گروه فرهنگي- زهره کهندل - رئيس دانشگاه تهران يکي از دلايلي را که دانشگاه‌هاي ايران در رنکينگ‌هاي جهاني در جايگاه واقعي خود قرار نمي‌گيرند، اشتباهي رايج در تقسيم بندي‌هاي دانشگاهي دانست و گفت: ...

گسترش دوره‌هاي مشترک دانشگاه‌هاي ايران و آمريکا

اينکه دانشگاههاي علوم پزشکي از دانشگاههاي وزارت علوم جدا شدند، بشدت بر روي رنکينگ دانشگاههاي ما تأثير گذاشت. اگر به حالت قبل برگردد، رنکينگ ما بهتر خواهد بود.  اين الگو که دانشگاههاي علوم پزشکي از دانشگاههاي وزارت علوم جدا باشد، در هيچ جاي جهان رايج نيست جز ايران و کوبا. از ميان 110 دانشگاه دولتي سراسر کشور حدود 10 درصد از اين دانشگاهها جزو بهترينها محسوب ميشوند که سياستگذاري درست در آنها موجب اصلاح رويه و بهبود عملکرد در ساير دانشگاهها ميشود.

سالانه نشستهاي مختلفي با حضور رئيسان دانشگاههاي بزرگ و برتر برگزار ميشود که در آن به بررسي وضعيت دانشگاهها ميپردازند.

در پنجمين نشست اين اجلاس سالانه که پنجشنبه در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، رئيسان دانشگاههاي بزرگ در حضور معاون بين الملل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به طرح پيشنهادهايي براي بينالمللي شدن دانشگاههاي بزرگ ايران پرداختند.

در اين نشست دکتر محمود نيلي احمدآبادي، رئيس دانشگاه تهران به عنوان رئيس اجلاس به طرح مقدمهاي درباره اهميت و ضرورت بينالمللي شدن دانشگاههاي برتر کشورمان پرداخت و سپس در جمع خبرنگاران، به پرسشهاي آنها پاسخ گفت.

به گفته رئيس دانشگاه تهران، با توجه به شرايط علمي بسيار خوب دانشگاههاي ايران، بسياري از کشورهاي توسعهيافته علاقهمند به گسترش روابط با دانشگاههاي ايران شده اند.

 

 در نشست روسيه چه گذشت؟

نيلي احمدآبادي به سفر اخير رئيسان 10 دانشگاه برتر ايران به مسکو و نشست با رئيسان 20 دانشگاه برتر روسيه اشاره کرد و افزود: در اين نشست يک روزه به بررسي تشکيل يک اتحاديه بينالمللي بين اين دانشگاهها در زمينه تبادل استاد و دانشجو و پروژههاي مشترک پرداختيم.

وي با بيان اينکه در اين سفر برخي از دانشگاههاي کشور به صورت انفرادي با دانشگاههاي روسيه تفاهمنامه همکاري امضا کردند، گفت: تفاهمنامهاي ميان دانشگاه تهران و دانشگاه سنپترزبورگ منعقد شد که البته از گذشته اين ارتباط با دانشگاههاي روسيه وجود داشت.

در اين تفاهم نامه، مبادله دانشجو و استاد و برگزاري دورههاي مشترک در دستور کار قرار گرفت.

رئيس دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار «قدس» درباره روابط دانشگاههاي کشور با دانشگاههاي آمريکا در دوران پساتحريم، خاطرنشان کرد: البته پيشتر دورههاي مشترک با دانشگاههاي آمريکا به شکل محدود برگزار ميشد. اکنون توسعه دورههاي مشترک، تبادل دانشجو و و استاد را در دستور کار داريم.

او درباره برنامههاي مشخصتر اظهار داشت: فعلاً برنامه ديگري نداريم.

 

 فقط در دانشگاههاي ايران و کوبا!

بينالمللي شدن دانشگاهها، امتيازي ارزشمند براي يک دانشگاه محسوب ميشود، به طوري که 20 درصد در رتبهبندي دانشگاهها اثرگذار است.

به گفته نيلي احمدآبادي، رنکينگ دانشگاههاي ايران براساس رتبهبنديهاي مختلف، متفاوت است.

او يکي از دلايلي را که دانشگاههاي ايران در رنکينگهاي جهاني در جايگاه واقعي خود قرار نميگيرند، اشتباهي رايج در تقسيم بنديهاي دانشگاهي دانست و گفت: اينکه دانشگاههاي علوم پزشکي از دانشگاههاي وزارت علوم جدا شدند، بشدت بر روي رنکينگ دانشگاههاي ما تأثير گذاشت. اگر به حالت قبل برگردد، رنکينگ ما بهتر خواهد بود.

