متخصص پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی گفت: روش‌های تشخیصی پزشکی هسته‌ای در طرح‌ ریزی برنامه درمان سرطان به ‌ویژه قبل از جراحی مهم و مؤثر هستند.

 طرح‌ریزی درمان سرطان با پزشکی هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، دکتر فرشاد امامی در خصوص نقش پزشکی هسته‌ای در تشخیص سرطان‌های کولورکتال گفت: اگر چه پزشکی هسته‌ای معمولا در تشخیص ابتدایی این نوع سرطان خیلی کمک‌کننده نیست، اما در طرح‌ریزی درمان به‌ویژه قبل از جراحی نقش مهمی دارد.
مدیر داخلی بیمارستان رضوی ادامه داد: با روش‌های تشخیصی پزشکی هسته‌ای می‌توان از محدود بودن تومور یا جهش تومور و دست‌اندازی آن به نواحی یا اندام‌های دیگر آگاهی کامل به دست آورد و در نهایت، طرح جراحی را مشخص کرد.
وی افزود: علاوه بر این، زمانی‌که بیمار درمان مرتبط با سرطان کلورکتال را دریافت کرده اما توده‌ای تعیین تکلیف نشده در نواحی استخوان دنبالچه یافت می‌شود، از روش‌های تشخیصی پزشکی هسته‌ای استفاده می‌شود.
دکتر امامی افزود: گاهی اوقات پس از طی مسیر کامل درمان ضایعاتی شناسایی می‌شود که برای تعیین تکلیف سرطانی بودن یا غیرسرطانی بودن آن نیز می‌توان از PET-CT کمک گرفت و ضایعه را تعیین تکلیف کرد.
وی تصریح کرد: گاهی بیمار درمان شده و مدت‌هاست که از زمان درمانش گذشته و حالا یا توده‌‌ جدیدی کشف شده یا نشانگر آزمایشگاهی CEA در حال افزایش است، اما کانون مشخصی برای آن پیدا نشده است؛ در چنین مواردی نیز PET-CT کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.