یک پایگاه عرب‌زبان با انتشار مطلبی در خصوص اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی نوشت: شواهد نشان می دهد آمریکا همانگونه که عربستان را در یمن جلو انداخت، ترکیه را نیز مستقیما در مقابل روسیه قرار داد.

آمریکا؛عامل سرنگونی جنگنده روسی/اردوغان درصدد انتقام‌جویی از مسکو

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه لبنانی النشره با انتشار مطلبی به طرح این سؤال که آیا واقعا ترکیه تنها عامل سرنگونی جنگنده روسی بوده است، به بررسی ابعاد مختلف این حادثه و دست های پشت پرده آن پرداخت.

روز سه شنبه هفته جاری ترکیه در اقدامی غیرمنتظره اقدام به هدف قرار دادن یک فروند جنگنده روسی کرد. این اقدام با واکنش صریح مقامات مسکو مواجه شد. در همین ارتباط پایگاه لبنانی «النشره» می نویسد: بدون شک با اقدامی که از ترکیه سر زد، روابط میان آنکارا و مسکو حداقل طی یک بازه زمانی نه چندان بلند به نقطه غیرقابل بازگشتی رسید. روسیه در این میان، قوانین و قواعد منازعات سیاسی و نظامی خود را نه تنها با ترکیه بلکه با محور عربی هم پیمان با این کشور و هر محور غربی حامی مواضع آنکارا، به صورت ریشه ای تغییر داد.

این پایگاه در ادامه تصریح می کند: پس از آنکه ترکیه به صورت عمدی جنگنده روسی «سوخو ۲۴» را هدف قرار داد و خلبان نجات یافته این جنگنده اعلام کرد که پیش از حادثه هیچگونه هشداری توسط مقامات آنکارا به جنگنده داده نشده بود، روسیه خود را از هرگونه تسامح و تفاهم با دولت متجاوز یعنی ترکیه و همپیمانان آن به دور نگاه داشت. جای هیچگونه تردیدی نیست که سرنگونی جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه صورت گرفته است اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ترکیه به تنهایی تصمیم به سرنگونی جنگنده روسی گرفت یا اینکه مسأله بسیار فراتر از یک تصمیم فردی است؟ آیا این تصمیم در جای دیگری اتخاذ و عملیاتی کردن آن به آنکارا واگذار شده است؟

در ادامه گزارش «النشره» آمده است: نگاهی به اظهارات «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نشان می دهد که مسأله سرنگونی جنگنده روسی چیزی فراتر از یک تصمیم فردی از سوی ترکیه بوده است. پسکوف در این ارتباط می گوید: «پیش از اقدام ترکیه، واشنگتن به آنکارا برای سرنگونی جنگنده روسی چراغ سبز نشان داده است». بنابراین می توان به سادگی نتیجه گرفت اتفاقی که روز سه شنبه هفته جای رخ داد تنها یک تصمیم فردی از سوی ترکیه نبوده و این کشور تنها به عنوان مجری آن انتخاب شده است.

این پایگاه لبنانی ادامه می دهد: همانگونه که آمریکا در مسأله یمن خود را کنار کشیده و عربستان سعودی را جلو انداخت تا به جان مردم بی دفاع یمن بیافتد و درگیر جنگ در این کشور شود، این بار هم واشنگتن ضمن پیاده کردن همان سیاست، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به صورت مستقیم با روسیه وارد درگیری کرد.

به گفته این پایگاه، جای هیچ شکی وجود ندارد که حملات گسترده جنگنده های ارتش روسیه به مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه، دروغ بودن ادعاهای ترکیه و همپیمانان آن آمریکا، قطر و عربستان مبنی بر عزم و اراده جدی آنها در مبارزه با تروریسم را بر ملا ساخت. از سوی دیگر این حملات و گسترده بودن دامنه های آن و ضربات سهمگینی که به دنبال آن بر پیکره تکفیریها وارد شد، موضع سیاسی کشورهایی نظیر آمریکا، قطر و عربستان و همچنین تأثیرگذاری نظامیشان تضعیف کرد.

در ادامه گزارش پایگاه «النشره» آمده است: شاید آنچه که موجب شد تا اردوغان مأموریت سرنگونی جنگنده روسی را بپذیرد، انتقام جویی از مسکو به دلیل هدف قرار دادن حدود ۱۰۰۰ تانکر نفتی داعش بوده است؛ تانکرهایی نفتی که داعش قصد داشت آن ها را از سوریه خارج کرده و به ترکیه بفروشد. به نظر می رسد اردوغان به دلیل قطع شدن یکی از منابع اصلی رزق و روزی خود و خانواده اش که از طریق «طلای سیاه» غارت شده از سوریه تأمین می شد، برآشفته و داوطلبانه مأموریت سرنگونی جنگنده روسی را بر عهده گرفته است.

