قدس انلاین: زیارت امام حسین (ع) یکی از بزرگترین مستحباتی است که از سوی ائمه اطهار (ع) بسیار بدان تاکید شده است و ثواب‌های عظیم و بیشماری برای آن ذکر گردیده، اما باید دانست که باید در هنگام زیارت شرایطی را مد نظر قرار داد.

شیوه زیارت ابا عبداللَّه الحسین (ع) در کلام امام صادق (ع)

به گزارش قدس انلاین، زیارت ابا عبداللَّه الحسین (ع) باید به گونه‌ای انجام شود که غم و حزن جانکاه آن زمان را در خاطره‌ها زنده کند و زائران را به ادامه راه آن حضرت تشویق نماید. بر این اساس امام صادق (ع) بیان داشته اند: اذا ارَدتَ زِیارَةَ الحُسَین فَزُرهُ وَ أَنتَ کَئِیتٌ حَزینٌ مَکرُوبٌ، شَعثاً مُغبراً جائِعاً عَطشاناً، فَانَّ الحُسَینَ علیه السلام قُتِلَ حَزیناً مَکرُوباً شَعثاً مُغبراً جائِعَاً عَطشاناً، و سَلْهُ الحَوائِجَ وَانصَرِف عَنهُ؛ هر گاه خواستی حسین (ع) را زیارت کنی، آن حضرت را با حالتی غمگین، اندوهناک، ژولیده، پریشان، گرسنه و تشنه زیارت نما، زیرا حسین بن علی (ع) در حالتی غمین، گرد و خاک برصورت نشسته و تشنه و گرسنه به شهادت رسید، آن‌گاه نیازهای خود را بخواه و برگرد.

میتوان از ذیل حدیث، دریافت که هدف از زیارت، آمدن زائر به این دیار و آشنایی با مصائب و اهداف حسین بن علی (ع) است، تا پس از آن به وطن خویش بازگشته، برای تحقّق اهداف آن امام همام تلاش کند و راه و رسم آن حضرت را ادامه دهد تا مظلومان احساس امنیت کنند و ظالمان از تجاوز و ستم بازداشته شوند.
زیارت سیدالشهدا (ع) همچنین باید شرایط عاشورا و کربلای حسینی و گرسنگی و تشنگی آن حضرت و اهل بیت علیهم السلام و یارانش را در خاطره‌ها زنده کند و الهام ‌بخش برای کسانی باشد که می‌خواهند در مسیر قیام حسینی حرکت نموده، اهداف آن حضرت را محقق سازند. از امامصادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: به من خبر داده ‌اند جمعی به قصد زیارت حسین (ع) حرکت نموده، سفره‌ هایی که در آن شیرینی و حلوا و امثال آن هست، با خود برمی‌دارند [تا از آنها استفاده کنند]. این کسان اگر به زیارت قبور آنان که دوستشان دارند بروند، چنین چیزهایی را با خود برنمی‌دارند.
همچنین امام صادق (ع) از مردی از اهالی رقّه پرسید: آیا به زیارت قبر ابی عبداللَّه (ع) می‌روید؟ پاسخ داد: آری. امام فرمود: آیا برای این سفر با خود سفره‌هایی برمی‌دارید؟ جواب داد: آری. امام فرمود: شما به زیارت قبور پدران و مادران خود که می‌روید چنین نمی‌کنید. گفتم: یابن رسول‌اللَّه چه چیزی بخوریم؟ پاسخ فرمودند: نان و شیر.
روشن است مقصود از سفره غذا، غذاهای لذیذ و گاه تجملی است، نه مطلق و قوت لازم.

علاوه بر این روایت شده است که امام صادق (ع) درباره شرایط زائرین سیدالشهدا (ع) فرموده اند: بر تو لازم است با همسفرانت خوش رفتار باشی، کم سخن بگویی و جز خوبی چیزی بر زبان نرانی، فراوان به یاد خدا باشی، لباس‌هایت را پاک و تمیز نگهداری و پیش از آن که به حائر برسی غسل کنی، لازم است خاشع باشی، نماز زیاد بخوانی و بر محمد و آل او فراوان درود فرستی، به اموال دیگران احترام بگذاری، چشمت را از آنچه بر تو حلال نیست فرو بندی و اگر برادر دینی خود را نیازمند یافتی و احساس کردی در اداره زندگی ناتوان است، به دیدار وی شتافته و او را کمک دهی و برادرانه با او عمل کنی، تقیّه را- که قوام دین تو به آن است- مراعات نمایی، از آنچه خداوند نهی فرموده پرهیز کنی و از دشمنی و سوگند خوردن زیاد و جدالی که در آن ناچار به سوگند شوی دوری گزینی.

منابع:

1-ابن قولویه، کامل الزیارات: 139-142، 147-148.

2-قاضی ‌عسکر، آداب سفر و زیارت عتبات عالیات: 177-183.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.