مهناز خجسته‌نیا: قدس ویژه خراسان - سال هاست سرقت دریچه‌های چدنی شبکه فاضلاب به روالی عادی تبدیل شده است و به جای برخورد با سارقان این دریچه ها، همیشه مردم مجبور شده اند تاوان آن را پس بدهند.

سارقانی که سر راه مردم چاه می کَنند

تعلل به جای برخورد جدی با این نوع سرقت در شهر سبب شده هنگام قدم زدن در پیاده رو و یا در هنگام تردد با خودرو از وسط خیابان ششدانگ حواسمان جمع باشد تا خدای ناکرده با طناب سارقان در چاه شبکه‌های فاضلاب گرفتار نشویم.

تاکنون شهروندان زیادی به دلیل بروز این جرم ،خسارت‌های مالی و جانی را به جان خریده‌اند، اما آنچه تاکنون به جای اقدام پیشگیرانه صورت گرفته توصیه مسؤولان به شهروندان بوده است.

یکی از شهروندانی که متحمل خسارت سنگین به دلیل عبور خودرواش از روی دریچه به سرقت رفته شده به گزارشگر ما می‌گوید: این تعلل در حالی صورت می‌گیرد که هیچ کس پاسخگوی خسارت وارده به شهروندان نیست.

شهروند دیگری هم با نشان دادن عکسی از دریچه به سرقت رفته وسط خیابان محل کارش می‌گوید: اهالی برای جلوگیری از بروز هر گونه اتفاق شاخه درختی را درون این دریچه گذاشته اند تا کسی گرفتار پیامدهای این سرقت نشود.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسؤول در برخورد و پیشگیری از بروز این جرم  می‌افزاید: سال‌هاست شهروندان این مشکل را تحمل می‌کنند اما هنوز اقدامی برای پیشگیری از بروز یا برخورد با مجرمان صورت نگرفته است.

به گفته وی، با تغییر جنس این دریچه‌ها براحتی می‌توان از بروز سرقت جلوگیری کرد.

گزارشگر ما در پاسخ به انتقادهای مطرح شده سراغ مدیران شرکت آب و فاضلاب مشهد می‌رود.

مدیر امور نظارت بر بهره‌برداری شبکه‌های شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: طی هفت ماه گذشته 224 مورد دریچه چدنی فاضلاب در سطح شهر به سرقت رفته است.

جلیل جلیلیان می‌افزاید: این در حالی است که سال گذشته در مدت مشابه 357 مورد دریچه به سرقت رفته است.

وی با تأیید اینکه سرقت دریچه‌های فاضلاب مشکلات زیادی مانند سقوط حیوانات و حتی عابران در کانال‌ها را به دنبال داشته است، می‌گوید: با پیگیری‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در برخورد قاطع‌تر با سارقان، آمار سرقت دریچه‌ها امسال کاهش داشته است.

این مقام مسؤول از وجود تنها 44 هزار دریچه در شبکه فاضلاب این کلانشهر خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: به این رقم دریچه‌های آب نیز اضافه می‌شود.

به گفته وی، سرقت دریچه‌های شبکه آب و فاضلاب یکی از مهم‌ترین جرایم و معضلات گریبانگیر شرکت آب و فاضلاب مشهد است.

مدیر امور نظارت بر بهره‌برداری شبکه‌های شرکت آب و فاضلاب مشهد، منطقی کردن جریمه‌ها و مجازات‌های تعیین شده برای سارقان را از جمله راهکارهای کاهش این‌گونه جرائم عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه جریمه‌هایی که اعمال می‌شود بازدارنده نیست.

جلیلیان با بیان اینکه هر دریچه فاضلاب بیش از 100 هزار تومان برای شرکت آب و فاضلاب هزینه دارد، می‌افزاید: برای دریچه‌های معابر بزرگ و پرترافیک شهر تا 250 هزار تومان نیز هزینه می‌شود.

وی به تدابیر شرکت آب و فاضلاب برای طرح جایگزین دریچه‌های چدنی اشاره می‌کند و می‌گوید: در طرح جایگزین پیشنهادهایی از سوی تولیدکنندگان برای استفاده از جنس غیرقابل بازیافت در ساخت دریچه‌ها شده که در دست بررسی است.

این مقام مسؤول در عین حال به شهروندان توصیه می‌کند درصورت مشاهده مواردی از سرقت دریچه، برای جلوگیری از خسارت، مراتب را به شرکت آب و فاضلاب اطلاع بدهند.

وی خواستار همکاری مشترکان در شناسایی سارقان در هنگام وقوع سرقت می‌شود و می‌گوید: هر اقدامی در این خصوص باید توسط مأموران شرکت آب و فاضلاب با وسایل نقلیه و لباس فرم مخصوص صورت بگیرد.

لازم به ذکر است چندی پیش یک تن دریچه فاضلاب از سارقان در مشهد کشف شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    چراازدریچه ی استفاده میکنن که جر ضرر و خسارت چیزدیگه ی نداره؟؟؟ دریچ های چدنی هم خسارت ملی داره و هم جانی به علت وزن سنگینشون از دریچه ی باید استفاده کرد که ضد سرقت باشه مثل دریچه های کوپلیمری چدن کاوه که دارای 7 بیمه سرقت و شکستگی داره بهتره یکم به فکر این ملت هم باشیم تا خدای ناکرده شب توی یکی از این چاه های که دریچش سرقت رفته نیفتن