گروه اقتصادی/ محمود مصدق - صبح دیروز مدیران ارشد شرکت نفت و نمایندگان شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی در کنفرانس تهران حضور یافتند و از مدل جدید قراردادهای نفتی رونمایی
 کردند.

وزیر نفت: مدل جدید پاسخگوی نیازهای توسعه صنعت نفت ایران است

به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای  این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار می‌شد، وزیر نفت  به  تبیین سیاست‌های توسعه‌‌ای صنعت نفت و برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در زمینه قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC  پرداخت و گفت: گسترش اکتشاف، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، افزایش مستمر ضریب بازیافت از مخازن، ارتقای فناوری‌های ملی و تقویت ظرفیت‌های ایرانی غیردولتی برای حضور در فعالیت‌های صنعت نفت، از اصول مهم حاکم بر برنامه‌های آینده این وزارتخانه است.

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه ایران امروز با 20 سال گذشته بسیار متفاوت است  و شرکت‌های خارجی که مایل به  سرمایه‌گذاری در ایران هستند، باید به این نکته  مهم توجه کنند، تصریح کرد: از قراردادهای جدید با شرکت‌های بین‌المللی به عنوان اهرمی قوی برای انتقال فناوری و تقویت شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. بنابراین هر شرکت  خارجی که می‌خواهد  در ایران کار کند، باید با یک شرکت ایرانی شریک
 شود.

وی همچنین  توسعه بخش پایین دستی صنعت نفت  را از ملزومات قراردادهای جدید نفتی خواند و تأکید کرد: ما در کنار بخش بالادستی درصدد توسعه بخش پایین دستی صنعت نفت  و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه ها و پتروشیمی‌های  خود هستیم.

وی مدل قراردادهای جدید نفتی را بی نقص ندانست و گفت:   به طور طبیعی هر قراردادی اشکال‌ها و مزایایی دارد. مدل جدید قراردادهای نفتی نیز به مانند مدل قرارداد بیع متقابل اشکال‌هایی دارد، اما در شرایط امروز ایران و منطقه، پاسخگوی نیازهای توسعه صنعت نفت ایران خواهد بود.

وزیر نفت در همین زمینه در پاسخ به کسانی که ادعا دارند، توسعه میادین نفتی سبب افزایش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی می‌شود، گفت: اگر درآمدهای نفتی صرف فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی شود، مشکلی پیش نمی‌آید؛ زیرا در این صورت نفت در خدمت توسعه قرار می‌گیرد.

زنگنه در ادامه با اشاره به جایگاه مهم و سازنده ایران در تأمین انرژی دنیا طی 107 سال گذشته  گفت: اکنون زمان مناسبی برای رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران به شمار می‌رود؛ زیرا به زودی تحریم‌های ستمگرانه علیه صنعت نفت ایران برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همکاری با شرکت‌های خارجی با هدف دستیابی به فناوری‌های پیشرفته، مدیریت برتر و جذب سرمایه انجام می‌شود، تصریح کرد: منابع مالی ما محدود است، از این رو باید با همکاری شرکت‌های خارجی برای کاهش هزینه‌های اجرا استفاده کنیم .

 

 مخالفتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران نداریم

وزیر نفت که در حاشیه این مراسم پاسخگوی خبرنگاران رسانه‌های جمعی بود، درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت و گاز ایران گفت: ما مخالفتی نداریم، فضا برای سرمایه‌گذاری آن‌ها در صنعت ونفت و گاز ایران باز است.

 

 بیش از میزان قرارداد به ترکیه گاز نمی‌دهیم

زنگنه درخصوص احتمال افزایش تقاضای گاز از سوی ترکیه با توجه به تنش‌های اخیر این کشور با روسیه گفت: ما صرفاً می‌توانیم در چارچوب قراردادی که با ترکیه داریم، به آن‌ها گاز بدهیم. در واقع با توجه به فصل سرما و افزایش نیاز داخلی، امکان تأمین  نیاز بیشتری را نداریم.

وی قیمت  پایین نفت در بازارهای جهانی را سبب کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت  ایران ندانست و گفت: قیمت‌های کنونی و حتی پایین تر آن نیز به دلیل قیمت تمام شده پایین نفت ما، مشکلی در بازپرداخت و سودآوری طرح‌ها برای شرکت‌های خارجی ایجاد نمی‌کند.

