قدس آنلاین_سمانه بامشاد_قائم مقام معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت: غربیها معتقدند تغییر افکار جوانان هدف جنگ نرم است به طوریکه خود غربیها می گویند برای تغییر دادن افکار جوانان به افکار امریکایی دیگر به کودتا نیاز نیست.

هدف جنگ نرم تغییر افکار جوانان است

همایش مدیریت تغییرات فرهنگی و فضای مجازی در چارچوب چهارمین دوره جشنواره شکوفا در سالن همایش های خانه اندیشمندان تهران برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ما،همایش مدیریت تغییرات فرهنگی و فضای مجازی، باحضور قاِئم مقام  معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران علی محمد نائینی وعیم بابایی شهردار منطقه 6 ،حبیب الله غفوری،معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 و دبیر اجرایی کانون وبلاگ و رسانه های اجتماعی ،مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه ناحیه مقاومت بسیج ولیعصر(ع) مهندس مسعود سیرتی دبیر  کل جشنواره شکوفا  مهندس سیرتی،دبیر علمی کانون  وبلاک نویسی و رسانه های اجتماعی دکتر حمید ضیایی پرورو دبیران کانونهای شکوفا در سالن همایشهای خانه اندیشمندان برگزار شد. در این همایش که به همت و میزبانی دبیرخانه اجرایی کانون وبلاگ و رسانه های اجتماعی برگزار شد،نمایندگانی از خانه های ای تی محلات سراسر تهران حضور داشتند واین همایش  برگزار گردید.

 قایم مقام معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در این همایش  گفت:بعد از فروپاشی شوروی این سوال مطرح شد که تحلیل جدید در این باره چیست؟

علی محمدد نائینیاظهار داشت: اندیشمندان غربی در اتاقهای فکر خود به این نتیجه رسیدند که تهدید اصلی اسلام  وجهان اسلام است وبا این موضوع که چگونه باید با  اسلام سیاسی در برابر یک نظام شکل گرفته است  برخورد کردزیرا ماهیت آن فرهنگی وتمدنی است .

او ادامه داد: کتاب موج سوم هانتینگتون و مقالات زیادی در این باره منتشر شده به این موضوع می پردازد که غربی ها به این نتیجه رسیدند که رسالت جدیدمان لیبرالیزه کردن فضاهای کشورهای غیر لیبرال و دمکراسیزه کردن نظامهای غیر غربی است .

وی به سه عنصر دیپلماسی عمومی ، صنایع فرهنگی ،و رسانه اشاره کرد و گفت:انجام خواسته های غربی با لشکری امکان ندارد ولی با استفاده از تغییرات فرهنگی امکان پذیر است .پس لزوم  شناخت فضا و دانش  برای ورود پیدا کردن لازم وضروری است.

نایینی ادامه داد: گام اول  باورها و ارزشهای اصلی در جنگ نرم تضعیف می شود به طوریکه باورهایی که با انها زندگی می کنیم را با دهها سوال و ابهام در مورد رفتارهایی که داشتیم با این باورها  بوجود می اورند . این اولین مورد است سپس جایگزینی افکار و اندیشه های معارض  را دراین راه قرار می دهند.

وی بیان کرد: گام دوم تغییر افکار جوانان هدف این جنگ نرم است به طوریکه جمله خود غربیهاست که می گویند برای تغییر دادن  افکار جوانان به افکار امریکایی دیگر به کودتا نیاز نیست.

 گام سوم :دگرگونی هویت است به طوریکه تضعیف ارزشهای پایه ای و جایگزینی ارزشهای جدید هویت را تغییر می دهد.هویت پاسخ به کیستی است در عبارتی ساده تر از شما سوال می شود که کی هستی  پاسخ می دهی ایرانی هستم اگر پاسخ دیگری دریافت شد  با هویت ایرانی  مساله داری.