به گفته احمدآبادي، اين الگو که دانشگاههاي علوم پزشکي از دانشگاههاي وزارت علوم جدا باشد، در هيچ جاي جهان رايج نيست جز ايران و کوبا.

 

 ضرورت جذب حداکثري دانشجوي خارجي

جذب دانشجوي خارجي علاوه بر ارزآوري، جرقههاي همکاريهاي بين المللي را نيز در دانشگاهها ميزند. نيلي احمدآبادي درباره سياستهاي دانشگاه تهران در جذب دانشجو از کشورهاي مختلف به خبرنگار قدس گفت: در اين زمينه محدوديت خاصي نداريم و دانشجوياني از 70 مليت در دانشگاههاي تهران تحصيل ميکنند که کمتر از 50 درصد از آنان از کشورهاي همسايه هستند و ساير دانشجويان از بقيه کشورها مشغول به تحصيلند.

او اضافه کرد: در برخي از زمينهها ممکن است دانشگاههاي ما مزيت داشته باشند و در پارهاي از موارد کشورهاي ديگر نسبت به ما مزيتهايي دارند، اين مزيتها هستند که تعريف ميکنند دانشجو از چه کشوري به کشور ديگر براي ادامه تحصيل برود.

رئيس دانشگاه تهران درباره برنامههاي اين دانشگاه در حوزه بينالملل گفت: دانشگاه در ذات خود يک نهاد بينالمللي است، زيرا علم، جغرافيا نميشناسد.

دانشگاههاي بزرگ و برتر هميشه تعاملات بينالمللي داشتهاند و اکنون با توجه به توسعه دانشگاهها، سرمايه ملي ايران و بخصوص پس از موضوع برجام توسعه روابط براي ما جديتر شده است.

او با اشاره به دو موضوع محوري در اين باره خاطرنشان کرد: اول اينکه مراودات بينالمللي، روشها و راهکارهايي که مراودات را تسهيل ميکند، به دانشگاهها توصيه کنيم و از طرفي خود دانشگاهها نيز بايد آماده توسعه روابط با ديگر دانشگاههاي دنيا باشند، چرا که پروژههايي درباره آب، انرژي و محيط زيست، موضوعهايي هستند که همه کشورها نسبت به آن توجه و آمادگي سرمايهگذاري دارند.

همچنين توجه به اينکه دانشگاهها چگونه در تحقق استانداردهاي بينالمللي و ارتقاي علمي، سازوکارهايشان را کارآمد کنند.

 

 سير نزولي اعزام استاد و دانشجو به خارج

در برنامه ششم توسعه بر ارتقاي جايگاه بينالمللي دانشگاهها تأکيده شده است و بخشي از بينالمللي شدن دانشگاهها به توسعه روابط و جايگاه ايران در عرصه بينالملل بستگي دارد.

رئيس دانشگاه تهران معتقد است: با به ثمر رسيدن برجام، روابط و رفت و آمدها بين دانشگاههاي ايران و ديگر کشورها گستردهتر خواهد شد.

رئيس دانشگاه فردوسي نيز يکي از راههاي تقويت دانشگاهها در حوزه روابط بينالملل را اعزام دانشجو و استاد به دانشگاههاي بزرگ دنيا دانست و گفت: در اين باره مشکل بروکراسي و تأمين هزينههاي مالي داريم که موجب شده اعزام هيأت علمي و دانشجو به کشورهاي ديگر با محدوديت روبه رو و سير نزولي داشته باشد.

دکتر محمد کافي با اشاره به چالش و مشکلات پيش روي دانشگاهها، مشکل اصلي را کم شدن انگيزههاي دانشجويان و اعضاي هيأتهاي علمي دانست و گفت: وقتي يک دانشجوي تحصيلات تکميلي، آمار بيکاري را ميبيند، انگيزه کار در او کم ميشود. اعضاي هيأتهاي علمي نيز با ديدن عملکرد ضعيف مسؤولان، انگيزه خود را از دست ميدهند. 

او با اشاره به وضع نامناسب معيشتي دانشجويان تحصيلات تکميلي و اعضاي هيأت علمي، خاطرنشان کرد: شرايط براي اعضاي هيأتهاي علميجوان مناسب نيست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.