وزیر نفت، اجرای پروژه‌های جدید نفتی را براساس قراردادهای جدید و  با برگزاری مناقصه  خواند و گفت:  شرایط عمومی کشور را برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مهم است؛ زیرا اگر شرایط مناسب نباشد، بعید است شرکت‌های خارجی بیایند. بر این اساس باید شرایط را برای ورود آن‌ها مهیا و فضا را آماده کنیم که یکی از این شرایط بهبود ابزارهای قراردادی بوده است .

وی در پاسخ به پرسش دیگر گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی  از جمله شرکت توتال مایل به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران هستند، تصریح کرد: اگر بتوانیم ٢٥ میلیارد دلار از طریق قراردادهای IPC جذب کنیم، موفق خواهیم شد.

وزیر نفت به هم خوردن  نظام سهمیه بندی سقف تولید در اوپک  را یک اشتباه تاریخی خواند و گفت: اصلاح این موضوع  در جلسه آینده و رسیدن اوپک به اجماع در این ارتباط بسیار بعید است . 

 

 هیچ کس نمی‌تواند قیمت نفت را دقیق پیش‌بینی کند

زنگنه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید، آیا دوران سقوط قیمت نفت متوقف شده است؟  گفت: هیچ فردی نمی‌تواند درباره قیمت نفت حرف قطعی بزند.

وزیر نفت با اذعان به اینکه  درصد سهم شرکت‌های ایرانی در اجرای قراردادهای IPC مشخص نشده است، تصریح کرد: با این وجود این، درصد حداقلی را تعیین می‌کنیم .

 

  افزایش تولید نفت تا 25 میلیون بشکه

همچنین در این مراسم رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  دستیابی ایران به اهداف توسعه‌‌ای کشور در بخش نفت و گاز را با مدل قراردادهای جدید نفتی امکان‌پذیر خواند و گفت: شرکت ملی نفت می‌تواند با ظرفیت‌های پیش بینی شده در قراردادهای جدید، موجبات جذب سرمایه، انتقال دانش و فناوری، ارتقای فرصت‌های اجرایی در کشور، افزایش تولید نفت و گاز، افزایش جذب بهره‌برداری و بهبود توسعه مخازن کشور را فراهم کند.

وی در ادامه از معرفی 50 طرح نفتی در قالب قراردادهای جدید خبر داد و گفت: از آنجا که مذاکرات براساس تصمیم‌های سال‌های گذشته با شرکت‌های ذی‌ربط انجام می‌شود، سه پروژه «فاز دوم طرح توسعه آزادگان شمالی، فاز دوم طرح توسعه یادآوران و پروژه توسعه میدان گازی فرزاد B» از پروژه های معرفی شده در قالب مدل جدید قراردادها کنار گذاشته شدند.

وی از ضرورت دو برابر شدن تولید نفت خام ایران سخن گفت و افزود: تا 25 سال آینده باید تولید نفت  ایران به 25 میلیون بشکه  در روز افزایش یابد، براساس تولید ما  باید حداقل 5/2 میلیون بشکه دیگر افزایش یابد تا هم سهم خود را به دست آوریم  و هم نیاز بازار را  تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه تولید نفت خام ایران تا پایان برنامه ششم به 7/4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: 700 هزار بشکه مربوط به ظرفیت‌سازی جدید و 2/2 میلیون بشکه آن با توجه به افت تولید باید دوباره ظرفیت‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سپس به بخش گاز پرداخت و گفت: در حال حاضر تولید روزانه کشور 700 میلیون متر مکعب در روز است که این رقم با 80 درصد افزایش باید به 4/1 میلیارد متر مکعب برسد.

وی با تأکید بر اینکه ایران دارای امنیت سیاسی، مالی و اجتماعی برای سرمایه‌گذاران است، گفت: به همین دلیل شرکت‌های خارجی می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی در توسعه طرح‌های نفت و گاز، ایران را همراهی کنند.

جوادی با اشاره به این که ایران همواره پایبند تعهدات بین‌المللی  بوده و این موضوع در دستور کارش است، تصریح کرد: کشور ما حتی در بدترین شرایطش در دوران جنگ تحمیلی پایبند  تعهدات خود بود و این نشان از قابل اعتماد بودنش  برای سرمایه‌گذاری دارد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.