وی افزود: هویت در علو م اجتماعی پاسخ به کیستی است هویت عامل تمایز است و فرهنگ هم عامل هویت است و در جنگ نرم هویت هدف است و در این باره تغییرات فرهنگی دارای عوامل داخلی و خارجی هستندو عامل اصلی درتغییرات بیرونی جنگ نرم است و وقتی هویت دگرگون شود نگرش سیاسی نیز دگرکون می شود

وی به سخنان مقام معظم رهبری در این باره که سیاست امریکا تغییر هویت جوانان است اشاره کرد و گفت:در این نظام که نگرش سیاسی ریشه در اعتقادات دارد و جوهر ه نظام فرهنگ نظام است اگر نگرش سیاسی تغییر کند رویارویی در نظام شکل می گیرد و در درون فروپاشی اتفاق می افتد .

قایم مقام معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: تغییرات فرهنگی ،فروپاشی از درون به عنوان اصول و مبانی جنگ نرم  می باشند  این موضوعات رو در کتابی که مبتنی بر نظریات علمی می باشد مفصل توضیح دادم که چگونه باید انجام شود.و چه باید کرد؟

وی در زمینه فضاهای مجازی و فضای رسانه های اجتماعی  گفت: ما باید در این فضاها جریان ساز باشیم . جریانی تعیین کننده و تاثیر گذار باشیم و جریان سازی و ایده داشتن و مهارت داشتن در این فضا بسیار مهم است.

 نکته دیگر باور جنگ نرم می باشد تا وقتی که جنگ نرم را باورنداشته باشیم حرکتی بوجود نمی اید.و پول و سرمایه ای در این باره هزینه نمی شود

 وی به همایش  تغییرات فرهنگی و فضای مجازی اشاره کرد و گفت:این باور در این منطقه به وجود امد و این همایش ایجاد شد پس تا باوری نباشد کاری انجام نمی شود.

وی به خانواده ها اشاره کرد و گفت:متن خانوادها به عنوان نوک حمله جنگ نرم مورد هدف قرار کرفته است به طوریکه مدیر شبکه فارسی وان مطرح می کند که هدف اصلی ما به لجن کشیدن خانواده های ایرانی است ودر این باره هزینه می کنند .

در کشورما بسیاری از مسولین جنگ نرم را باور ندارند . به طوریکه در جنگ سخت و لشکر کشی نظامی همه جامعه بر انگیخته می شوند و بسیج ایجاد می شود  و در حالیکه در جنگ نرم تغییرات نامحسوس است و دیده نمی شود و کاملا متفاوت است. توضیح دادن وبرگزار ی همایش و کارگاه اموزشی و نوشتن مقاله  لازم و ضروری است تا اشنایی مردم افزایش یابد.

 

وی ادامه داد:این موضوع فقط به کشور ما بر نمی گردد بلکه بسیاری از کشورها نگران هویت خود هستند .  هانتینگتون در کتاب ماکیستیم خود به این موضوع اشاره می کند که نگران هویت امریکایی است و می گوید جامعه امریکا با جنگ نرم (لیبرال دمکراتیک از درون در حال فروپاشی است )

نائینی به تولید محتوا  به عنوان یک ضرورت اشاره کرد وگفت:ما باید تولید محتوا متناسب با جوانان و نوجوانان تولید کنیم و افراد متعهد در این باره را شناسایی کنیم و از انها برای این کار دعوت کنیم از این افراد  کم نداریم ومی توانیم از تمامی ظرفیتها  استفاده کنیم

 نایینی اظهار داشت: اموزش ، افزایش مهارت ،توانمند سازی بخصوص در حوزه جوانان از عوامل تاثیر گذار است وسعی کنیم هر روز نسبت به روز گذشته به روز تر باشیم.

تبدیل کردن تهدید ها به فرصت می تواند ما رو در این زمینه کمک کند و به طوریکه حضور جوانان در چنین همایشهایی می تواند در کشف  استعدادهای انها موثر بوده  و با ایجاد شبکه این امر رو گسترش دهیم.

ایجاد باور و یقین در وجود جنگ نرم با عقل و تدبیر می تواند ما رو در این زمینه به موفقیت برساندو شاهد این موضوع تغییرات دراین باره است که در کشور اتفاق افتاده است.

ما در این زمینه غفلت کردیم و دشمن با استفاده از همین فضاها  در مدتی  بی ثباتی در  برخی از نقاط کشور بوجود اورد و با وجود جوانان متعهد و متدین و خلاق در این فضاها می توانیم تحول ارزشمندی را ایجاد کنیم و ترویج شبکه های اجتماعی خوب و تبلیغ و تشویق انها می تواند انگیزه ها رو تقویت کند و مخاطبان رو افزایش دهد .

