه کنند تا ویزا دریافت کرده و به عتبات سفر کنند.

عجمی درخصوص ازدواج زنان و مردان ایرانی با اتباع خارجی نیز ضمن تأکید مجدد بر مشاوره متقاضیان با اداره کل پیش از ازدواج گفت: 12 هزار ازدواج اتباع ایرانی با اتباع خارجی در استان صورت گرفته است که از این تعداد 5600 مورد ثبت رسمی و 6400 مورد ازدواج غیررسمی می‌باشد که البته ازدواج‌های غیررسمی پیش از سال 1385 با مراجعه به اداره کل قابل ثبت رسمی می‌باشد.

وی افزود: متأسفانه مشکل هویتی فرزندان حاصل از ازدواج‌های غیررسمی آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد که در حال حاضر 20 هزار متولد ازدواج غیرقانونی با اتباع خارجی در استان وجود دارد که تنها سه هزار نفر از این افراد با مراجعه به اداره کل تشکیل پرونده داده‌اند تا بتوانند هویت ایرانی خود را ثبت کنند.

عجمی درخصوص گلایه اتباع خارجی درخصوص ثبت‌نام دانش آموزان در استان گفت: در سال جاری 60 هزار دانش آموز تبعه خارجی در استان ثبت‌نام شده‌اند که حتی 3500 دانش آموز پدر و مادر آنان مدارک معتبر ندارند و 1500 دانش آموز که یکی از والدین، مدرک معتبر نداشته، ثبت‌نام شده‌اند، ولی آنچه به عنوان بازماندن از تحصیل مطرح شده صحت ندارد؛ زیرا علت اصلی بازماندن عده‌ای معدود این بوده که در مهلت قانونی برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند.

وی درخصوص بازداشت والدین بدون مدارک معتبر برخی دانش آموزان اتباع خارجی نیز گفت: اگر دانش آموزی در مدارس استان ثبت‌نام کرده باشد و والدین او که مدارک معتبر نداشته‌اند، اولاً دستگیر نخواهند شد و اگر هم قبلاً دستگیر شده‌اند، آزاد شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.