قدس آنلاین – سبزوار : عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری از روستائیان به دلیل نبود اشتغال و خشکسالی به سوی شهرها آمده اند که این موضوع به اقتصاد و تامین نیازهای غذایی کشور آسیب می زند.

برای افزایش راندمان محصولات کشاورزی ، نیازمند تغییر الگو و شیوه کشت هستیم

رمضانعلی سبحانی فر در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار با بیان اینکه بیش از 70 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند، افزود: با وجود ارائه خدماتی که به روستاها شده باز هم شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم که دلیل مهم آن بی توجهی به توسعه اشتغال پایدار در روستاها است.

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات به روستاها باید توام با ایجاد اشتغال و افزایش رفاه اجتماعی باشد ادامه داد: دولت و مجلس معتقد است روستایی باید در روستا بماند و به کار کشاورزی بپردازد و انتظار روستاییان نیز از دولت و مجلس حمایت از آنان در بخش های مختلف است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزبه دلیل بروز خشکسالی اشتغال کشاورزان در حوزه های دامی و کشاورزی با مشکلات جدی مواجه شده است عنوان کرد: بی توجهی، نبود برنامه ریزی مناسب در گذشته و برداشت های غیر اصولی از منابع آب و خاک یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکلات است.

نماینده مردم شهرستانهای سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه در قانون بودجه سال جاری اعتبارات خوبی برای توسعه طرح های مکانیزاسیون بخش کشاورزی ، آبیاری تحت فشار و لوله گذاری پیش بینی شده است یاد آور شد : ما برای افزایش راندمان محصولات کشاورزی نیازمند تغییر الگو و شیوه کشت با توجه به ظرفیت ها و استعداد های هر منطقه هستیم که این موضوع در افزایش میزان محصولات کشاورزی موثر است.

وی با بیان اینکه در گذشته بی توجهی های بسیار به بخش آبخوانداری و آبخیزداری شد اظهار داشت : یکی از مهمترین برنامه های دولت تقویت زیر ساخت های حوزه آب است و امروز تقویت آبخوان ها و اجرای طرحهای آبخیزداری در مناطق روستایی به یکی از مهمترین اولویت های وزارت جهادکشاورزی تبدیل شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت در سال جاری مکلف به اجرای قانون بیمه روستائیان و عشایر شده است  اضافه کرد : در قانون بودجه امسال دولت مکلف شده کارکنان کارگاه های فعال در روستاها را زیرپوشش بیمه بازنشستگی قرار دهد که بر اساس این طرح هفت درصد حق بیمه پرداختی را کارگر و 23 درصد را دولت پرداخت می کند.

وی با اشاره به اختلاف بین کشاورزان و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری یاد آور شد : این سازمان در گذشته اراضی کشاورزی بسیار را تحت عنوان اراضی ملی تصرف کرده که سبب رنجش خاطر روستائیان شده است.

وی تصریح کرد : در همین راستا طرح استقرار کمیسیون های ماده واحده درشهرستان ها به تصویب مجلس رسید و ادارات منابع طبیعی موظف هستند با برگزاری این کمیسیون و هیات های سه نفره به مشکلات کشاورزان و رفع تصرفات اراضی رسیدگی کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر احداث صنایع تبدیلی در روستاها گفت : روستایی باید در کنار کار کشاورزی، به کار دیگری نیز اشتغال داشته باشد که ایجاد صنایع تبدیلی با سرمایه گذاری کشاورزان بهترین نوع اشتغال در این مناطق است.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و دسترنج روستائیان با برندهای مختلف در بازار و با قیمت های گزاف به فروش می رسد خاطرنشان کرد: وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی در روستاها منجر به اشتغال، افزایش درآمد، ارزش افزوده محصولات کشاورزی و توسعه روستا می شود.

سبحانی فر در عین حال تاکید کرد: اگر روستاهای ما دارای تمام امکانات رفاهی همچون آب، برق، گاز، تلفن و سایر امکانات بهداشتی و رفاهی باشند اما نتوانند درآمد لازم را کسب کنند، ناگزیر مهاجرت می کنند./  انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.