۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 325271

قدس آنلاین: یکی از ویژگی ائمه اطهار (ع)، علم گسترده آنان به امور دنیوی و اخروی می باشد.

گوشه ای از علم سیدالشهدا (ع)

به گزارش قدس آنلاین، ابن شعبه حرّانى مى‏ گوید: پاسخ حضرت حسین (ع) به سؤالات پادشاه روم، هنگامى كه نماینده اى را جهت طرح سؤالات و دریافت پاسخ ها، نزد امام حسین (ع) و یزید بن معاویه فرستاده بود، ضمن خبر مفصلى آمده است كه ما از آن تنها مورد نیاز را مى‏ آوریم. از آن حضرت، درباره كهكشان پرسید و از هفت جاندارى كه مخلوق خدایند و در رحم مادر، آفریده نشده‏ اند؟ پس امام حسین (ع) خندید، پس قاصد عرض كرد: چه چیز، شما را به خنده انداخت؟ فرمودند: چون از چیزهایى پرسیدى كه در مقایسه با منتهاى علم، جز همچون خسى در گستره ناپیداى دریا نیستند. امّا كهكشان، پس آن با آن همه عظمتش، همچون كمان خداوند است كه هرگونه بخواهد، آنرا مى‏ گرداند و قبض و بسط مى ‏دهد و هفت جاندارى كه در رحم مادر خلق نگشتند، عبارت‏اند از: آدم، حوا، كلاغ، قوچ ابراهیم، ناقه خدا كه معجزه صالح پیامبر بود، عصاى موسى و آن پرنده ‏اى كه عیسى بن مریم آفرید.

 سپس، پیرامون ارزاق بندگان پرسید؟ حضرت فرمودند: ارزاق بندگان، در آسمان چهارم است كه خداوند، آن را به اندازه، فرو مى‏فرستد و به اندازه، فزونى مى‏بخشد. سپس پیرامون ارواح مؤمنین، پرسید كه كجا گرد هم مى‏آیند؟ حضرت فرمودند: ارواح مؤمنان در شب جمعه، زیر مقام ملكوتى صخره بیت‏ المقدس، جمع مى‏ شوند و آن مقام، پایین ‏ترین مرتبه عرش خداست كه خدا، زمین را از آن گسترش مى‏ دهد و به آن، مى ‏پیماید و برمى‏ گرداند و از آن، به آسمان دنیا استیلا مى‏ یابد و امّا ارواح كافران، در سراى برزخ دنیا در حضرموت كه پشت شهر یمن است، گردهم مى ‏آیند. سپس خداوند، آتشى را از مغرب و آتشى را از مشرق، برمى‏ انگیزد كه میان آنها دو باد است، پس آن دو، مردم را به سوى آن، گرد مى‏ آورند و در جانب راست آن، نگه داشته مى ‏شوند. بهشت، براى پارسایان جلوه كند و دوزخ، در جانب چپ آن، در ژرفاى حدود و ثغور زمینها، واقع شده است و فلق و سجّین، از آن است. پس مردمان، از نزد صخره پراكنده مى‏ شوند. هركه را بهشت باید، از نزد صخره، داخل بهشت مى‏ شود و هركه را آتش باید، از نزد صخره داخل آن مى‏ شود.

همچنین شیخ حرّ عاملى مى‏ گوید: امام حسین (ع)، از مردى كه بر تختى تكیه زده بود، شنید كه مى‏ گوید: از من، پیرامون هر آنچه پایین عرش خداست، بپرسید تا پاسخ گویم! حضرت بیان داشتند: ادّعاى بزرگى كردى. سپس از او پرسیدند: اى مدعى! بگو ببینم آیا موهاى ریش تو، جفت است یا طاق؟ آن مرد خاموش ماند و نتوانست پاسخ بگوید؛ سپس عرض كرد: اى فرزند رسول خدا (ص)؛ اكنون یادم بده. حضرت فرمودند: جفت است؛ زیرا خداى سبحان مى‏ فرماید: «و از هر چیزى، جفت آفریدیم» پس آفریده ‏ها، جفت هستند و تنها و یگانه، فقط خداى متعال است.

منابع:

1-حرانی، تحف العقول: 172.

2-علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 10: 137، ج 65: 193.

3-راوندی، الدعوات: 145.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.