دکتر نایینی در پایان ضمن تجلیل از فعالیتهای خانه های فناوری اطلاعات در محلات شهر تهران اظهار داشت:این خانه ها می توانند مرکزیتی برای ارایه آموزش ها و مهارتهای شهروندان و رتقا دانش و بصیرت آنها برای مقابله با تکنیک های جنگ نرم دشمن باشند.

 

ضیایی پرور:ضرورت آسیب شناسی شبکه های  اجتماعی مجازی

دکتر حمید ضیایی پرور، دبیر علمی کانون وبلاگ نویسی و رسانه های اجتماعی  اهداف جشنواره شکوفا و ارتباط آن با ماموریتهای شهرداری تهران ر و ارتباط آن با ماموریتهای شهرداری تهران گفت: این جشنواره به ارتقا مهارتهای شهروندان برای استفاده از خدمات شهر الکترونیک تهران کمک می کند. وی با اعلام این خبر که شهرداری تهران 144 خدمت الکترونیک به شهروندان ارایه می کند تاکید کرد: با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ویژه بعد از گسترش نسل های جدید تلفن همراه موسوم به 3G و 4G ، نیاز به آسیب شناسی فضای مجازی و فناوری های جدید مورد استفاده مردم به ویژه شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد. ضیایی پرور تاکید کرد:استفاده از فناوری ها، رسانه ها، فنون تبلیغات و ابزارهای غیر نظامی برای نفوذ بر کشور هدف به نحوی که باعث استحاله یا تغییر روش و عملکرد آن کشور شود. به گفته وی رسانه ها، ابزارهای فرهنگی، فناوری های نوین مانند اینترنت، ماهواره، تلفن های هوشمند به صورت بالقوه از ابزارهای جنگ نرم هستند و اکنون فضای مجازی نقطه ثقل تمرکزکشورها در جنگ نرم است .
ضیایی پرور گفت : هر گونه تقابل میان کشورها یا گروه های که با هم رقابت یا دشمنی دارند و در آن از ابزارهای رسانه ای ،ابزارهای سایبری و نرم افزاری یا مغز افزاری استفاده می شود در دنیا به عنوان جنگ نرم یا soft war تلقی می شود و هر چه قدر زمان می گذرد با رشد تکنولوژی ها و تکنیک های رسانه ای روش های کار شبکه های رسانه ای پیچیده تر می شود طبیعتاً لایه های جنگ نرم پیچیده تر کامل تر و شناخت این ها سخت تر می شود
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت : شبکه های اجتماعی موبایلی، بخشی از شبکه های اجتماعی اینترنتی یا شبکه های اختصاصی هستند که از طریق  نرم افزارهای مبتنی بر موبایل قابل استفاده می باشند.زیر ساخت این شبکه ها، گوشی های هوشمند(اسمارت فونها) تبلتها و اینترنت موبایلی است


وی در ادامه با اشاره به شبکه های اجتماعی بومی مانند لنزور، آپارات ، تبیان، کلوب و بیسفون گفت :شبکه اجتماعی «لنزور» از گروه شبکه‌های اجتماعی «آپارات» و «کلوب» است که کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس، در هر لحظه و هر جایی که حضور دارند می توانند با گوشی یا تبلت خود عکاسی کرده و با لمس یک دکمه آن را به اشتراک بگذارند. این نرم‌افزار که قابل اجرا در سیستم عامل اندروید است با استفاده از قابلیت‌های تنظیمات عکس و افکت‌های متفاوت، دنیای تازه‌ای به عکس‌های کاربر می‌بخشد.