این پایگاه لبنانی تصریح می کند: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در جریان تماس تلفنی با «فرانسوا اولاند» همتای فرانسوی خود از وی می خواهد تا میان آنکارا و مسکو میانجی گری کرده و دیدگاه ترکیه در خصوص حادثه رخ داده را به اطلاع مقامات روسیه برساند. بر اساس اطلاعات ویژه ای که به دست آمده است، مقامات مسکو حاضر به شنیدن هیچیک از روایت های آنکارا در خصوص سرنگونی جنگنده روسی نشدند. برخی معتقدند که پاسخ و واکنش روسیه به حادثه رخ داده سخت و خشن خواهد بود و ممکن است به بروز جنگ میان دو طرف منجر شود، این در حالی است که باید گفت بسیار بعید است جنگی میان ترکیه و روسیه رخ دهد.

النشره با اشاره به واکنش های احتمالی روسیه به سرنگونی جنگنده روسی می نویسد: به نظر می رسد اولین گام روسیه برای پاسخ گویی به این حادثه انتقام جویی از ترکیه از طریق محدود کردن همکاری های اقتصادی میان دو طرف باشد؛ عاملی که به صورت جدی به اقتصاد ترکیه ضربه وارد خواهد کرد. این در حالی است که از نظر نظامی نیز واکنش احتمالی روسیه به ترکیه قابل بررسی است. در همین راستا روسیه به تازگی سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» را در شمال سوریه مستقر ساخته؛ اقدامی که خط بطلانی بر آرزوی اردوغان برای ایجاد منطقه هائل در شمال سوریه خط بطلان می کشد. بدین ترتیب، واکنش نظامی روسیه به حماقتی که از جانب ترکیه اتفاق افتاد، در خاک سوریه و با آزادسازی آن از حلب تا درعا خلاصه می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    2 4
    بجای اینکه ترکیه شاکی باشه این استکبار شرق وکفار بیشترشالکی هستند
  • علی IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    4 0
    چه شود
  • ایران آباد IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    11 0
    روسیه به همراه ایران وسوریه عزم خود را جزم کرده اند داعش را محو کنند قبل از اینکه سراغ داعشی ها در عرصه میدانی رفت باید لانه مارهای داعشی که کشورهای ترکیه وعربستان وقطر است ویران شود ترکیه با حماقتی که در سرنگونی هواپیمای روسی کرد در کابوس انتقام به سر می برد وروسیه می تواند با ضربه شستی که به ترکیه می دهد این کشور را برای همیشه از صحنه سوریه دور کند ومطمئنا ناتو جرات مداخله ندارد چراکه اعضای آن از اعمال ورفتار خودسرانه ترکیه راضی نیستند لانه مار بعدی داعشیان قطر است که بعنوان متهم ردیف اول در سرنگونی هواپیمای مسافربری روسبه منتظر مجازات است می ماند آخرین لانه مار داعشیان عربستان است که با توجه به ماجراجویی های حکام آل سعود راحت می شود با پرونده سازی آنها را سرجایشان نشاند .اگر دماغ این سه کانون فتنه به خاک مالیده شد داعش مثل آوار در کوتاه ترین زمان فروخواهد ریخت وفتنه آنها محو خواهدشد
  • مهمان IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    6 0
    پس اردوغان نانش که به وسیله نفت حرام تامین می شود کم شده . خود را مسلمان می دانند و حرام خور حت.ما" دولت عثمانی هم همین طور بوده.
  • Mohammad IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    15 0
    حالا کجاشو دیدی،مگه پوتین به این راحتی بیخیال میشه
  • ایرانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 2
    ترکیه طی 2 ماه گذشته بارها نسبت به نقض حریم هواییش به روسیه اعتراض کرده.حالا اگر روسیه این تجاوز را در مورد ایران انجام میداد ان خودباختگان استکبار شرق باز هم میتوانستند طرف پوتین را بگیرند.البته خیانتهای روسیه نسبت به ایران بسیار است
  • شهروند IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ترکهای مسلمان واعراب باحمایت متحدان همیشه غربی واروپایی-روسیه این استکبارشرق وکفرجهانی ضداسلام، رانابودخواهندکرد
  • هادی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    3 0
    ترکیه واقعا تو این جریان یه حماقت و دانکی پلی( خر بازی ) محض درآورد.