پژوهشگر و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جایزه سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی جهان را از آن خود کرد.

پزشک خراسانی جایزه سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی جهان را کسب کرد

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا پروفسور 'مهدی بلالی مود' که به پدر سم شناسی ایران معروف است، به همراه دکتر 'الستر هی' متخصص سم شناسی بالینی از انگلستان موفق به دریافت جایزه سازمان جهانی منع گسترش سلاح های شیمیایی شده اند.

طی مراسمی در سازمان جهانی منع سلاح های شیمیایی واقع در لاهه هلند جایزه این دو دانشمند جهان با حضور نمایندگان رسمی 192 کشور عضو این سازمان در تاریخ 30 نوامبر برابر با نهم آذرماه امسال به آنان اهدا خواهد شود.
استاد بلالی به پیشنهاد کنوانسیون ملی مبارزه با سلاحهای شیمیایی ایران به عنوان نامزد دریافت جایزه سازمان جهانی منع گسترش سلاحهای شیمیایی انتخاب و پس از بررسی های این سازمان با توجه به فعالیتهای چشمگیر و ارزشمند برگزیده شد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سازمان منع سلاح های شیمیایی جهان در سال 1997 تاسیس شده و جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال این سازمان می باشد.
رئیس مرکز تحقیقات سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از انتخاب نامزد جایزه منع سلاح های شیمیایی که از سال 2013 در این سازمان بنیانگذاری شد را شناسایی اندیشمندان برجسته و سازمانهای غیر دولتی و غیر انتفاعی که نقش بارزی در ایجاد جهان عاری از سلاحهای شیمیایی ایفا می کنند، عنوان کرد.
وی که در طول جنگ تحمیلی و پس از آن خدمات زیادی برای مجروحان شیمیایی جنگ انجام داده است، گفت: کتاب ها و مقالات زیادی را با ارائه مستندات و عکس ها در زمینه سم شناسی پزشکی عوامل شیمیایی جنگی انتشار داده ام.
این دانشمند بزرگ کشورمان که برای ادامه تحصیلات خود به کشور انگلستان رفته بود، تاکید کرد: در زمان جنگ و طبق احساس وظیقه ای که برای مداوا و کمک به هم وطنانم داشتم، به ایران بازگشتم.
به گفته وی، در آن زمان تمام مجروحان بمباران شیمیایی جنگی را به مشهد اعزام می کردند و آنان در بخش های بیمارستان های امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد بستری بودند.
او ادامه داد: در سالهای جنگ علاوه بر حضورم در مشهد برای اقدامات درمانی و پژوهشی در خصوص مجروحان جنگی به شهرهای دیگر کشور نیز سفر می کردم و یادم می آید که به دلیل مشغله کاری شب ها دو تا سه ساعت بیشتر خواب نداشتم .
پروفسور بلالی که مشاور سم شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت است، ادامه داد: از سوی دیگر با شرکت در کنفرانس ها و همایش ها نتایج تحقیقات علمی پیرامون حوادث دلخراش مجروحان شیمیایی جنگ همراه با فیلم و عکس را نیز منتشر می کردم.
وی چاپ و انتشار 31 کتاب نظیر گازهای اعصاب، سم شناسی پایه و بالینی ترکیبات فسفردار عالی، جنگ های اعصاب، حشره کش های فسفره و اصول کلی درمان مجروحان شیمیایی را در کارنامه علمی خود دارد.
پروفسور بلالی در روزهای اخیر برای شرکت در نشست سالیانه آکادمی علوم جهان به کشور اتریش سفر کرده است.
پروفسور بلالی بیان کرد: آکادمی علوم جهان از سال 1992 تاسیس شد و اعضای آکادمی یک هزار و 200 عضو از سراسر جهان دارد و با هدف تاسیس توسعه علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه فعالیت می کند.
وی افزود: در سال 1997 عضو آکادمی جهان شدم و هم اکنون 12 نفر از ایران عضو این مجموعه هستند که سه نفر از آنها در گروه پزشکی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه 9 سال نایب رئیس شواری علمی مشورتی اکادمی علوم جهان بودم، گفت: انتخاب اعضای این گروه بر اساس دستاوردهای علمی در زمینه علوم و شیمی، فیزیک و علوم انسانی صورت می گیرد.
پروفسور مهدی بلالی متولد سال 1321 شهر مود بیرجند در استان خراسان جنوبی است.
وی در سال 1343 مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی کسب کرد و پس از آن در دانشگاههای علوم پزشکی تهران، مشهد و ادینبورگ انگلستان مدارک علمی خود تا سطح فوق تخصص سم شناسی بالینی ارتقا داد.
پروفسور بلالی دارای دو فرزند است و همسر وی دکتر 'مریم خوردی' نیز بنیانگذار رشته دندانپزشکی کودکان ایران است.
دبیر کل سازمان جهانی منع سلاح های شیمیایی از خانواده دکتر بلالی نیز برای شرکت در مراسم اهدای جایزه به نامزدهای این سازمان دعوت به عمل آورده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.