روسیه پس از سخنان اخیر «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه که هر گونه همکاری آنکارا با داعش در تجارت نفتی را دروغ خوانده بود، از سازمان ملل خواست ظرف دو هفته گزارش کاملی در باره معامله های نفت این گروه تروریستی با طرف های خارجی را به شورای امنیت این سازمان ارائه کند.

روسیه خواستار ارائه گزارش سازمان ملل درباره تجارت نفتی داعش شد

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، لاوروف امروز (جمعه) در نشست خبری پایان مذاکرات خود با «ولیدالمعلم» وزیر خارجه سوریه در مسکو گفت: امیدواریم سازمان ملل اطلاعات خواسته شده در این باره را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دهد و روسیه پیگیر این هدف است.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ائتلاف آمریکایی که از سال 2014 علیه داعش اقدام می کند، نمی تواند از قاچاق نفت توسط داعش بی اطلاع باشد در حالیکه روسیه از زمان آغاز عملیات در سوریه به درخواست دمشق، از تمامی ابعاد تجارت غیرقانونی نفت توسط داعش آگاه شد.
لاوروف گفت: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه بارها واقعیت ها را در این باره اعلام کرده و تصاویر مربوط به این تجارت غیرقانونی را نیز به شرکای خود در نشست اخیر جی 20 آنتالیا در ترکیه ارائه کرده است.
وی اظهار کرد: زمانی که نیروی هوا فضای روسیه شروع به بمباران اهداف نفتی تروریست ها در سوریه کرد، ترکیه 
از این اقدام به شدت عصبانی شد.
روسیه در راهبرد تازه خود حمله های هوایی بیشتر را به شاهرگ حیاتی و درآمدساز داعش یعنی نفت، که با عرضه گسترده و پرحجم سالانه حدود 800 میلیون دلار درآمد کسب می کند، در دستور کار قرار داده است.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در باره هدف گیری شاهراه حیات اقتصادی داعش در جریان بمباران ها گفت: جنگنده های روسیه با بمباران مسیرهای پشتیبانی و درآمد زایی از فروش نفت، توانستند 500 تانکر را به آتش بکشند که سبب شد داعش از تجارت روزانه 60 هزار تن نفت از سوریه محروم شود. 
آنکارا بارها متهم شده که در برابر اقدامات گسترده شرکت ها و بازرگانان این کشور، خریداران غربی نفت داعش، استفاده از خاک این کشور برای انتقال محموله های نفتی و تصفیه نفت خام در پالایشگاه ها سکوت می کند.
«محمدعلی ادیب اوغلو» نماینده سابق حزب جمهوریخواه در مجلس ترکیه در این باره گفته است: یکی از بزرگترین منابع تامین نیازهای مالی تروریست ها، بویژه داعش، فروش نفت است که با همکاری افراد نزدیک به برخی از بلندپایه ترین مقامات اقلیم کردستان عراق و در چارچوب منافع شرکت های آمریکایی، روانه ترکیه می شود. 
وی افزوده است: در «رقه» پایتخت داعش، منابع نفت وجود دارد و داعش همراه گروه شناخته شده ای از نزدیکان برخی سران بلندپایه اقلیم کردستان عراق و تاجران ترکیه ای، نفت استخراج شده را می فروشد. 
ادیب اوغلو درباره فعالیت های اطلاعاتی و حقوقی برای رسیدگی به این موضوع، گفته است: در زمان حضور در مجلس به بررسی این موضوع پرداختم و گزارش مربوطه به شورای امنیت سازمان ملل هم ارائه شد که درخواست بررسی موضوع نیز توسط این نهاد مطرح شد. 
وی افزوده است: 'داعش نفت را استخراج می کند و سپس از طریق ترکیه با میانجیگری تاجران و برخی افراد بلندپایه در اقلیم کردستان عراق می فروشد که در گزارش سال 2014، درآمد نفتی داعش 800 میلیون دلار بیان شد که بعد به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافته است. 
' هم اکنون فروش نفت با درآمد هنگفت برای داعش ادامه دارد و از طریق ترکیه به دریای مدیترانه و پس از آن به ' در اقلیم کردستان عراق شرکت هایی به نفع آمریکا فعالیت می کنند که در این روند شرکت دارند. همچنین باید هر چه زودتر داعشی ها از رقه بیرون رانده شوند تا معادن نفت آزاد شود و اگر بتوان به این هدف رسید، داعش در مدت زمان کوتاهی قدرت خود را از دست خواهد داد'. 
«جان کریاکو» مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نیز در این باره گفت: داعش با برقرار کردن خط لوله انتقال نفت از عراق به ترکیه، درآمد سرشاری کسب می کند. داعش توانسته با ایجاد ارتباط بین منابع نفتی اشغال شده در عراق و خاک ترکیه، تجارت نفتی خود را با خریداران نفت گسترش دهد. 
وی افزود: خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه، بر اثر چشم پوشی مقام های منطقه ای (در عراق و ترکیه) توسط داعش ساخته شده است و همیشه این حدس وجود دارد که طرف های ترکیه ای از تجارت نفتی با این گروه تروریستی سود زیادی می برند. 
مامور سابق سیا توضیح داد: داعشی ها برای انتقال نفت به ترکیه از میادین نفتی جنوب عراق فقط به راه منطقه کردستان متکی هستند و سالانه تا 500 میلیون دلار از این راه ارز کسب می کنند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.