قدس آنلاین: معاون فنی اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: ۳۲۰۰ هکتار قرق پروژه‌هاي اصلاح واحياء مراتع قشلاقي استان که تيپ غالب آن ها گياه آتریپلکس و درمنه است آزاد شد.

بيش از ۳۲۰۰ هکتار قرق سنواتی طرح های مرتعداری خراسان شمالی آزاد شد

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، کامبیز انصاری افزود: قرق طرح هاي مرتعداري اصغرآباد، رباط قره بيل، چشمه خان، آرمادلو، دشت وبيدك شهرستان گرمه و مرتع نصرآباد شهرستان اسفراین با توجه به فرا رسيدن فصل چرا در حال آزادسازی می باشد.

 وي گفت: يکي از پروژه‌هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور اعمال مديريت چرا است که در قالب طرح ملي مديريت پايدار مراتع کشور اجرا مي‌شود.

وي اضافه كرد: اين طرح همه‌ساله به‌ منظور رعايت زمان آمادگي علوفه و خاک مرتع جهت چراي دام، تاريخ ورود و خروج دام، رعايت مدت، فصل چرا و در نتيجه جلوگيري از تخريب مرتع و استقرار گياهان دائمي و خوشخوراک اجرا و مراتع خراسان شمالي در فصل بحراني رشد گياهي که از اول فروردين ماه هر سال تا اوايل ارديبهشت ماه است قرق مي‌شود.

انصاری با اشاره به افزايش علوفه در سال‌ جاري زراعي اظهار کرد: از نظر اقتصادي ارزش ريالي علوفه تولیدی در مراتع استان به مساحت بيش از یک میلیون 414هزار و 850 هکتار، حدود 720ميليارد ريال برآورد مي‌شود.

وی افزود: از نظر فصل تعليف دام، مراتع استان به سه نوع مرتع ييلاقي، قشلاقي و ميان‌بند تقسيم شده است که معمولاً از اول آذرماه فصل بهره برداری از مراتع قشلاقی نیز که بیشتراز سطح مراتع شهرستانهای رازوجرگلان، مانه و سملقان، اسفراین و جاجرم شروع و تا پایان سال جاری ادامه دارد. همچنين تعداد يوردگاه هاي مرتعي در سطح عرصه‌هاي مميزي شده استان معادل840 سامان و ظرفيت مجاز چراي دام مراتع فوق در فصول ياد شده بیش از یک میلیون و 100 هزار واحددامي است.

وي گفت: مراتع ايران يکي از مهمترين و با ارزش‌ترين منابع ملي کشور بوده که بهره‌برداري صحيح و اصولي توام با عمليات اصلاح و احياي آن مي تواند نقش اساسي در راستاي حفظ منابع آب، خاک و تامين نيازمنديهاي کشور در زمينه فرآورده‌هاي پروتئيني شود.

انصاری تصريح کرد: توسعه بخش کشاورزي و صنعتي مستلزم حفاظت از پوشش گياهي، منابع آب، خاک و بطور کلي منابع تجديد شونده است.

انتهای خبر/.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.