مرتضی روشنی: وقتی صحبت از خودروهای اسپرت می‌شود، به طور معمول بیشتر طرفداران ماشین، یاد نام‌های درخشانی همچون فراری، لامبورگینی، کونیخ زگ، ...

شاخ و شانه کشیدن « رضوانی»  برای غول‌ها !

 مک لارن و پورشه می‌افتند و اگر از هواداران برند دیگری باشید مانند مرسدس بنز، حتماً دوست خواهید داشت یکی از دردانه‌های تیونینگ شده «برابوس» را داشته باشید.

اما چند سالی هست که در خاورمیانه شرکتی تأسیس شده که تنه به تنه نامهای بزرگ صنعت خودرو سازی جهان می‌زند و موفق شده هوادارانی هم برای خود در میان متمولان پیدا کند. «دبلیو موتورز» در سال 2012 بود که در لبنان و شهر بیروت تأسیس شد و برای تولید محصولات خود از دانش طراحان دانشگاه توکیو، استودیو تورین و تیونر مشهور پورشه یعنی «روف» استفاده کرد تا «لایکان» به وجود آید.

لایکان با قیمت ناقابل 4/3 میلیون دلاری خود، همان‌طور که گفتیم بیشتر برای کلکسیونرها و یا مولتی میلیاردرها ساخته شد و البته که پس از تغییر مکان دفتر اصلی شرکت دبیلوموتورز به دبی، باعث شد تا یونیورسال برای قسمت هفتم سری فیلم‌های سریع و خشن، 10 دستگاه از این خودرو را سفارش دهد تا در این فیلم نقش آفرینی کنند. اما حالا و در آستانه سال جدید میلادی این شرکت از محصول جدید خود با نام فنیر(Fenyr) رونمایی کرده است. خودرویی با موتور چهار لیتری پورشه که 900 اسب بخار قدرت دارد و مثل همه سوپراسپورتهای این روزگار، از شاسی آلومینیومی و بدنه فایبر کربنی برخوردار است. به لطف این موتور قدرتمند، فینر در 7/2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه آن در نهایت می‌تواند ماشین را تا سرعت 400 کیلومتر بر ساعت همراهی کند.

اما فکر می‌کنید قیمت این ماشین چقدر است؟ شاید بگویید اگر قبلی بیش از سه میلیون دلار قیمت داشته این یکی حتماً پنج میلیون دلار است! اما این گونه نیست و فینر که قرار است در تعداد محدود 25 عدد تولید شود، برچسب 85/1 میلیون دلاری را برای فروش بر خود خواهد دید!

 

  جانور مجهول!

اجازه بدهید نگاهی هم به سوپراسپورت تیونر ایرانی- آمریکایی یعنی «رضوانی» بیندازیم. این خودروساز کالیفرنیایی جدیدترین محصول خود یعنی رضوانی Beast X را روانه بازار کرده که به خاطر وزن کم و قدرت زیادش بعضی از منتقدان مشهور خودرو به آن لقب «غول کش» داده اند.

جانور مجهول! تنها دارای 537 کیلوگرم وزن است و به لطف موتور توربوشارژ 4/2 لیتری خود، 700 اسب بخار قدرت دارد و این یعنی شتاب صفر تا 100 ماشین 5/2 ثانیه است. رضوانی برای اینکه این هیولا در سرعت‌های بالا همچنان روی زمین باقی مانده و پرواز نکند، اسپویلر عقب را متفاوت از سایر خودروسازان طراحی کرده تا نیروی رو به پایین بیشتری تولید شود و ماشین چسبندگی لازم را داشته باشد. رضوانی، تنها 5 عدد از این خودروها را تولید خواهد کرد و قیمت نهایی آن 325 هزار دلار عنوان شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.