گروه معارف/ رقیه عطاء الهی - بدون تردید پیاده روی اربعین این روزها در کنار بُعد معنوی و مذهبی خود و توجه به برکات استحبابی برای زائران، دارای بُردی جهانی شده است ...

 پیاده روی اربعین نمایش « قدرت نرم» رو  در   روی تروریسم است

 که ظرفیت مقابله و خنثی سازی توطئه‌هایی مانند اسلام هراسی را دارد و برای همین دشمن درون و بیرون را به دست و پا انداخته است! از این رو با آیت‌الله اسماعیل گندمکار، مجتهد علوم اسلامی، عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جرج آگوست گوتینگن آلمان و استاد و مولف حوزوی درباره برکات این پیاده روی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که هم اینک پیش روی شماست.

 

 چرا زنده نگاه داشتن یاد و خاطره عاشورا مهم و مورد سفارش است تا جایی که حتی برای اربعین سیدالشهداء(ع) پیاده روی عظیم و چندین میلیونی انجام می‌شود؟

عاشورا واقعه‌ای تاریخی و ثابت است و آثاری فرا زمانی و فرامکانی دارد؛ زیرا پیام‌های آن تنها دینی نیست، بلکه فرادینی و انسانی است که می‌تواند هر پیامی را در جهان بشریت تحت تاثیر قرار دهد، به عبارت بهتر پارادایم عاشورا جهانی و انسانی است.

در پارادایم عاشورا بحث آزادی، عدالت و سیر نهاییِ کمال در وصول حقایق وجودیِ انسان و جهان مطرح بوده و عاشورا به عنوان نماد حرکات آزادی بخش معرفی می‌شود، زیرا حضرت سیدالشهداء(ع) تنها امام ما شیعیان نیستند، بلکه پیامشان انسانی و فراتاریخی است.

یاد سیدالشهداء(ع) و راه ایشان، عشق و فراروی همه انسان‌های آزادی خواه و عاشورای ایشان به عنوان یک پدیده بین‌المللی دارای ابعاد جامع عرفانی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی است.

عاشورا به عنوان پدیده‌ای بین‌المللی نه فقط در حیطه رفتاری و عمل، بلکه در حیطه تفکر و معرفت هم مطرح است. سیدالشهداء(ع) نشان دادند که حق در جهان یکی است نه متکثر! و آن آزادی انسان و عدالت برای اوست؛ برای همین است که بعضی از پدران روحانی مسیحی و بزرگان واتیکان نتوانسته اند جلوی اعتراف خود را در اثرپذیری از عاشورا بگیرند!

برای مثال پدر بارا می‌گوید: اگر ما مسیحیان شخصیتی همچون سیدالشهداء[ع] و واقعه‌ای چون کربلا و عاشورا در دین خود می‌داشتیم، در هر کوی و برزنی پرچمی به نام اباعبدالله[ع] برمی افراشتیم و او را در همه جا تبلیغ می‌کردیم.

امام(ع) با حرکت الهی خود، مهندسی الهی جهان سیاست، عرفان و معرفت را برای ابد رقم زد. علاوه بر این، بشریت محتاج به تبعیت از الگوهای کاملی است که سیدالشهداء(ع) کامل‌ترین آن‌ها برای  فرد و اجتماع است.

 

 با این گستره اثرگذاری، آیا می‌توان فرایند اسلام هراسی غرب را که هر روز بر عمق و دامنه اش افزوده می‌شود نوعی رویارویی با فرهنگ عاشورا دانست؟

- اسلام هراسی که با حادثه 11 سپتامبر در قلب آمریکا کلید خورد، با کاریکاتورهای دانمارک در توهین به شخصیت پیامبر(ص) و قرآن سوزی‌ها ادامه یافت و جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد: کتاب مسلمانان یعنی قرآن، کتاب تروریسم و اسلام دین ترور است!

بنابراین، امروز نیز گروه‌هایی مانند داعش، القاعده، بوکوحرام و به طور کلی سلفی‌ها و وهابیت و هر جریانی که اسلام را در قالب ترور و مسلمانان را به عنوان عاملان خشونت معرفی کند، یک جریان صهیونیستی و مربوط به مهندسی شیطانی استکبار جهانی است و متأسفانه مسلمانان در افغانستان، عراق، فلسطین، یمن، حتی در عربستان و ترکیه و آفریقا و اروپا و آمریکا نخستین مظلومان جریان تروریسم هستند.

یعنی اگر زمانی صهیونیسم یهودی و بعد صهیونیسم مسیحی مطرح شد، امروز با پدیده صهیونیسم مسلمان مواجهیم که اسلام را علیه اسلام به کار می‌برد.

 

 در رویارویی با این همه خصم و کینه دشمن در مقابل عاشورا، پیاده روی صلح آمیز اربعین با حضور میلیون‌ها زائر و دلداده از سراسر جهان، چه نقشی در دفاع و خنثی سازی تبلیغات منفی دشمن ایفا می‌کند؟

پیاده روی اربعینِ سیدالشهداء(ع) با دامنه جهانی، پیام رسان دوستی اقوام و فرهنگ‌ها و وحدت مسلمانان است؛ زیرا از فرقه‌های مختلف اسلامی و حتی پیروان دیگر ادیان در آن شرکت می‌کنند و نمایش قدرت نرم در مقابل تروریسم و خشونت است!

زنان، کودکان و خانواده‌ها با دست خالی و پای پیاده اما عاشقانه به سمت قبله گاه عشق و آزادی، عدالت و عرفان یعنی کربلا رهسپار شده و در کلاس کامل عرفان سیاسی شیعه حاضر می‌شوند؛ این پیاده روی، مدیریت برتر پیروان اهل بیت(ع) و مسلمانان را نسبت به افرادی که مدعی اسلام ناب‌اند و در عربستان به سر می‌برند نشان می‌دهد؛ در اربعین سال گذشته 20 میلیون نفر مدیریت شدند، ولی در حج امسال آل سعود نتوانست جمعیتی حدود سه میلیون نفر را مدیریت کند و فاجعه جانسوز منا رخ داد.

 اصلی‌ترین پیام این پیاده روی برای موازنه امروز قدرت جهانی چه چیزی است؟

پیام انسان‌هایی که با دست خالی و پای پیاده، کوچک و بزرگ و از فرهنگ‌ها و ملیت‌های گوناگون خود را به این پیاده روی بین‌المللی می‌رسانند تا به زیارت سیدالشهداء(ع) مشرف شوند، عشق، آزادی، صلح و اتحاد مسلمانان است. از این رو، انعکاس رسانه‌ای این 
پیاده روی برای بشر امروز که تشنه عشق و حقیقت است و ترور و توحش را تجربه می‌کند، ضرورت دارد و‌ای کاش شبکه‌های جهانی در اروپا و آمریکا نیز بی غرض و واقع بینانه آن را انعکاس می‌دادند، زیرا پیام این پیاده روی، گرایش انسان‌ها به دین و ارزش‌های دینی، اخلاقی، اسلام خواهی و پرهیز از جنگ و خشونت
 است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.