ضیایی پرور در مورد علت جذابیت شبکه های اجتماعی موبایلی به مواردی اشاره کرد همچون : 1- جایگزینی برای کارکردهای تلفن مانند پیامک، تماس صوتی، تماس ویدئویی، ارسال فایل2- امکان شبکه سازی و گروه سازی میان دوستان3- ثبت اطلاعات و سابقه تماس ها4- امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتا ها و فیلم و عکس5- امکان مکان یابی و اطلاع رسانی مبتنی بر اطلاعات مکانی6- قدرت سرگرمی و بازی سازی7- محیط چند رسانه ای و متصل به اینترنت8- سادگی دسترسی9- مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر خدمات مخابراتی
وی در مورد آسيبهاي شبكه هاي اجتماعي مجازي براي نظام خانواده به موارد زیر اشاره کرد : 1 ـ حذف محرمانگي : با توسعه شبكه هاي اجتماعي مجازي ، اطلاعات محرمانه امكان نشست و افشا پيدا كرده اند و به نوعي شاهد حذف دوران محرمانگي اطلاعات هستيم .
2
ـ نقص حريم خصوصي : privacy يا حريم خصوصي در ارتباطات اجتماعي بسيار مهم تلقي مي شود اما شبكه هاي اجتماعي مجازي باعث شده تا اين حريم خدشه دار شود. حريم ها شكسته شود و افراد اجازه يابند خصوصي ترين اطلاعات يكديگر يا اطلاعات شخصي افراد ( به ويژه اشخاص مشهور نظير هنرمندان ورزشكاران و سياستمداران ) را در شبكه ها مبادله كنند.
3
ـ دوستي هاي نامناسب : شبكه هاي اجتماعي باعث مي شوند دوستي هاي نامناسب بين افراد شكل بگيرد دوستي هايي كه لزوما منطبق با دنياي واقعي نيست دوستي بين جنس مخالف و دوستي هايي كه جنبه تقلبي دارند و هويت دوطرف يا يك طرف دوستي آن چيزي نيست كه ادعا مي كند. شكل گيري اين نوع دوستي ها باعث رويدادهاي اخلاقي نامناسب و ناهنجاري هاي متعدد و بزهكاري هاي اجتماعي مي شود. اين يك آسيب واقعي است كه بايد براي آن فكري شود .
4
ـ ارتباطات كنترل نشده: يادمان نرود تا همين يك دهه پيش والدين مراقب بودند و مواظبت مي كردند كه فرزندان آنها با چه كساني دوست مي شوند، اما الان والدين، كنترل بسيار اندكي بر ارتباطات فرزندان خود دارند. اين يك خطر جدي و واقعي است كه در كمين خانواده ها نشسته و ممكن است آسيبهايي فراواني به ساختار و نظام خانواده وارد كند .
5
ـ طلاق : به دليل امكان ارتباطات كنترل نشده و يا دوستي هاي غير متجانس زوجين با افراد ديگر، ممكن است به درست يا غلط سوء تفاهم هايي ميان زوجين در مورد علت و ماهيت و كيفيت اين ارتباطات به وجود بيايد كه در نهايت، به طلاق و جدايي آنها منجر شود .
6
ـ بلوغ زودرس : شبكه هاي اجتماعي به دليل ماهيت خود يعني امكان انتقال اطلاعات مختلف و گفتگو ميان افراد با جنس و سن مختلف، در ميان مدت منجر به بلوغ زودرس كودكان و نوجوانان مي شود .
دبیر علمی کانون وبلاگ و رسانه اجتماعی شکوفا تاکید کرد : حمایت از جریان تولید محتوای سالم در فضای سایبر و به ویژه شبکه های اجتماعی برای دفاع از منافع ملی کشور در چارچوب جنبش نرم افزاری باید صورت گیرد و توجه به مبانی قدرت نرم در کشور برای جذب حداکثری و دفع حداقلی ضروری است . هیچ هنرمندی نباید به بهانه گرایش های سیاسی دفع شود ، تخریب هنر و موسیقی و افتخارات ملی و کشاندن موضوعات ملی به دایره چالش های سیاسی داخلی ، منجر به تضعیف قدرت نرم ایران خواهد شد .
وی افزود : باید به سمت استفاده از ظرفیتهای شبکه های اجتماعی مجازی در تقویت قدرت نرم کشور حرکت کرد و آموزش بهترین روش صیانت و پیشگیری در  مقابله با جنگ نرم فضای سایبر است
در پایان این همایش به برگزیدگان این جشنواره جوایزی اهدا شد. همچنین لوح فشرده ای حاوی منابع آموزشی جشنواره میان حاضران توزیع شد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.