گروه دانش و فناوری / زهرا سادات رضوی- پدر و مادرها مدت‌ها تصور می‌کردند که بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی صرفاً تاثیرات بد و مخربی بر فرزندان شان دارند،...

بازی های رایانه ای را  درست مصرف کنیم

 اما چندین مطالعه نشان داده است که این بازی‌ها می‌توانند هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگ تر‌ها آثار مفیدی داشته باشند، البته اگر محدود و کنترل شده، بازی بشوند. چند دلیل برای مفید بودن این بازی‌ها:

 

   بازی ها،روند پیر شدن را  آرام می‌کنند

مطالعه‌ای که توسط «آلفرد دی. ولینسکی» و تیمش انجام شد نشان داد، افراد 50 سال به بالایی که هنوز بازی ویدیویی می‌کنند، وضعیت ذهنی بهتر و با ثبات‌تری دارند. یک بازی ویدیویی پیچیده که باعث می‌شود انرژی ذهنی زیادی مصرف کنید، تمرینی برای ذهن شماست و می‌تواند نتایج مفیدی برای شما داشته باشد، بویژه اگر سن تان بالاست.

 

 می‌توانند آرامش بخش باشند

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط «جامعه درد آمریکا» (American Pain Society)، کودکان و همینطور بزرگسالانی که روند نقاهت را بویژه پس از انجام اعمال جراحی دردناک و مهم طی می‌کنند، به هنگام بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی درد کمتری احساس می‌کنند، چون مغز آن‌ها به جای آنکه روی درد متمرکز باشد بر چیز دیگری متمرکز شده است؛ همچنین ثابت شده است که این بازی‌ها اضطراب را کاهش می‌دهند، روحیه را تقویت می‌کنند و به فرد آرامش می‌بخشند.

 

 فعالیت فیزیکی را افزایش می‌دهند

به هنگام انجام بعضی از بازی‌های رایانه‌ای شما ترغیب می‌شوید از روی کاناپه پایین بیایید تا بتوانید درست بازی
 کنید.

 مطالعات انجام شده در دانشگاه «راچستر» نشان داده است، نوجوانانی که بازی‌های ویدیویی مرتبط با ورزش انجام می‌دهند، ترغیب می‌شوند که در زندگی واقعی شان هم به این ورزش‌ها روی
 بیاورند.

 مهارت‌های اجتماعی را افزایش می دهند

بر اساس تحقیقی که توسط «لیندا ای. جکسون» و تیم کارشناسی همراه او در دانشگاه ایالتی «میشیگان» انجام شده است، بچه‌هایی که بازی‌های رایانه‌ای دوستانه و  مرتبط با اجتماع انجام می‌دهند، غالباً نگرش‌های مثبتی از خود نشان می‌دهند.

 

 حافظه را تقویت می‌کنند

چندین محقق از دانشگاه «لوا» طی گزارشی که در مجله  PLOS One منتشر شد، نتیجه تحقیقی را ارایه کردند که در آن از چند فرد بزرگسال خواسته شد به بازی‌های رایانه‌ای که حافظه را درگیر می‌کند، بپردازند. پس از مجموع 10 ساعت بازی، شرکت‌کنندگان قادر بودند معادل «ذخیره شناختی» سه ساله را کسب کنند. نتیجه این تحقیق نشان داد که پرداختن به چنین بازی‌هایی می‌تواند توانایی ذهن و حافظه را افزایش دهد.

 

 از شما کارمند بهتری می‌سازند

«دانشکده تجارت دانشگاه کلرادو دنور» طی مطالعه‌ای نشان داده است که استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در مراحل آموزش یک شغل، منجر به تربیت کارمندانی می‌شود که عملکرد بهتری در شغل شان دارند و می‌توانند در مقایسه با کارمندانی که در آموزش آن‌ها از شیوه‌های غیرفعال‌تری استفاده می‌شود، اطلاعات را به مدت بیشتری ذخیره 
کنند.

 

 اعضای خانواده را به هم نزدیک‌تر می‌کنند

یکی از بهترین فواید پرداختن به بازی‌های ویدیویی این است که این بازی‌ها باعث می‌شوند، اعضای خانواده زمان بیشتری را در کنار یکدیگر سپری کنند.

 بر اساس تحقیقات دانشکده «زندگی خانوادگی» دانشگاه «برایام یونگ» دختربچه‌هایی که همراه با والدین شان بازی رایانه‌ای کرده‌اند، رابطه نزدیک‌تری با خانواده‌هایشان دارند؛ همچنین این بچه‌ها در مقایسه با بچه‌هایی که به تنهایی یا حتی با دوستان‌شان بازی کرده‌اند، از سلامت ذهنی بهتری برخوردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.